B
Första gången jag deklarerar ett hus och är lite fundersam på tidigare ägares uppgifter och om ska ändra något?
Existerande uppgifter talar om 2 badrum, 120 kvadrats boyta och 40 kvadrat biyta.

Men detta stämmer inte riktigt tror jag. Vi har bara ett badrum och en toalett, inte två badrum. Vi har även en tillbyggnad med rum och garage som byggdes samtidigt som huset. Rummet var från början var byggt som förråd men som är inrett och detta är då ca 15 kvadrat.

Garaget är 20 kvadrat och vinterbonat uterum 27.7 kvadrat. Garage är såklart biyta men jag är lite osäker vad man räknar uterummet som? Man kan använda det vintertid men vi gör bara det vid enstaka tillfällen då.

Så jag är lite osäker på vad jag ska ange som bo respektive biyta.
Jag tänker att boytan egentligen är 120+15=135 och biytan är 20+28 kvadrat= 48 kvadrat?
 
M
Garage är bara biyta om du kan gå in i det utan att gå ut, annars är det ingenting. Uterum är biyta om det bara kan användas under delar av året.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
M mnils skrev:
Garage är bara biyta om du kan gå in i det utan att gå ut, annars är det ingenting. Uterum är biyta om det bara kan användas under delar av året.
Stämmer det verkligen? Hos skatteverket står det:

Som biyta räknas dessutom alltid:
  • garage som kan nås inifrån
  • pannrum som kan nås inifrån
  • soprum som kan nås inifrån
  • utrymme med begränsad användning.
Ja uterummet kan ju användas året runt då det är isolerat och har egen värmekälla.

I mäklarannonsen så så stod taxeringsvärdet men även att boytan uppskattades till 135 kvadrat och biarean till 52. Då stod det att man tog halva garaget och hela uterummet som biarea. Fråga mig inte varför.

Som sagt 135 som boyta och 48 som bi borde ju funka.
 
Redigerat:
E
Lånar tråden. Hoppas det är OK.

Byggde hus 2022, och har nu fått veta vad Skatteverket tycker det är värt. 1 miljon mindre än totalkostnad för färdigställande, och 1.5 miljoner mindre än värderingen 2022.

Nu är frågan, är det en bra idé att låta deras taxeringsvärde ligga kvar, eller finns det en vinning i att be om höjning? Takbeloppet är ändå uppnått (är väl årsvis?) så att vi höjer ger oss inte högre skatt, eller?
 
E enoch85 skrev:
Lånar tråden. Hoppas det är OK.

Byggde hus 2022, och har nu fått veta vad Skatteverket tycker det är värt. 1 miljon mindre än totalkostnad för färdigställande, och 1.5 miljoner mindre än värderingen 2022.

Nu är frågan, är det en bra idé att låta deras taxeringsvärde ligga kvar, eller finns det en vinning i att be om höjning? Takbeloppet är ändå uppnått (är väl årsvis?) så att vi höjer ger oss inte högre skatt, eller?
Skatteverket använder indata från sålda fastigheter i ditt område och taxerer på 75% av denna värde korrigerad med någon poängsystem. Deras värde ska alltså vara lägre än värderingar genom mäklaren.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Lånar tråden. Hoppas det är OK.

Byggde hus 2022, och har nu fått veta vad Skatteverket tycker det är värt. 1 miljon mindre än totalkostnad för färdigställande, och 1.5 miljoner mindre än värderingen 2022.

Nu är frågan, är det en bra idé att låta deras taxeringsvärde ligga kvar, eller finns det en vinning i att be om höjning? Takbeloppet är ändå uppnått (är väl årsvis?) så att vi höjer ger oss inte högre skatt, eller?
Taxeringsvärdet ska spegla 75% av marknadsvärdet 2 år före taxeringen så man kan inte jämföra ett taxeringsvärde med vad ett hus har kostat att färdigställa. Taxeringsvärdet ligger oftast en bra bit under dagens marknadsvärde (i en stabil eller uppåtgående marknad). Jag ser ingen vinning i att höja upp sitt taxeringsvärde på eget bevåg, det får väl skatteverket besluta om i så fall.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
B blork skrev:
Stämmer det verkligen? Hos skatteverket står det:

Som biyta räknas dessutom alltid:
  • garage som kan nås inifrån
Den springande punkten är just "kan nås inifrån".
Måste man gå ut till garaget är det ingen biyta, då är det ingen yta alls (i taxeringshänseende).
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Du vill inte skriva upp något, även om vi för tillfället inte har fastighetsskatt baserad på husets värde. Men ändra till en toalett, ett badrum, det kan bero på att man tidigare räknat annorlunda.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Tack!

75% av värdet ger faktiskt 100K mer än vad värderingen sa för ett år sedan. Jag är nöjd. :)
 
B
D Dilato skrev:
Den springande punkten är just "kan nås inifrån".
Måste man gå ut till garaget är det ingen biyta, då är det ingen yta alls (i taxeringshänseende).
Ja det kan nås innifrån, det är ihopbyggt med huset.

Exostor Exostor skrev:
Du vill inte skriva upp något, även om vi för tillfället inte har fastighetsskatt baserad på husets värde. Men ändra till en toalett, ett badrum, det kan bero på att man tidigare räknat annorlunda.
Går ju ändå över maxtaket så spelar ju ingen roll på avgiften?

Toalett finns ej utan:"Bad och duschutrymme"
 
B blork skrev:
Går ju ändå över maxtaket så spelar ju ingen roll på avgiften?

Toalett finns ej utan:"Bad och duschutrymme"
Just nu ja, men det är svårt att backa om saker förändras.

Jag har för mig att man räknade toaletter på 80-talet vilket kan ha överförts felaktigt till bad- och duschutrymme.
 
B
Exostor Exostor skrev:
Just nu ja, men det är svårt att backa om saker förändras.

Jag har för mig att man räknade toaletter på 80-talet vilket kan ha överförts felaktigt till bad- och duschutrymme.
Ja det är ju en tanke. Vet inte hur försäkringsbolaget ersätter om det skulle behövas dock?

Huset är byggt 2005 men reglerna kanske ändrats sen dess?
 
Normalt är det en annan fråga. Försäkringsbolag ska utgå från husets värde (om hela huset förstörs). Sen slarvar en del handläggare, men det går ju att överklaga. En värdering av banken eller en mäklare är tex bättre att ha om något skulle hända. Många mäklare värderar gratis (för de vill sälja)
 
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
H
B blork skrev:
Ja det kan nås innifrån, det är ihopbyggt med huset.


Går ju ändå över maxtaket så spelar ju ingen roll på avgiften?

Toalett finns ej utan:"Bad och duschutrymme"
Utan veta helt säkert, badrum skall vara våtrum, toalett behöver inte vara godkänt våtrum.
När man tar försäkring är det viktigt att särskilja ifall det skulle inträffa en skada.
 
B
Exostor Exostor skrev:
Normalt är det en annan fråga. Försäkringsbolag ska utgå från husets värde (om hela huset förstörs). Sen slarvar en del handläggare, men det går ju att överklaga. En värdering av banken eller en mäklare är tex bättre att ha om något skulle hända. Många mäklare värderar gratis (för de vill sälja)
Ja till försäkringsbolaget uppgav jag den faktiskta ytan, ej taxeringsytan.
H HEM2121 skrev:
Utan veta helt säkert, badrum skall vara våtrum, toalett behöver inte vara godkänt våtrum.
När man tar försäkring är det viktigt att särskilja ifall det skulle inträffa en skada.
Ja när jag försäkrade hos LF sa de att toalett ej var något särskilt att notera. Dvs de var enbart intresserade av badrummet.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.