Hej!
Har en villa som är byggd 1938.
Vi har påbörjat renovering i källaren av gammalt badrum. Extremt amatörmässigt utfört kan man se. Så tror verkligen inte det är hantverkare som gjort detta. Vet heller inte när dem gjorde detta badrum.

Kom en bra bit in i rivningsarbetet innan ”asbest” slog mig.. att det kan finnas. Så nu börjar jag nojja.

Ser detta ut att kunna innehålla asbest?
Är ett brunt lim på någon spånskiva. (Så ej svart lim som jag läst mycket om)

På en yttervägg så är det svart färg… ej lim utan färg. Vet ej vad det kan va heller.

Om jag nu rivit i allt detta ca 3 kvällar.. är det dödsfarligt?
 
  • Närbild på igenproppad, fuktskadad träbjälke med mögel och avskalad färg. Tecken på vattenskada och röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis riven vägg med exponerat trä, isolering, och trasigt kakel. Renovering eller vattenskada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träyta med flagande färg vid hörn av grönmålad vägg och isoleringsskum. Nedgången och förfall stämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta med avskalad tapet, exponerade ådringar och skrapmärken, delvis synlig brun bakgrund, renoveringsscenario.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad byggnadsstruktur, isolering exponerad bakom plast, behöver reparation och rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen badrum; trasiga väggar, skräp, gammal badkar, renovering pågår med synlig borr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Ta på dig ett munskydd när du fortsätter riva om du nu är "nojig" eller så stoppar du arbetet och skickar iväg lite olika material på test. Troligtvis är där asbest i något av skikten men det behöver där inte vara. Att du har utsatt dig för lite exponering tar inte kål på dig.

Det är dom som jobbade i fabrikerna samt var rökare som kunde drabbas. Inte en hemmapulare som du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.