Hej,

Jag kan inte bestämma mig för vilken typ av trädäck jag skall bygga. Plintar eller marksten är frågan. Den kommer att bli ca 50m2 och ligger i Stockholmsregionen, underlaget är fyllnadsmassor/matjord (mycket sten) så jag antar att risken för tjälskott är mindre. Jag vill helst bygga på marksten eftersom det är mycket sten i jorden och det kommer att behövas många plinter. Samtidigt är jag orolig att inte få till en bra höjd däcket om jag bygger på marksten.

Vad tror ni, kan jag få till ett bra däck om jag tar bort gräs, lägger markduk, lägger markstenar och reglar upp? Eller måste jag köra med plintar?

Mvh,
//Otto
 
  • altan3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle bygga på marksten och anpassa "träkonstruktionen" så att däcket blir i rätt höjd.
Lägger upp en serie bilder på mitt altanbygge i somras i en egen tråd.
/mats
 
Hur hög behöver du ha den? Du kommer upp 25 cm med Marksten+190x45regel+ 28x120 trall.

Jag tycker om marknära altaner, och då passar det bra att bygga med marksten



Men med marksten behövs det också många stenar som skall vägas in i våg. Rekommenderar att du gräver ur så du kan lägga på lite makadam att väga in stenarna i våg.

Reagerar också på att det skulle bli mindre tjälskjutning med mycket sten i marken? Är det inte tvärt om?

Mvh/Abbe_
 
Hej,

Det verkar som att marksten är ett minst lika bra alternativ som at slita ut sig med att gräva plintar. Stenar finns dessutom billigt på blocket..... :) Om höjden likväl blir ett problem så kan man alltid ha ett trappsteg vid dörren.

Är det nån som vet var man hittar fler projektbilder om altanbyggen på mark liknande mape17 fina bygge?

Mvh,
//Otto
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.