Long story short:

Lån på 3,2m. Köpte hus i fjol för 3,85, därefter kom prisraset och räntestegringen. Huset kanske värderas till 3,2 idag?

Har fast jobb med skaplig inkomst. Även frugan har fast jobb och får snart påslag i sin månadslön med 6k enl deras lönetrappa. Vi båda arbetar inom vården.

Det kommer strax bli 1 år sedan vi skrev på bolånet med Länsförsäkringar. Ränterabatt 1,0% efter att jag har gått med på att ha bolånet, försäkringar (hem, bil, djur, liv) hos Läns. Denna ska väl nu omförhandlas..

Ärligt talat så tycker jag rabatten är kass. Våra försäkringar är dyrare än vad de behöver vara (jämfört på compricer).

Nu kommer det tråkiga - jag jämförde bolån för skojs skull via compricer häromdagen. Fick noll erbjudanden. Uppringd av deras kollega - vårt lån är nämligen större än värdet på huset.

Innebär detta att vi nu är fast med Länsförsäkringar tills att husvärdet någon gång ökar, alternativt att vi amorterar mer? Vill som sagt förhandla mig till en bättre ränta. Har kollegor och bekanta med mycket bättre deals.

Tacksam för er input, kära byggahusare.
 
JanneJanne123
Kontakta bankerna direkt istället för via compricer är mitt råd, i det här läget känns det vara som en dålig mellanhand.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Om man inte får omvärdera inom 5 år för att sänka belåningsgrad så måste det väl gälla åt andra hållet också?
På samma sätt som anmorteringsunderlag inte kan ändras hur dom helst...
 
D Dilato skrev:
Om man inte får omvärdera inom 5 år för att sänka belåningsgrad så måste det väl gälla åt andra hållet också?
På samma sätt som anmorteringsunderlag inte kan ändras hur dom helst...
Nu hänger jag inte med riktigt:)?
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt:)?
Du oroar dig för att huset är mindre värt i dag men värderingen gäller ju i 5 år och kan enligt regelverket inte ändras under de 5 åren....
 
  • Gilla
Kashew och 3 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Om man inte får omvärdera inom 5 år för att sänka belåningsgrad så måste det väl gälla åt andra hållet också?
På samma sätt som anmorteringsunderlag inte kan ändras hur dom helst...
Njjja

Amortering sätts utifrån det amorteringsgrundande värdet. Ränta och belopp utifrån dagsform. Är det idag 100% belåningsgrad kommer ingen annan bank ta över lånet, däremot kommer inte befintlig bank kasta ut kunden så länge skötsamheten är på topp.

Mitt råd är att förhandla så gott det går, och använd löneförhöjning mm att amortera på bra de kommande åren. Att äga ett hus behöver inte vara en bra affär på 1-2 års sikt, men på 10 år blir det bra ska du se
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Kan vi värdera om bostaden när vi byter bank?
Ja, ni kan värdera om bostaden när ni byter bank om det gått längre tid än fem år. Men ni kan inte värdera om bostaden och lägga om lånen om det gått mindre än fem år, enligt Finansinspektionens femårsregel. Det är Finansinspektionen som har infört femårsregeln och alla banker måste följa den.

Värderingen på bostaden följer med om ni byter bank.
När man byter bank kräver den nya banken ett amorteringsunderlag från din befintliga bank. I amorteringsunderlaget står det amorteringsgrundande värdet på bostaden och när den senaste värderingen gjordes.
 
S
D Dilato skrev:
Kan vi värdera om bostaden när vi byter bank?
Ja, ni kan värdera om bostaden när ni byter bank om det gått längre tid än fem år. Men ni kan inte värdera om bostaden och lägga om lånen om det gått mindre än fem år, enligt Finansinspektionens femårsregel. Det är Finansinspektionen som har infört femårsregeln och alla banker måste följa den.

Värderingen på bostaden följer med om ni byter bank.
När man byter bank kräver den nya banken ett amorteringsunderlag från din befintliga bank. I amorteringsunderlaget står det amorteringsgrundande värdet på bostaden och när den senaste värderingen gjordes.
Korrekt, det amorteringsgrundande värdet följer med. dock om du vet hur bankernas affärskalkyl ser ut så går det att lägga in marknadsvärde 5 mkr och amorteringsgrundande värde 4 mkr. Kunden får då en ränta utifrån 5 mkr men amortering utifrån 4:a. Det heter som sagt amorteringsgrundande värde och inte räntegrundande värde
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
S Skrivbordsbonden skrev:
Korrekt, det amorteringsgrundande värdet följer med. dock om du vet hur bankernas affärskalkyl ser ut så går det att lägga in marknadsvärde 5 mkr och amorteringsgrundande värde 4 mkr. Kunden får då en ränta utifrån 5 mkr men amortering utifrån 4:a. Det heter som sagt amorteringsgrundande värde och inte räntegrundande värde
Va? Låter typ som bedrägeri
 
S
B Buslätt skrev:
Va? Låter typ som bedrägeri
Snarare tvärt om. Staten/finansinspektionen har infört en lag om amortering. Främst för att banker skulle sluta konkurrera med varandra med målsättningen att minska amorteringen och på så vis höja riskerna på bostadsmarknaden. Det betyder ju dock inte att bankerna ska sluta konkurrera med varandra om lägst ränta?
 
B
När jag talade med banken om räntan sist så talade de om husets marknadsvärde, när de pratade belåningsgrad / ränteförhandling. Sen exakt hur deras modell ser ut för att bestämma marknadsvärde (hur ofta etc) gick vi aldrig in på. Om jag inte minns fel så kunde ta ut någon mäklare för skriftlig värdering om man inte var överens om värdet. Men det var väl mer om man gjort en stor utbyggnad eller liknande, som en sådan sak kunde vara aktuell eftersom det kostar ett antal tusenlappar.

Men jag uppfattade det som att deras uppfattnikg om marknadsvärde helt skilt från det amorteringsgrundande värdet.
 
  • Gilla
Skrivbordsbonden
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Innebär detta att vi nu är fast med Länsförsäkringar tills att husvärdet någon gång ökar, alternativt att vi amorterar mer?
Ja, ni behöver vänta tills värdet ökar, ni går in med en extraamortering på 500 tkr, eller någon alternativ bank (typ BlueStep; men det kommer bli mycket dyrare ränta än ni har idag)
 
T
ELantagonism ELantagonism skrev:
Long story short:

Lån på 3,2m. Köpte hus i fjol för 3,85, därefter kom prisraset och räntestegringen. Huset kanske värderas till 3,2 idag?

Har fast jobb med skaplig inkomst. Även frugan har fast jobb och får snart påslag i sin månadslön med 6k enl deras lönetrappa. Vi båda arbetar inom vården.

Det kommer strax bli 1 år sedan vi skrev på bolånet med Länsförsäkringar. Ränterabatt 1,0% efter att jag har gått med på att ha bolånet, försäkringar (hem, bil, djur, liv) hos Läns. Denna ska väl nu omförhandlas..

Ärligt talat så tycker jag rabatten är kass. Våra försäkringar är dyrare än vad de behöver vara (jämfört på compricer).

Nu kommer det tråkiga - jag jämförde bolån för skojs skull via compricer häromdagen. Fick noll erbjudanden. Uppringd av deras kollega - vårt lån är nämligen större än värdet på huset.

Innebär detta att vi nu är fast med Länsförsäkringar tills att husvärdet någon gång ökar, alternativt att vi amorterar mer? Vill som sagt förhandla mig till en bättre ränta. Har kollegor och bekanta med mycket bättre deals.

Tacksam för er input, kära byggahusare.
Jag har 1.7% i ränterabatt, men då har jag också en belåningsgrad på 48%, inte 110% som dig...
 
T Thomas' skrev:
Jag har 1.7% i ränterabatt, men då har jag också en belåningsgrad på 48%, inte 110% som dig...
Kul för dig, vill du ha en stående ovation?
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.