B bossespecial skrev:
Man kommer väldigt långt med en xps300, speciellt i småhus. Marken blir ofta dimensionerande så det är ingen nödvändighet att ha så mycket starkare än så.
Det räcker nog långt. Jag missade en nolla när jag räknade vad det tålde nyss. 14t/m² eller är der fel?

Men nu blir det isoleringen långt ner som jag tänkte först. Hinner inte klart med allt innan vintern så enda lösningen.
 
Redigerat:
En liten fundering till.
Hur långt utanför plintarna är rekommenderat att isoleringen går? Har hittat mellan 1 meter och utkragningslängd 2m men då under plintarna och en meter ner.
 
Isolering har man under platta på mark och inte under plintar. Ytan som bär är alldeles för liten även för riktigt stark isolering.
 
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Isolering har man under platta på mark och inte under plintar. Ytan som bär är alldeles för liten även för riktigt stark isolering.
Hur hadde du då gjort? Isover skriver att man kan ha isolering under plintar, liter mer på dom.
 
P Posselosse skrev:
Beror på vilken zon du bor i. Isover har siffror du borde kunna använda
[länk]
Där skriver dom "utkragningslängd 2m" ska man då ha isoleringen 2m utanför på alla sidor från där plintfotens kant? Blir massa kvadrat för en plint. 4x4 =16m² för en plint.
 
Såg i isovers:s pdf-dokument att de har isolering som klarar 9 ton per kvadratmeter långtidsbelastning så det hänger på lasten och storleken av plintens yta mot isoleringen. De skrev även att det finns ännu tåligare isolering.

Det där utkragandet kräver mycket isolering...
 
Planerar också för lite plint.
Om man gräver ca 80cm ner och sen jämnar med singel, 10cm xps 1*1m som man ställer plinten på, sen fyller upp och lägger ytterligare 10cm 20-30cm från backen funkar det?
Dalarna så ca 2m till tjälfritt.

Måste jag gräva mer runt plintarna så blir det ett dike då jag tänker mig att ha dom på ca 150cm avstånd, en rad.
Sista plinten blir väldigt nära en slänt så man kanske ska ställa en skiva isolering mot slänten också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.