Hej, har lite småhål i naturstens-grunden på huset som jag behöver täppa igen. Men allt lagningsbruk jag hittar är väldigt finkornigt eller smetliknande, och sticker ut mot den grova bakgrunden. Några tips?
 
B
Åk till en trädgårdsfirma eller företag som säljer grus. Köp en hink 0-4 fraktionen, eller 0-2 beroende på vad du är ute efter.

Sedan siktar du den, så du får ut den fraktionen du är ute efter o blandar in den i ditt lagningsbruk, i nån utsträckning för att få rätt utseende. Blandar du i mycket kan man behöva kompensera med lite murcement, men det borde inte behövas så mycket.

Är väl enklast om du provar på ett lecablock eller något liknande om du vill testa olika andelar eller fraktioner för Att få "rätt utseende"
 
  • Gilla
Tobyk_75
  • Laddar…
T Tobyk_75 skrev:
Hej, har lite småhål i naturstens-grunden på huset som jag behöver täppa igen. Men allt lagningsbruk jag hittar är väldigt finkornigt eller smetliknande, och sticker ut mot den grova bakgrunden. Några tips?
B BSOD skrev:
Åk till en trädgårdsfirma eller företag som säljer grus. Köp en hink 0-4 fraktionen, eller 0-2 beroende på vad du är ute efter.

Sedan siktar du den, så du får ut den fraktionen du är ute efter o blandar in den i ditt lagningsbruk, i nån utsträckning för att få rätt utseende. Blandar du i mycket kan man behöva kompensera med lite murcement, men det borde inte behövas så mycket.

Är väl enklast om du provar på ett lecablock eller något liknande om du vill testa olika andelar eller fraktioner för Att få "rätt utseende"
Tack, bra tips! Men finns det verkligen inte grövre lagningsbruk att köpa?
 
C
T Tobyk_75 skrev:
Tack, bra tips! Men finns det verkligen inte grövre lagningsbruk att köpa?
Ta vanligt bruk. Finns ingen anledning att använda något särskilt lagningsbruk i det fallet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ta vanligt bruk. Finns ingen anledning att använda något särskilt lagningsbruk i det fallet.
Så vad är poängen med ”lagningsbruk”? Det står på att det är till för lagning av mindre hål. Tycker mig märka bättre vidhäftning och snabbare torkning än vanligt bruk..
 
C
T Tobyk_75 skrev:
Så vad är poängen med ”lagningsbruk”?
Gemensamt kan nog sägas vara just att de är finkorniga cementbruk. Extra god vidhäftning brukar nämnas. Vissa produkter är fiberförstärkta. Annars talar tillverkarna inte högt om exakt vad som finns i påsen.
 
  • Gilla
Tobyk_75
  • Laddar…
N
Kanske en bild på det du ska lappa löser vissa frågetecken?
Hade jag sett en bild hade jag kunnat ge ett svar.
Annars skulle jag säga cementbruk A.
 
N neo11 skrev:
Kanske en bild på det du ska lappa löser vissa frågetecken?
Hade jag sett en bild hade jag kunnat ge ett svar.
Annars skulle jag säga cementbruk A.
Inte hemma nu men är i princip små hål i svartmålad grundstensmur. Varför A och inte t ex C?
 
N
A innehåller inget kalk, och då kan man ha det mot mark. Och är lika starkt som betong, men sand istället.
C har man på fasaden, och klarar rörelser bättre och är svagare. Och man kan aldrig ha c bruk om det finns risk att det ligger snö mot det på vintern.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
T Tobyk_75 skrev:
Varför A och inte t ex C?
Ett rent cementbruk (A) "andas" minimalt och drabbas därmed i princip inte av frostsprängning, vilket är de egenskaper du vill ha i en grundmur. Å andra sidan är det ett uselt val när du behöver ett bruk som transporterar fukt eller på underlag som rör sig.
 
  • Gilla
Tobyk_75
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ett rent cementbruk (A) "andas" minimalt och drabbas därmed i princip inte av frostsprängning, vilket är de egenskaper du vill ha i en grundmur. Å andra sidan är det ett uselt val när du behöver ett bruk som transporterar fukt eller på underlag som rör sig.
Det är en grundstensmur av murad granit (huset är från 1912). Då låter det som det är bruk A jag ska ha – tack alla för svaren!
 
N neo11 skrev:
A innehåller inget kalk, och då kan man ha det mot mark. Och är lika starkt som betong, men sand istället.
C har man på fasaden, och klarar rörelser bättre och är svagare. Och man kan aldrig ha c bruk om det finns risk att det ligger snö mot det på vintern.
Ok, så C på fasad och A på grund. Var har man då B?
 
B
Kan du inte lägga upp en bild? Från 1912 och granit låter som att det kanske inte är cementbaserat bruk som du har original.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
Du får gå en utbildning om du är så intresserad , men man murar leca med b, och det används även på sockel där det inte inte är så utsatt. Då det inte blir lika hårt som a, så klarar det rörelser bättre utan att spricka.
 
  • Gilla
Tobyk_75
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kan du inte lägga upp en bild? Från 1912 och granit låter som att det kanske inte är cementbaserat bruk som du har original.
Ok ska fixa bild imorgon. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.