Hej!

Jag överväger att bygga en värmeförflyttningskanal på vinden. Min tanke är ganska simpel, spirorör, ljuddämpare, isolering (100mm) och kanalfläkt med styrning.

Avstånd ca 12meter med en bö och tanken är att sprida värme från våran braskamin till en kallzon i huset.

Någon som har gjort likande och kan berätta om resultatet blev bra/ om det är värt jobbet och pengarna?
 
Jag har sett ett hus där det fanns kanaler inbyggda i en murspis och en fläkt som från dessa flyttade värmen till andra rum och det verkade göra nytta. Jag vet ingenting om vilket flöde det var dock. Luft är inte så effektivt som värmebärare. Så skall det bli några nämnvärda effekter krävs antingen ett högt flöde eller en stor temperaturskillnad eller båda. Att bara dra luft från ett rum till ett annat genom ett spirorör ger nog inte så mycket.
 
Jag drog ett rör mellan våningarna för att få upp värme från kaminen och luftvärmepumpen. Satte en Paxfläkt nere, termostat uppe och riktigt snyggt blev det! Någon som helst nytta gjorde det dock inte... 😂😂😂
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Det är lättare att flytta sval luft från kalla rummen till kaminen än varm luft från kaminen till kalla rummen.

Genom att flytta sval luft så till kaminen så förstärker man den naturliga värmespridningen.
 
  • Gilla
Staffan Sjöström999 och 2 till
  • Laddar…
Ungefär såhär är min planlösning och tanke.
Avståndet blir som sagt ca 10-12 meter.


Jag köper tanken med att "vända" på det hela och istället stätta kanlfläkten vid det rum vi upplever som kall zon och istället ta den kalla luften till kaminen. Jag är dock osäker om jag kommer ha tillräckligt bra cirkulation för att få tillbaka värmen till det rummet jag vill ha den.

Det sitter förvisso mekanisk frånluft "påvägen" som jag gissar kommer hjälpa att flytta luften. Dock tycker vi idag att det är lite för liten effekt och därav min tanke om att bygga en kanel för att fördela värmen.


Schematisk ritning av ventilationssystem med kamin, kanalfläkt och frånluftelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Detta med åt vilket håll fläkten går har lite att göra med andra faktorer också. Om man tänker sig extremfallet att huset är tätt utåt medan det är fri cirkulation mellan rummen så kommer hela flödet genom röret att strömma tillbaka till där det började. Men nu är ju inte husen täta. Och det är inte alltid öppna dörrar inomhus. Då kan det bli att i rummet man suger luften ifrån kommer den utsugna luften att ersättas dels med återcirkulerande luft och dels med utomhusluft som läcker in. Och omvänt kommer en del av luften som blåses in i det andra rummet att strömma ut genom otätheter. I det läget får man större förluster om man blåser från det kalla till det varma rummet.

Angående hur mycket luft man flyttar. Om vi tänker oss följande fläkt så flyttar den upp till 280 m³/h. https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/ventilationsflakt-125-mm-2000047229

Säg att det är 18º i det kalla rummet och 25º i det varma rummet. Då kommer runt 650W värme att flyttas. Det borde inte vara helt obetydligt. Men då låter fläkten en del också. Och när temperaturdifferensen minskar så minskar även effekten.
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
bygga en värmeförflyttningskanal på vinden.
Har funderat på det själv några gånger men vad händer när kamin och fläkt inte är igång? Vattenångan i den varma luften kommer att kondensera i röret och det riskerar att lukta unket.
 
M
Intressant!
Har inget att komma med mer än att jag funderat i samma banor.
Jag har ett valv in till vardagsrummet som sticker ned 50cm där mycket av värmen från kaminen fastnar. Har en takfläkt som hjälper lite att pressa ned luften. I vintras provade jag att ställa en vanlig fläkt på stativ i valvöppningen, en sån fläkt som man har varma sommardagar. Det gjorde att jag fick 2gr varmare i rummet längst bort från valvet, ca 12m bort, än utan fläkten.
 
J jteg68 skrev:
Har funderat på det själv några gånger men vad händer när kamin och fläkt inte är igång? Vattenångan i den varma luften kommer att kondensera i röret och det riskerar att lukta unket.
Jag tänker att om man isolerar ordentligt. Jag kollar på 100mm isolering. Så är nog inte kondens ett problem. Om man kör isolerat så det nog inte så bra.

Tänker att isolering också gör att energiförlusten under transporten minskar.
 
Jag har gjort något liknande förra hösten.
Jag har ett tvåplanshus 80+80m2 där boplanet med vardagsrum och kök är på övervåningen. På bv finns tvättstuga, badrum och två sovrum.
Jag satte in en kamin på övervåningen och funderade på hur jag ska få ner värmen, eller i.a.f. någon värme till bv.
Jag gjorde ett hål i ytterväggen uppe vid taket precis ovanför kaminen och ledde ett spirorör på 150mm längs ytterväggen nedåt och gjorde hål i ytterväggen ovanför ytterdörren. Jag skaffade också en rejäl fläkt som monterades på röret på utsidan av ytterväggen.
Jag isolerade röret ordentligt och började med liggunderlag och fortsatte med typ glasull.
Vintern 2022-2023 klarade vi oss utan att sätta igång pannan (vattenburen el).
Det kallaste på bv var med denna lösning 15 gr men då var det cirka -17gr ute.
Kaminen var en Aduro 9 air på cirka 6kw (6-9kw).
 
  • Gilla
Olsbx och 1 till
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Jag tänker att om man isolerar ordentligt. Jag kollar på 100mm isolering. Så är nog inte kondens ett problem. Om man kör isolerat så det nog inte så bra.

Tänker att isolering också gör att energiförlusten under transporten minskar
Ja, det funkar säkert bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.