Vet inte om jag hamnade på rätt avdelning nu men finns det någon som kan hjälpa mig med hur jag får fram måtten på nedan skiss?

Det är framförallt vinklarna som är det största problemet känns det som.

Fynderat även på om jag ska höra benen i stål eller trä men det blir 70x70 stål eller träreglar.

Geometrisk ritning med mått, frågetecken indikerar okända värden, blå bläck på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort träbord i arbetsrum, pågående arbete, verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
360mm centrum . Raka snitt så reglarna möts halvvägs , sen är de vanliga 45 graders uppe å nere du säker efter, är inte krångligare än så .
 
R Rickard.lj skrev:
360mm centrum . Raka snitt så reglarna möts halvvägs , sen är de vanliga 45 graders uppe å nere du säker efter, är inte krångligare än så .
Men problemet blir då att benen blir bara 72 cm breda och hög i detta fall så skulle jag vilja ha benen 90 cm breda men 72 cm höga och då blir det inte riktigt 45 grader tyvärr.
 
Jag ritade upp allt på ett stort papper för några år sen, men det är så långt jag kommit 😄
 
Jag använde maskeringstejp och ”ritade” upp bygget på bordet i verkstan tills det blev bra. Sedan la jag ut bitarna på mallen, ritade och sågade.

Ett annat tips är att ta bort tejpen när man är klar om man inte för all framtid vill se de där förbannade benens mått.
 
Handritad skiss av geometriska former med dimensioner och vinklar markerade på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tan(a) = 360/450 => a = 38,7 grader tan(b) = 450/360 => b = 51,3 grader

Har inte fått morgonkaffe än så beräkningskvaliteten är därefter 😀
 
Testa detta.
Mvh
Tore
 
  • Teknisk ritning, bordunderrede, skala 1:5, måttangivelser, snedstreck, 96° och 84° vinklar, kryssformat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Testa detta.
Mvh
Tore
Tackar, jag skall testa enligt den ritningen 😊
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.