Hejsan,

Har problem med droppande kran (Mora) och skall "bara" mot en ny köksblandare Älmaren(ikea).

Det verkar som att kopplingarna från nya blandaren är för stora mot gängorna mot rören.

Vi har inte ens en ballofix i köket så vi blir tvungna att stänga av det via ventiler utanför lägenheten. Köket gjordes om för ca 10 år sedan.

Skulle det räcka med gängtejp här för att se till att man får fast dessa?
Eller måste köpa in nya kopplingar för moderrören?

Som ni nog märker är jag nybörjare gällande detta.

Alternativt går jag till bauhaus och diskuterar med dom i värsta fall kontakta vvs.

Se bilder.

Tacksam för er hjälp.

Vänligen
/Christopher
 
  • Vattenanslutningsslangar och metallkopplingar på ett träbord, rörmokarutrustning, heminredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledning och flexibel slang ansluten med mässingskopplingar, mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparrör, mässingskopplingar och vit plastdetalj mot en vägg med hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver exakt rätt storlek annars kommer det inte hålla tätt. Du kan säkert få dit en klämringskoppling på egen hand men för 2000kr har du en fackmannamässigt utförd installation.

Jag vet vad jag skulle välja.
 
Du behöver en övergång från den övre gängan på kopplingen till gängan på kranen. Övergången mot klämmringskopplingen behöver lin och pasta eller gängtape, kopplingen mot kranen bör det sitta en packning i. Så här ser den ut https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rornippel-06-2/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.