Hej,

Bor i BRF-radhus och upptäckte i veckan att en av takplattorna (jag gissar att det är en gipsskiva) i badrummet på nedervåningen sviktar. Det finns en lång spricka mellan gipsskivorna, och längs med den är den ena takplattan några millimeter lägre än resten av taket. När jag trycker på plattan går den att trycka upp i normal höjd. Den drabbade takplattan är placerad ovanför badkaret.

Rummet rakt ovanför är ovanvåningens badrum, sviktningen bör vara precis där toalettstolen står. Badrummet ovanför är helkaklat, så jag kan inte kontrollera hur golvet där ser ut.

Några tankar om vad detta kan vara? Akut problem? Farligt?? Bör vi kontakta en hantverkare, och i så fall med någon särskild kompetens/inriktning? Jag har alltid bott i hyreslägenhet tidigare och är väldigt okunnig. Tacksam för alla råd ni har!
 
  • En spricka syns på en vit vägg, vilket antyder möjlig strukturskada eller behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd taklampa, spricka längs skarven, kaklade väggar, moderna, neutrala färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med spotlights, en del av en garderob och hyllor synlig längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med spricka, innertakslampa, kaklade väggar, inomhus, belysningsarmatur, enkel, arkitektonisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det gipsskiva så kan det ha gott fukt i den, med fukt i gipsskiva så buktar den alltid. Det är en ventil i den som ska suga ut fukten i rummet, kanske otätt mot röret ovanför och kondens rlnner emellan. Blir till att ta ner skivan och sätta en ny och måla om. Kanske någon mer skiva behöver bytas
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade nog absolut kollat orsaken, finns ju en risk att det är något som läcker från badrummet ovanför och du vill inte få läckage som rinner bakom tätskiktet i väggen eller liknande. Då detta är en BRF som du säger äger normalt föreningen rör och dylikt och ansvaret där för, så kontakta styrelsen, kan ju vara fler som fått samma fel och det är ett känt problem för att anledning X men ingen fara, två skruv till o lite spackel o färg så är du done eller så ringer de föreningens försäkringsbolag som skickar ut någon att kolla och göra fuktmätning åt dig. (reservation för arbetsgången här, kan ju vara så att försäkringsbolaget respektive styrelsen inte gör något alls fören det är bevisat att det finns en vattenskada, är det bara en skruv som släppt är det ju skada i ytskiktet och det ligger på dig)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.