Keiller Keiller skrev:
Mina Boschskåp är 598. Om nu min tumstock är rätt. Så det blir nog sugpassning, lite luft vill man nog ha mellan kyl och frys.

Jag har dock skåpen står för sig själva, gillar inte det där med att bygga in. Förr eller senare så måste man byta skåp och det vore trist att behöva förhålla sig till specifika mått
Jo, så hade jag nog tänkt om jag byggt hus från början, men nu bor vi i ett färdigköpt hus och det är inte läge att bygga om köket och även om vi skulle göra det hade det inte gått att få skåpen fristående utan att tappa för mycket skåp.
Jag får kanske sikta på fabrikat som är 595.
Tack för att du tog dig tid och mätte
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Dom ska ju passa i 600 fack så välj det bästa skåpet.
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom ska ju passa i 600 fack så välj det bästa skåpet.
vilket är det "bästa" skåpet?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom ska ju passa i 600 fack så välj det bästa skåpet.
Men om utrymmet är 1200mm...med minustoleran...mätte upptill och det var nog mer 1998 så blir det till att ta sats för att få in dem om det skulle vara 1mm bredare än Keillers skåp eller öppningen smalare vid golvet...
Men märkligt att BSH gör skåp som är på näppen att de går in. Jag var förbi en butik för att spana lite hur olika fabrikat ser ut i verkligheten och så snackade jag med en säljare som påtalade att de haft problem att installera hos kund pga detta...
På ena sidan har jag faktiskt inte ett skåp utan en bred passbit, så jag skulle ju kunna plocka ner den och såga bort en klingbredd...men då linjerar ju inte skåpen med överskåpen...kanske bara är jag som kommer se, men ändå...
 
J johfo skrev:
På ena sidan har jag faktiskt inte ett skåp utan en bred passbit, så jag skulle ju kunna plocka ner den och såga bort en klingbredd...men då linjerar ju inte skåpen med överskåpen...kanske bara är jag som kommer se, men ändå...
Går passbiten upp bredvid överskåpen? Isåfall skulle du ju kunna sätta en passbit mellan överskåpen och sära på överskåpen så många mm som behövs för att på så vis linjera överskåpen med ytterkanterna av kyl och frys?
 
Keiller Keiller skrev:
Går passbiten upp bredvid överskåpen? Isåfall skulle du ju kunna sätta en passbit mellan överskåpen och sära på överskåpen så många mm som behövs för att på så vis linjera överskåpen med ytterkanterna av kyl och frys?
Tänkte tanken en kort stund... men jag byggde igen ovanför skåpen för nåt år sen och byggde då även ett avlångt skåp ovanför överskåpen så jag kunde få plats med ett stort bakbord...

såhär

Tak med infällda spotlights, vita skåp och två industriella diskmaskiner i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusrum med vit takyta, en belysningsarmatur, och ett skåp med jalusier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och att bygga om det skåpet motsvarande finns det säkert vissa som glatt skulle göra för att få ytterligare en möjlighet att bygga lite, men näe, det bli för mycket för mig. Har inte maskiner för att såga skivor heller, så jag måste åka ett par mil till brorsan för att såga och så var det ett pill att få ihop det och trångt att skruva....
 
J johfo skrev:
Tänkte tanken en kort stund... men jag byggde igen ovanför skåpen för nåt år sen och byggde då även ett avlångt skåp ovanför överskåpen så jag kunde få plats med ett stort bakbord...

såhär

[bild]
[bild]


Och att bygga om det skåpet motsvarande finns det säkert vissa som glatt skulle göra för att få ytterligare en möjlighet att bygga lite, men näe, det bli för mycket för mig. Har inte maskiner för att såga skivor heller, så jag måste åka ett par mil till brorsan för att såga och så var det ett pill att få ihop det och trångt att skruva....
Ett alternativ är att plocka bort täcksidan du har till höger om nuvarande kyl/frys, så borde du få en 10-12 millimeter över att ha mellan nya kyl/frysskåp.
 
Keiller Keiller skrev:
Ett alternativ är att plocka bort täcksidan du har till höger om nuvarande kyl/frys, så borde du få en 10-12 millimeter över att ha mellan nya kyl/frysskåp.
Keiller Keiller skrev:
Ett alternativ är att plocka bort täcksidan du har till höger om nuvarande kyl/frys, så borde du få en 10-12 millimeter över att ha mellan nya kyl/frysskåp
näe...den är nog dels svår att få loss utan att ta ner skåpen och så gör den nytta för att städa upp överskåpen...
Då hyvlar jag nog hellre 5-8 mm till vänster.
Om jag skulle byta gallret ovanför till ett som är full bredd skulle det nog inte synas om det inte linjerar i mitten, eftersom det bara skulle slå på ett par mm. Sätter man en extra list på passbiten så man får en rak linje där kanske det inte syns så mycket om frysen sticker ut 5mm där...

Edit: lite meck att få loss passbiten bara.. men det borde gå. Får väl sätta nåt stämp under överskåpet så det inte sätter sig under operationen...
Måste ändå såga bort lite av överskåpsstommarna som sticker ner och bara klarar 1800 höga skåp...
 
electroluxaren skrev:
vilket är det "bästa" skåpet?
Beroende på vilka enenskaper man prioriterar.

Energiprestandan, Troligtvis Bosch

Inredning och volym?

hållbarhet. Kanske Liebherr?

Mest prisvärt?

Snyggast?
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Beroende på vilka enenskaper man prioriterar.

Energiprestandan, Troligtvis Bosch

Inredning och volym?

hållbarhet. Kanske Liebherr?

Mest prisvärt?

Snyggast?
vilket är bäst?
 
electroluxaren skrev:
vilket är bäst?
Det ärupp till köparen att säga.

Bosch serie 6 kyl med årsförbrukning på 93kWh är vasst!
https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/

183kWh på frysen
https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/

Fast den här kombinerade är det lägsta jag sett, om än kanske lite liten för en hel familj
https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
 
Redigerat:
J johfo skrev:
Men om utrymmet är 1200mm...med minustoleran...mätte upptill och det var nog mer 1998 så blir det till att ta sats för att få in dem om det skulle vara 1mm bredare än Keillers skåp eller öppningen smalare vid golvet...
Men märkligt att BSH gör skåp som är på näppen att de går in. Jag var förbi en butik för att spana lite hur olika fabrikat ser ut i verkligheten och så snackade jag med en säljare som påtalade att de haft problem att installera hos kund pga detta...
På ena sidan har jag faktiskt inte ett skåp utan en bred passbit, så jag skulle ju kunna plocka ner den och såga bort en klingbredd...men då linjerar ju inte skåpen med överskåpen...kanske bara är jag som kommer se, men ändå...
Jag har som du skriver "sugpassning" på mina bosch. Handtagen på dörrarna (mot varandra) sticker ut nån milimeter. Fick klistra ett par möbeltassar på sidan på kylen för att få isär dem några millimeter för annars tog handtagen i varandra. Då får man knappt in ett papper på respektive sida.
 
J JohanLun skrev:
Jag har som du skriver "sugpassning" på mina bosch. Handtagen på dörrarna (mot varandra) sticker ut nån milimeter. Fick klistra ett par möbeltassar på sidan på kylen för att få isär dem några millimeter för annars tog handtagen i varandra. Då får man knappt in ett papper på respektive sida.
Jag vill i alla fall ha båda dörrarna vänsterhängda. Det kanske är en fördel då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.