D Dan Asplund skrev:
Jag undrar varför du lagt dem i serie? Jag har också 6 st fast hälften så breda lagda parallellt - om med höjdskillnad på kanske bara 6 meter men det är egentligen ointressant för det påverkar inte pump kapaciteten. Jag kör min pump på minsta effekten och stryper kretsen likväl för att få ett så lågt flöde och hög utgångstemperatur som möjligt. Högst upp på panelerna har jag en automatisk avluftare som även fungerar som säkerhet ifall något skulle ske och panelerna kokar. Panelernas placering och typ är ju den avgörande begränsningen för vad du kommer att få ut, solens instrålning per ytenhet är ju känd. Spontant känner jag att du har oerhört stor ackumulator kapacitet.
Kaggar en tank på 500 liter samt 1 tank på 709 liter men kanske ska
B BSOD skrev:
Effekten borde ju din leverantör kunna ange, men det är ju helt klart ett antal kW. Såhärårs ger det ju mindre, och temperaturen ute ger ju upphov ökade förluster vilket ger mindre värme.

Till en början så behöver pumpen förmodligen inte gå på max. Titta istället på in och utgående temp. Är det kanske 3-8c eller liknande temperaturskillnad när solen lyser hyggligt är flödet lagom. Du kanske får öka flödet nästa sommar.

Jag hade börjat med ca 1300l/h i flöde, om du har flödesmätare, som en startpunkt.

Ger ingen värme? Om du stänger av pumpen mot acktanken, men låter andra pumpen gå. Ökar tempen I solvärmekretsen då?

Om ditt hus har ett visst värmebehov så förmår förmodligen inte solen med att värma upp både hus och acktank. Speciellt med tanke på att du har 2800liter acktank. Det är ganska mångs kWh som ska till för att värma på tankarna. Tempen ökar då inte i acktanken (eller kanske bara nån grad eller två) och då kanske man tänker att solen inte ger något alls?

Statistiska trycket hade jag ställt in på ca 1.5bar. Det är bra.
tack för din info.
Jag har nu fått ur proppen som satt i systemet och gjorde så att jag inte fick någon cirkulation.
Har nu ca:6-8 gr skillnad på växlarens primärsida.
1,5 bar i tryck och systemet funkar som det skall.
 
  • Gilla
Benny Multifixar’N och 2 till
  • Laddar…
Vad var det för propp?
 
H hempularen skrev:
Vad var det för propp?
Köpte begagnade solfångare så det fanns lite smuts kvar tydligen som till sist satte igen systemet
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.