P
P Peter787 skrev:
Nja, KAn ska vara certifierad för den typen av projekt bygget avser.
Certifieringen görs av Kiwa Certification eller RISE Certifiering båda godkända av Swedac.
Kommunen har inga egna regler för vem som kan vara KA.
H HEM2121 skrev:
I den kommunen som en vän byggde nytt hus i förra året, där måste KA vara godkänd och vara på Kommunens lista. Kanske har de olika godkända listor för olika projekt? Kanske har kommuner olika regler. I den kommunen var det så det vet jag med säkerhet. Det är ju inte heller säkert att den kommunen har följt regler. Det finns annat som tyder på att de kör sitt eget race. Sen januari 2023 är det ju annat. Tack för länken!
Det är nog ett missförstånd av din vän, kommunen ska godkänna att en viss person är KA för ett visst byggprojekt, men kan inte neka en certifierad KA som uppfyller Boverkets krav (har certifiering för den typ av byggnation, ändring eller rivning som ska ske och att det inte föreligger en beroendeställning mellan KA och byggherren)

Det kan ju vara så att kommunen satt ihop en lista med lokala KA för att vara behjälpliga.

Först och främst ska man begära ett skriftligt beslut, då brukar de fatta att de är ute på tunn is.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H
P Peter787 skrev:
Det är nog ett missförstånd av din vän, kommunen ska godkänna att en viss person är KA för ett visst byggprojekt, men kan inte neka en certifierad KA som uppfyller Boverkets krav (har certifiering för den typ av byggnation, ändring eller rivning som ska ske och att det inte föreligger en beroendeställning mellan KA och byggherren)

Först och främst ska man begära ett skriftligt beslut, då brukar de fatta att de är ute på tunn is.
Det är säkert så som du skriver, dock inte missuppfattnin av min vän, även husleverantören sa samma sak att kommunen har namn på KA som är godkända och att man måste använda någon av dessa. Dessa uppgifter har säkert husleverantören också fått kommunen. Däremot fick kommunen inte rekommendera någon på sin lista. Som sagt en del kommuner kan inte regler och lagar utan kör sitt eget race.
 
P
P pmd skrev:
Det jag skrev tidigare om "igångsättningstillstånd" är baserat på den lagstiftning som gällde på 1960- och 1970-talet, dvs innan ÄPBL såvitt jag förstår.
Jag bör kanske förtydliga att jag inte är riktigt så gammal att jag byggde hus på 1960-talet, utan allt jag vet om hur det gick till då har jag från när min far byggde hus på 1960- och 1970-talet.
👨‍🦳
 
P
P Peter787 skrev:
Sen ska man inte glömma att de flesta momenten i ett bygge utförs av företag med egenkontrollprogram, dvs. de utfärdar ett intyg för att momentet är utfört enligt reglerna.
KAn får dessa intyg och bockar i princip av i kontrollplanen att momentet är utfört enligt regler och kontrollplan.
Ett tufft jobb, men någon måste göra det.
 
P
P pmd skrev:
Ett tufft jobb, men någon måste göra det.
Fast på något sätt lyckades det ändå för några att bygga hus före 2011, då systemet med KA infördes...
Undrar varför det är så dyrt att bygga i Sverige, not.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det kan bli ett ganska stort problem att få tag i en ny, jag betvivlar inte att det går att få tag i en men kommer inte vara särskilt många som är sugna på att i princip bara komma in och signera slutintyget… räkna med att detta kommer vara förenat med både en hel del kostnader men även tid.
KA lämnar ett utlåtande. KA signerar inte i kontrollplanen eller intygar något om utförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.