H
Jag har inte läst svaren i tråden möjligt att det blir en upprepning från andra svar.
Jag skulle inte tillåta det, grannen får fixa det på sin tomt, hans tomt är dessutom större.
Motivera med att du vet inte var du vill sätta ditt attefallshus ännu. Du vill inte känna dig låst i din planering. Men visst kan han låna den så länge men grannen men grannen får inte anlägga något på din mark, t.ex. grus, plattor. Var i så fall övertydligt med att detta är en tillfällig lösning. Risken är annars i ett senare skede bli värdens ovänner.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Är det ett alternativ att vägen från grannen förlängs på andra sidan av anslutande väg? Tex med "mötesficka" eller 1m extra vägstump?[bild]
Bilden är suddig med ofullständigt laddade bildkomponenter och vit bakgrund. Innehåller geometriska former och blå skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut på ett ungefär. Röda delen är det som grannen skulle vilja ”låna”. Bredvid lilla huset ska det eventuellt byggas ett litet garage.

Stort tack för era tankar.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
TRJBerg
Z Zeke_Varg skrev:
[bild]
Så här ser det ut på ett ungefär. Röda delen är det som grannen skulle vilja ”låna”. Bredvid lilla huset ska det eventuellt byggas ett litet garage.

Stort tack för era tankar.
Är delen med ett "T" er fastighet?

Huvudproblemet här tycker jag är att det verkar vara en permanent lösning där ni förlorar användningen av en del av er tomt. Det eftersom det verkar (på din beskrivning) som grannen är tvungen att använda den delen på obestämd framtid, bl a m t p garagebygget. Nu verkar det inte som det är en iofs en viktig förlust för er just nu som det ser ut. Jag själv skulle låta grannen använda den delen om det inte handlade om något permanent.
Problemen dyker upp när ni t ex säljer ert hus. Eller om ni behöver dra ledningar i den delen (el, fiber, vatten, avlopp).
Om det blir ert problem eller grannens då vet vi inte, men grannsämjan lär få en törn.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är delen med ett "T" er fastighet?

Huvudproblemet här tycker jag är att det verkar vara en permanent lösning där ni förlorar användningen av en del av er tomt. Det eftersom det verkar (på din beskrivning) som grannen är tvungen att använda den delen på obestämd framtid, bl a m t p garagebygget. Nu verkar det inte som det är en iofs en viktig förlust för er just nu som det ser ut. Jag själv skulle låta grannen använda den delen om det inte handlade om något permanent.
Problemen dyker upp när ni t ex säljer ert hus. Eller om ni behöver dra ledningar i den delen (el, fiber, vatten, avlopp).
Om det blir ert problem eller grannens då vet vi inte, men grannsämjan lär få en törn.
Det stämmer, vi har tomten T. Vi har flera stora träd precis innanför den röda triangeln. Så länge träden är kvar är röda triangeln helt ointressant för oss.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Allt har gått kanon. Tog ett snack igen o sa att de absolut får låna hörnet. Kanske 3,5,10år el längre. Dock inget skrivet då vi inte vill ge bort hörnet.

Pratade inget om attefall då det varken passar in i prio el ekonomi just nu för oss.

De var helt ok med beskedet. Nån dag senare blev jag spontant inbjuden på en öl och rundtur i deras hus.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.