Nej de brukar aldrig köra med max effekt när det gäller varmvatten. För att få ett bättre COP för varmvatten kör de kanske på halva effekten(?)
 
Kompressorn går inte på maxfart vid varmvattenkörning.. kanske 60% annars blir kondenseringstemperaturen i pumpen för hög och pumpen slår ifrån.


Men jag skulle verkligen inte rekommendera dig att köra 16kw pumpen om du inte har nytta av den.
Du kommer få ett sämre SCOP stor del av året eftersom den enbart jobbar i intervallet 4-16kw.

Om du nu inte bor väldigt långt norrut så kommer du ligga i lägsta delen av intervallet den största delen av tiden vilket gör att 3kw som lägsta arbetsnivå för kompressorn skulle vara dig till nytta.


Kontentan är att du enbart har att förlora på att välja en 16kw pump när du inte har nytta av toppeffekten, vilket du dessutom inte har med ett så svagt hål.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Kompressorn går inte på maxfart vid varmvattenkörning.. kanske 60% annars blir kondenseringstemperaturen i pumpen för hög och pumpen slår ifrån.


Men jag skulle verkligen inte rekommendera dig att köra 16kw pumpen om du inte har nytta av den.
Du kommer få ett sämre SCOP stor del av året eftersom den enbart jobbar i intervallet 4-16kw.

Om du nu inte bor väldigt långt norrut så kommer du ligga i lägsta delen av intervallet den största delen av tiden vilket gör att 3kw som lägsta arbetsnivå för kompressorn skulle vara dig till nytta.


Kontentan är att du enbart har att förlora på att välja en 16kw pump när du inte har nytta av toppeffekten, vilket du dessutom inte har med ett så svagt hål.
Men hur mycket sämre SCOP är det vi talar om? Den kommer gå något mer som en on/off ja, men påverkar det verkligen SCOP?

Angående varmvatten så vet jag inte hur det funkar med Nibe, men på min CTC GSi 616, vilket är en 16kW pump, så är kompressorn inställd på 50hz per default, men kan höjas om man så vill. Nu kommer jag från en LVVP från Nibe som hade 15 år på nacken, men den här pumpen höjde tempen från 45 till 50 grader under tiden jag tog en riktigt varm långdusch. Det kanske är så med alla storlekar på moderna bergvärmepumpar men jag vart impad iaf :)
 
Redigerat:
J JockeHX skrev:
Men hur mycket sämre SCOP är det vi talar om? Den kommer gå något mer som en on/off ja, men påverkar det verkligen SCOP?
Oja, dels har vi de högre startströmmarna. Ligger behovet runt 3kw så kommer den som har lägsta effekt på 4kw att starta upp mot 10-20ggr om dagen för att hålla jämn temperatur. (förutsätter brist på större arbetstank)

Sedan ska vi inte heller glömma att pumpen har större cirkulationspumpar som även de kommer att dra onödigt mycket ström för behovet som finns.

Hade man haft behov av och ett hål som hade klarat att lämna toppeffekten så skulle man kunna leva med kompromisserna, men i detta fallet finns inga positiva effekter med att välja den större pumpen.
 
C Cerb skrev:
Oja, dels har vi de högre startströmmarna. Ligger behovet runt 3kw så kommer den som har lägsta effekt på 4kw att starta upp mot 10-20ggr om dagen för att hålla jämn temperatur. (förutsätter brist på större arbetstank)

Sedan ska vi inte heller glömma att pumpen har större cirkulationspumpar som även de kommer att dra onödigt mycket ström för behovet som finns.

Hade man haft behov av och ett hål som hade klarat att lämna toppeffekten så skulle man kunna leva med kompromisserna, men i detta fallet finns inga positiva effekter med att välja den större pumpen.
Jag känner att du behöver kvantifiera hur mycket det spelar roll och under hur lång tid det spelar roll. Vad skulle det praktiskt bli för skillnad per kWh för att 12kW har en lägre startström? Om behovet på huset faktiskt behöver 12kW den kallaste dagen, så kommer pumpen bara gå on/off under början och slutet av säsongen, annars kommer invertern köra konstant på låga frekvenser och uppåt både på 12 och 16kW:aren.

Cirkulationspumparna må vara större, men de är också variabla och drar inte mer än de måste.

Ett givet antagande i fallet är att huset ifråga har rimligt stor vattenmängd och inte bara har tunna radiatorer, då blir det förstås mycket mer stopp/start.
 
J JockeHX skrev:
Jag känner att du behöver kvantifiera hur mycket det spelar roll och under hur lång tid det spelar roll. Vad skulle det praktiskt bli för skillnad per kWh för att 12kW har en lägre startström? Om behovet på huset faktiskt behöver 12kW den kallaste dagen, så kommer pumpen bara gå on/off under början och slutet av säsongen, annars kommer invertern köra konstant på låga frekvenser både på 12 och 16kW:aren.

Cirkulationspumparna må vara större, men de är också variabla och drar inte mer än de måste.

Ett givet antagande i fallet är att huset ifråga har rimligt stor vattenmängd och inte bara har tunna radiatorer, då blir det förstås mycket mer stopp/start.
Problemet är inte den kallaste dagen på året... utan den större delen av året där 16kw-pumpen bara kan gå ner till 4kw och 12kw-pumpen går hela vägen ner till 3kw... denna perioden är extremt mycket längre än perioden man maxar pumpen. Nu kan jag inte minnas att TS berättat vart hen bor, men så vida det inte är norrland så är detta en viktig faktor.

TS-kommer att få betydligt fler start/stopp av pumpen om hen väljer 16kw-modellen och det sliter ganska bra.

Det stämmer att cirk.-pumparna är variabla men de större pumparna hos 16kw pumpen drar mer ström vid lägsta fart än de i 12kw-pumpen...
 
Såg att Nibe s1255orna finns med rostfri / Koppar eller Emalgerad varmvattenberedare, ytterliggare en sak att ta ställning.

Från Nibés sida
  • Koppar passar de allra flesta kommunala vatten. Koppar är känsligt för låga pH-värden, vilket kan orsaka korrosion.
  • Rostfritt stål är okänsligt för pH-värden i normala tappvatten. Rostfritt stål kan korrodera i vatten med hög kloridhalt, speciellt under till exempel kalkbeläggningar.
  • Emalj är ett bra alternativ i vatten med mycket kalk och kloridhalt, för mjukt och saltfattigt vatten kan däremot orsaka korrosion.
 
C Cerb skrev:
Problemet är inte den kallaste dagen på året... utan den större delen av året där 16kw-pumpen bara kan gå ner till 4kw och 12kw-pumpen går hela vägen ner till 3kw... denna perioden är extremt mycket längre än perioden man maxar pumpen. Nu kan jag inte minnas att TS berättat vart hen bor, men så vida det inte är norrland så är detta en viktig faktor.

TS-kommer att få betydligt fler start/stopp av pumpen om hen väljer 16kw-modellen och det sliter ganska bra.

Det stämmer att cirk.-pumparna är variabla men de större pumparna hos 16kw pumpen drar mer ström vid lägsta fart än de i 12kw-pumpen...
Hade gärna velat få det kvantifierat. Jag tror skillnaden är ytterst marginell om pumpen kan gå ner till 3 eller 4kW och cirkulationspumparna drar garanterat bara ett fåtal fler W som kan räknas på händerna.

Om COP = 4 så betyder det att tillförd effekt är 750W i 12kW-fallet och 1000W i 16kW. En skillnad på 250W när den går on/off. Och då går 16kW:aren lite kortare tid eftersom den tillför 4 istället för 3kW.
 
J JockeHX skrev:
Hade gärna velat få det kvantifierat. Jag tror skillnaden är ytterst marginell om pumpen kan gå ner till 3 eller 4kW och cirkulationspumparna drar garanterat bara ett fåtal fler W som kan räknas på händerna.
Bor TS söder om Uppsala kommer nästan garanterat pumpen vilja gå på lägsta fart runt 6månader per år.. Detta kommer leda till betydligt fler start/stopp för 16kw-pumpen om TS saknar arbetstank.

Något som inte kommer bli "marginellt" när det behöver repareras senare.

Cirk.-pumpen på värmesidan har en maxeffekt på lite över den dubbla av den som finns i 12kw-pumpen.
(60W vs 140W)

Och så som regleringen på nibepumparna fungerar så kommer tyvärr skillnaden vara ganska stor om man inte har duktigt grova rör i alla stammar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.