Jag har en garagelänga med 4 portar, toppen men tyvärr är
nivån mallan marken och klacken mot portdörrarna lite
väl hög.

Nu skall jag planera att fixa till detta och undrar om ni har tips
och råd. Hur kan jag åtgärda nivåskillnaden bäst?
 
  • Garageport1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageport2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Eftersom portarna är sidohängda och utåtgående, slår de förmodligen mot ett Z- eller L-järn i golvet innanför porten? I så fall kan du inte gå högre upp än nedre flänsen på dem, för du måste ha lite 'vandring' på portbladen så att portarna går att öppna vintertid. Det räcker med en 10-15 mm, men upp till 25-30 är heller inte fel. Nackdelen med att ha för mycket är att det blir 'slag' i hjulen när man kör in bilen. Är det för lite kommer du inte att få upp portarna när snön fryser till is framför dem p.g.a. utläckande värme.


Det enklaste du kan göra är att hacka upp en 35-50 bred remsa ut från fasaden, fylla på med grus, vattenpacka det (inte nu när det är på väg mot vinter) och antingen asfaltera om eller lägga btg.plattor framför portarna. Det sista medger senare efterjustering om det skulle bli ny sättning i marken. (Undvik att gjuta btg. Den lyfter av tjälen.)
__________________
Byggaren
 
Toppen ananlys.

Själv hade jag missat 90% av allt det du tipsade om.
Vad innebär det att "vattenpacka"?

/Siggy
 
I
Man lägger ut gruset och vattnar med slang så att de fina partiklarna i gruset fyller ut mot de grövre. När vattnet drar sig undan/tränger ner i underlaget fyller de finare partiklerna igen hålrummen mellan de större. Kan upprepas några dagar i följd. Sen är det stenhårt i backen.
____________
Byggaren
 
Tack byggaren!

Jag följer ditt råd i vår, ska bli skönt att fixa detta.
Jo, portarna målas om också och lite sånt.

Jag hittade asfalt från http://www.potmix.com/
kan det vara något?
 
I
Känner inte till produkten ifråga. Asfalt brukar läggas varm för att bakas samman. Det här verkar vara någon kall variant. Föreslår att du mailar Vv och hör om de använder den för mindre lagningar. I så fall...
_______________
Byggaren
 
Hej Siggy
Kollade lite på dina bilder. Tyvärr har du lite för mycket grönsaker som växer mellan asfalten och betongen och dessa måste bort med rötterna annars kommer det bara upp igen. Annars skulle du nog kommit undan med att lägga på ett nytt lager asfalt. Du verkar ha lite höjd att gå på upp till betongkanten. Man ska ha ca 3cm tillgodo för att kunna lägga på ett nytt lager asfalt.
Det är svårt att se lutningarna på befintliga asfalten och detta har lite med hur man ska gå tillväga. Lutar det ut från portarna så att vattnet rinner undan tex?
Jag skulle ringa och kolla med nåt av företagen som lägger asfalt typ NCC, PEAB, Skanska eller Vägverket Produktion mm om lite råd. Kolla om nåt av dessa företag finns i din närhet så borde de kunna hjälpa dig med råd. Har dom kontor på din ort så kan dom komma dit och ni tittar på det tillsammans, det kostar inget att fråga och du får ett pris på jobbet.
Det brukar vara tre olika prislägen.
1. Bara asfaltering
2. Justering och asfaltering. ( justering= att man fixar till underlaget.)
3. Rivning av befintlig asfalt, justering och beläggning.
River du och justerar själv kan ju tyckas billigare, men kom ihåg att du troligen måste hyra (padda tex) och köpa lite prylar. ( grus tex.). Gammal asfalt kan man inte bara slänga i soptunnan så där kanske du har en kostnad till som dyker upp. Allt detta ingår om du anlitar ett företag.

Angående potmix som du tittat på så skulle jag bara använda det till att laga potthål eller liknande. När man lägger "riktig" asfalt har man en tjocklek på ca 80-100kg/m2, då räcker en 500kg säck dom säljer till 5-6m2. Vet ej några priser på produkten men kan inte tänka mig att det blir billigare än "riktig" asfalt.

Detta var lite svar från en i asfaltsbranchen som jobbar åt ett av företagen jag nämde ovan.
mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.