Jag går i tankarna att riva en vägg i min lägenhet för att få öppnare planlösning i köket. Håller för tillfället på att kontakta brf för att få tillstånd och kolla om väggen är bärande eller inte. Inkluderar några bilder för att visa hur det ser ut idag.

För att förtydliga vill jag alltså göra köket "rektangulärt" istället för "p" format", genom att öppna upp den väggen som tavlan hänger på (se rött streck hur jag vill att öppningen ska vara). Behöver därför riva den väggen och sedan bygga upp den igen, om ni förstår. Det är en garderob på andra sidan köksskåpen, som skulle försvinna med denna ändring.

Min fråga är väl hur ni hade gått tillväga med detta? Det är inte så mycket el i väggen tror jag, endast ett eluttag där mikron står. Visar det sig att väggen är bärande blir det väl mycket mer omständigt, bor dock på högsta våningen med enbart vindsförråd ovanför så kanske går att lösa ändå?
 
  • Interiör, öppen planlösning, kök i anslutning till sovrum, tavla på vägg, modern inredning, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av kök med matbord, stolar, skåp, hyllor, och belysning i ett hemtrevligt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju ett stort inbyggt utrymme bakom skåpen. Vad finns i det?
 
Av tjockleken att döma har jag svårt att tro att den är bärande, någon anledning till att inte öppna upp mer uppåt samtidigt? Tror det kommer uppfattas som lite konstigt med en bredare än hög öppning. Problemet som jag ser är ju att få golvet snyggt så du lär få lägga om det både i köket och hallen(?) skulle jag tro.
 
E EN12345 skrev:
Det är en garderob på andra sidan köksskåpen, som skulle försvinna med denna ändring
 
Z ZipLock skrev:
Det finns ju ett stort inbyggt utrymme bakom skåpen. Vad finns i det?
Det är en garderob, dock ett slags öppet förvaringssystem (från ikea tror jag), så skulle vara enkelt att montera ned.
 
T TypRätt skrev:
Av tjockleken att döma har jag svårt att tro att den är bärande, någon anledning till att inte öppna upp mer uppåt samtidigt? Tror det kommer uppfattas som lite konstigt med en bredare än hög öppning. Problemet som jag ser är ju att få golvet snyggt så du lär få lägga om det både i köket och hallen(?) skulle jag tro.
Har tänkte på detta också, men både ingången till sovrummet och vardagsrummet har den höjden på sina öppningar, blir det inte skumt med en öppning som är mycket högre? Jag kanske har fel dock, nu när du säger det blir nog lite underligt med en öppning som är bredare än vad den är hög?

Ja detta är nog mitt största bekymmer faktiskt, har kvar en massa golvpaneler från när de la det nuvarande golvet, men läste någonstans att golv missfärgas med tiden så jag skulle i princip behöva lägga om hela golvet i kök och hall? Det skulle ju bli ett rejält projekt, iaf i köket där golvet löper under köksbänkar och dylikt.
 
Men det du primärt vill är att öppningen mellan kök och hall ska bli större?
Om du bara vill göra köket rektangulärt så är det sannolikt inga problem att ta bort garderoben och flytta bak de köksskåp som sitter på utbuktningen i köket.
 
Jag undrar detsamma, varför måste väggen mot hallen rivas?
Räcker det inte att ta bort garderoberna och köksskåpet, samt den vägg som är mellan dem?
Jag har ritat en enkel skiss på hur jag uppfattat dina bilder och vad du vill åstadkomma.
Svarta linjer är befintliga väggar.
Grönt är garderober i sovrum och skåp i kök.
Rött är den vägg du säger att du måste riva och bygga upp igen.
Blå linje symboliserar vad jag uppfattar som ditt önskade resultat, en rak vägg.

Vad har vi missuppfattat?
Enkel ritning av lägenhetsplan med markerade rum: kök, sov och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.