P
Q qvirre skrev:
Har man problem med tillgång på vatten kan man också ha kvar vattnet…
Poolkonstruktioner av plywood med liner ("lajner") ska man inte tömma helt utan bara så mycket att slangarna till inlopp och utlopp töms. Tömmer man för mycket så riskerar man att poolen implderar.

Vattnet som är kvar behöver inte hållas isfritt.
 
Vill man tömma en träpool och vara säker på att den inte kollapsar, räcker det med två eller tre reglar fästa eller klämda i sargen tvärs över poolen. Fast det finns ingen anledning att tömma någon pool helt, så det där med att ”fylla poolen” är något man gör en gång och inte varje år. Den här sommaren har jag fått pumpa ur överskottet från regn tre gånger. Samma sak efter vintern. I höstas tömde jag ur tills ytan var under inloppen och våras fick jag tömma ur för att få rätt nivå.
 
Hep Hep skrev:
Fast det finns ingen anledning att tömma någon pool helt
Så kan du inte säga så definitivt. En målad pool kan behöva målas om. En kaklad pool kan behöva fogas om. Annat underhåll kan kräva att poolen töms.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så kan du inte säga så definitivt. En målad pool kan behöva målas om. En kaklad pool kan behöva fogas om. Annat underhåll kan kräva att poolen töms.
Poängen var att det inte är något man behöver göra varje år, vilket många icke-poolägare tror.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Poängen var att det inte är något man behöver göra varje år,
Det kanske var poängen men det var inte det som skrevs. 😉 Tvärtom skrevs det tydligt att en pool enbart fylls en gång, och det tycker jag är att förvanska verkligheten för en poolägare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så kan du inte säga så definitivt. En målad pool kan behöva målas om. En kaklad pool kan behöva fogas om. Annat underhåll kan kräva att poolen töms.
Visst är det så. Fast det är lite som att säga att jag gör fel när jag säger till mina barn att man aldrig ska hälla målarfärg på köksgolvet. Någon gång ska man kanske måla om.
 
  • Haha
  • Gilla
Stefan Agartsson och 2 till
  • Laddar…
Blev ju lite off topic men naturligtvis tömmer man inte hela poolen inför vintern utan bara till inloppen.

Men för många innebär det upp mot 15 kubik att återfylla till våren. Har man då kvar vattnet slipper man en vända med tankbil och dessutom en väldigt snabb/smidig nedstängning/uppstart.

Har man bra tillgång på billigt vatten är det ju en icke fråga, var ett tips till den vars släkting lade 6000-8000 på tankbil varje år.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske var poängen men det var inte det som skrevs. 😉 Tvärtom skrevs det tydligt att en pool enbart fylls en gång, och det tycker jag är att förvanska verkligheten för en poolägare.
Alfredo109? Läs lite mellan raderna…
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan Agartsson och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Alfredo109? Läs lite mellan raderna…
109??? Finns det ingen regel mot så grova personangrepp? 😉🤔😂
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Kanske. Vi får väl se om jag blir bannad.
 
Flyttad till OT-skamvrån, men inte bannad. Det var alltså precis på gränsen om man fick vara så oförskämd.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.