H HEM2121 skrev:
Går det lokalisera var det kan ha läckt ifrån vitvarorna? Känns det blött någonstans på vitvarorna?
Nej, inte vad jag har märkt. Jag har åtgärdat både golv och mellanvägg på egen bekostnad. Dessutom avslutat alla försäkringar hos Länsförsäkringar. Min poäng med inlägget var mer att en solklar vattenskada ej täcks av försäkringen trots erforderligt plastskydd och relativt nya vitvaror. Med förklaringen att de har gett ersättning tidigare men inte gör detta längre då de hade så många kunder som fick vattenskador under 2018. Det är väl precis för den här typen av skador man har en försäkring. Har kollat andra större bolag och där är det inget snack om att det går på försäkringen
 
  • Gilla
Emma Wilsson
  • Laddar…
H
D Robbe33 skrev:
Nej, inte vad jag har märkt. Jag har åtgärdat både golv och mellanvägg på egen bekostnad. Dessutom avslutat alla försäkringar hos Länsförsäkringar. Min poäng med inlägget var mer att en solklar vattenskada ej täcks av försäkringen trots erforderligt plastskydd och relativt nya vitvaror. Med förklaringen att de har gett ersättning tidigare men inte gör detta längre då de hade så många kunder som fick vattenskador under 2018. Det är väl precis för den här typen av skador man har en försäkring. Har kollat andra större bolag och där är det inget snack om att det går på försäkringen
Gå vidare till Arn, det kostar inget. Men det är ju lite jobb med att skriva.
Alla försäkringsbolag är bra när man tar försäkring, inte förrän det händer något får man veta om de är bra eller inte.
 
  • Gilla
Petterzon
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Gå vidare till Arn, det kostar inget. Men det är ju lite jobb med att skriva.
Alla försäkringsbolag är bra när man tar försäkring, inte förrän det händer något får man veta om de är bra eller inte.
Det borde jag säkert göra, men är i den fasen i livet att energin inte räcker till allt.

Jag är nöjd med att ha sänkt min premie med 3000 kronor per år för samma eller bättre försäkringsvillkor. Och att jag fått ett antal personer jag känner att lämna Länsförsäkringar även dom. På så sätt har det här kostat mer för Länsförsäkringar än vad det har kostat mig.
 
  • Gilla
masken10 och 2 till
  • Laddar…
Tycker det låter konstigt från försäkringsbolagets sida att kräva plastbalja under kyl/frys. Detta gör att ett litet småläckage aldrig upptäcks utan snarare får gott om tid att utvecklas till en tråkig vattenskada under plastbaljan när droppandet sugs in via kapillärkraft. Tydligen har detta inte hjälpt alls i detta fallet för att varken förhindra skada eller för att få ersättning av fb, dessutom.

Kan ev funka tex under diskmaskin om det skulle bli ngt akut stort läckage men knappast en generell lösning.

Vad som däremot fungerar bra är vattenlarm under alla dylika enheter, blir det något läckage får man larm och kan åtgärda direkt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker det låter konstigt från försäkringsbolagets sida att kräva plastbalja under kyl/frys. Detta gör att ett litet småläckage aldrig upptäcks utan snarare får gott om tid att utvecklas till en tråkig vattenskada under plastbaljan när droppandet sugs in via kapillärkraft. Tydligen har detta inte hjälpt alls i detta fallet för att varken förhindra skada eller för att få ersättning av fb, dessutom.

Kan ev funka tex under diskmaskin om det skulle bli ngt akut stort läckage men knappast en generell lösning.

Vad som däremot fungerar bra är vattenlarm under alla dylika enheter, blir det något läckage får man larm och kan åtgärda direkt.
Beställde vattenlarm i söndags, kommer med posten imorgon :)
 
Skyddet ska väl sitta såpass långt fram att man ser om det kommer något vatten.

Då ser man också om det sugs in något under skyddet i framkant.

Det man inte ser av skyddet ska vara så stort/högt att inget vatten kan komma över kanten och under skyddet.

Har det ändå kommit in vatten under skyddet är det fel storlek/modell på skyddet.
Tycker jag...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
D Robbe33 skrev:
Det borde jag säkert göra, men är i den fasen i livet att energin inte räcker till allt.

Jag är nöjd med att ha sänkt min premie med 3000 kronor per år för samma eller bättre försäkringsvillkor. Och att jag fått ett antal personer jag känner att lämna Länsförsäkringar även dom. På så sätt har det här kostat mer för Länsförsäkringar än vad det har kostat mig.
Vi har också lämnat Länsförsäkringar för flera år sedan. Aldrig mer Länsförsäkringar.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Skyddet ska väl sitta såpass långt fram att man ser om det kommer något vatten.

Då ser man också om det sugs in något under skyddet i framkant.

Det man inte ser av skyddet ska vara så stort/högt att inget vatten kan komma över kanten och under skyddet.

Har det ändå kommit in vatten under skyddet är det fel storlek/modell på skyddet.
Tycker jag...
Låter absolut väldigt logiskt att det är så. För min del hade det dock inte spelat någon roll då Länsförsäkringar inte har krav på skydd överhuvudtaget. Hade kunnat haft världens bästa skydd (vilket jag kanske har) det hade ändå inte gjort någon skillnad. De täcker inga vattenskador från kylskåp överhuvudtaget så länge inga rör eller liknande i skåpet orsaka läckaget, och det är väl i princip aldrig .
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Det låter som något en försäkring borde täcka och som något som också omfattas av villkoren. Undrar om deras tolkning skulle hålla i rätten.

Sen undrar jag varför inte kyl och frys har inbyggda fuktlarm? Det har ju diskmaskinen (som dock bygger på att det ska va ett lite kraftigare läckage än lite dropp)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Det låter som något en försäkring borde täcka och som något som också omfattas av villkoren. Undrar om deras tolkning skulle hålla i rätten.

Sen undrar jag varför inte kyl och frys har inbyggda fuktlarm? Det har ju diskmaskinen (som dock bygger på att det ska va ett lite kraftigare läckage än lite dropp)
Jo en någorlunda modern diskmaskin brukar ha Aquastop som aktiveras av en inbyggd fuktsensor inne i maskinens underdel. Klipper vattentillförseln vid aktivering, minimerar skada på så vis.
 
Jag har också lämnat länsförsäkringar helt men i mitt fall gällde det bilförsäkring. Jag har haft bilar hos dem i 20 år utan skadornär jag fick min första skada. De fixade den förvisso utan knussel men året efter fördubblades premien. Vid samtal med dem var detta en helt naturlig ”allmän höjning”. Bytte omg. bolag och sparade 4000kr om året.

De är inte vad de varit.
 
D Robbe33 skrev:
Beställde vattenlarm i söndags, kommer med posten imorgon :)
Jag gjorde detsamma för ca 3 månader sedan, tre st med "veke" som adderades till vårt Verisuresystem.

Jag lade allihop på strategiska ställen just i köket. I tvättstuga/badrum inte så intressant med larm eftersom golvbrunnar och tätskikt etc finns, inte mycket allvarligt som kan hända där. Kök är väl största riskzonen för vattenskador numera efter vad jag förstår.
 
  • Gilla
DC3
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker det låter konstigt från försäkringsbolagets sida att kräva plastbalja under kyl/frys. Detta gör att ett litet småläckage aldrig upptäcks utan snarare får gott om tid att utvecklas till en tråkig vattenskada under plastbaljan när droppandet sugs in via kapillärkraft. Tydligen har detta inte hjälpt alls i detta fallet för att varken förhindra skada eller för att få ersättning av fb, dessutom.

Kan ev funka tex under diskmaskin om det skulle bli ngt akut stort läckage men knappast en generell lösning.

Vad som däremot fungerar bra är vattenlarm under alla dylika enheter, blir det något läckage får man larm och kan åtgärda direkt.
Tänker du att själva baljan kan läcka? Om jag manuellt fyller upp den när jag har skåpet ute så borde jag väl upptäcka eventuellt läckage? Skulle väl säga att det i så fall är fel på skåpet…men eftersom Länsförsäkringar kategoriskt ger avslag på skadeanmälan och inte ens skickat ut en besiktningsman när det gäller vattenskador under kylskåp kanske inte det spelar någon roll. Men vill ju i såklart iaf åtgärda ett ev läckage så det inte blir mer vatten under skåpet
 
Jag pratar givetvis om effekter av de små droppläckage man kan få från långsam överfyllnad av kondenskärl under kyl/frys. Inte säkert att man kan se dessa, utan de smiter under kanten och suger in undertill av kapillärkraft. Om man valt att lägga en plastbalja undertill vilket jag aktivt avstått från. Har en under DM det är vettigt.
 
  • Gilla
DC3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.