P
L Liljeros skrev:
Jag kan ändå tycka att det är vettigt att KA kravet finns, det är ju nån form av skydd mot det extremaste byggfusket även om det såklart förekommer KA som ser mellan fingrarna en del.
Jag vill förstås inte förbjuda någon att anställa en KA.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen tillbaka till gamla PBL som gällde fram till 2010.
Startbesked behövde man även då, men det kallades "igångsättningstillstånd". Ett ord med alldeles för många bokstäver för moderna människor så man bytte till "startbesked".

Slutbesked kommer jag inte ihåg om det behövdes.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hos oss var det uttryckligt obligatoriskt platsbesök efter stomresnig så man såg de bärande delarna om takstolar etc innan de byggdes in. I mitt fall var det det enda platsbesöket vi hade med KA, innan Slut samråd, där han också deltog. Det var dock inget krav enligt PBL. Vår KA kände sen tidigare till både min nivå på byggande och den entreprenör som stöttade mig i de bitar jag inte gjorde själv. Så han lade nivån på minsta möjliga från sin sida.

TS problem är ju om det skall finnas med i egenkontrollen att KA skall ha inspekterat Takstolarna innan igensättning, så kan det vara problematiskt att få det granskat av en ny KA. Detta platsbeök gjorde dock i hop med kommunens byggingenjör. Men det kanske inte alltid är så. Här skulle ju foton kunna vara en bra hjälp. Eller att TS om han är självbyggare har en väl utför dokumentation och bra egenkontroller (äkta eller efterkonstruktion). Kommunen är ju inte helt verklighets frånvända. Har KA gått och dött, och man inte hittar dokumentationen så behöver man sannolikt inte riva ner det man byggt. Men man skall vara noga med vad man säger. I Kontrollplanen ingår ju egenkontroll. Egenkontroll görs på arbetsplatsen av utförare inte av KA. Så det är ingen bra ide att man inte har några egenkontroller för att KA gått under jorden och kontrollplan saknas. Den borde förvarats av Byggherren (Grannen), och varit tillgänglig för inhyrda entreprenörer. KA Skall senanre granska att den är korrekt utförd, mellan hans besök.

Kontrollplanen lämnades med vid bygglovsansökan, så mitt råd, är att Kompisen kollar igenom om han har de handlingarna någonstans, istället för att jaga dom hos kommunen. Har han nu byggt själv, eller haft lite mindre nogräknade entreprenörer som inte fyllt i egenkontrollerna, då det inte funnits en kontrollplan på plats. Gör en efterkonstruktion (Ja det är inte rätt).. på dom delar du gjort. Be de inhyrda du har, signera sina punkter. Börja sen jaga en KA som är ganska nöjd att ta över ett nästan färdigt projekt, och ändå kan få hyffsat betalt. Denna skall ju granska vad som finns, så viktigt att det finns dokumentation på att ev platsbesök är gjort och signerat av förra KA sant eller falsk.

Som ni förstår är jag inte en person som älskar krav på KA. Så mina råd är därefter, och bygger på att komma igenom, inte på att regelboken följs till 100%.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Slutbesked kommer jag inte ihåg om det behövdes.
Man hade något motsvarande i äldre PBL men eftersom det inte spelade någon roll om man hade fått det eller inte var det många som struntade i det. Detta styrde man upp i och med nya PBL 2010.

Vad jag förstår fanns det inte alls före PBL, d v s i den gamla lagstiftningen.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Startbesked behövde man även då, men det kallades "igångsättningstillstånd". Ett ord med alldeles för många bokstäver för moderna människor så man bytte till "startbesked".
Fanns det även före äldre PBL?
 
Stonez Stonez skrev:
Jag tror säkert att det löser sig men funderar på hur KA skött sitt uppdrag ö.h.t.. Det finns uppenbarligen en kontrollplan, men kompisen har den inte. Finns den hos kommunen och fylls i löpande där eller är det ett dokument som KA har och fyller i? Kompisen har haft en hel del strul med kommunen, lantmäteriet, vattenfall etc. och har inte haft så bra koll på vad KA har haft för sig, han har tagit för givet att det bara skulle fungera.
Kommunen har kopia på kontrollplanen, har KA och kommunen skött sig så finns även löpande dokumentation från arbetsplats besök hos kommunen.
Be din vän kontakta sin bygglovshandläggare och förklara läget. Byggherren behöver utse en ny KA och kommunen godkänna denne.
Förutsatt att tidigare KA har gjort sitt jobb så är det inte jätte stor sak att ta över ett påbörjat uppdrag.
Entreprenörerna ska ha egenkontroller som tar upp punkterna i kontrollplanen samt förhoppningsvis en del foto dokumentation på utfört arbete vilket ger nya KA möjlighet att kontrollera vad som är gjort och hur.
Men börja med att kontakta bygglovshandläggaren.
Med vänlig hälsning, en KA
 
  • Gilla
Stonez och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man hade något motsvarande i äldre PBL men eftersom det inte spelade någon roll om man hade fått det eller inte var det många som struntade i det. Detta styrde man upp i och med nya PBL 2010.

Vad jag förstår fanns det inte alls före PBL, d v s i den gamla lagstiftningen.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fanns det även före äldre PBL?
Det jag skrev tidigare om "igångsättningstillstånd" är baserat på den lagstiftning som gällde på 1960- och 1970-talet, dvs innan ÄPBL såvitt jag förstår.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stonez Stonez skrev:
En kompis håller på att bygga hus och anlitade en kontrollansvarig som verkade bra, hade haft uppdrag åt kompisens vänner. Nu har personen gått upp i rök, telefon avstängd, onåbar på mail, firman (AB) upphört, ingen sökbar bostadsadress längre etc. Hur går kompisen vidare? Skall väl finnas en kontrollplan som nu kan förmodas vara inaktuell. Han måste väl utse en ny ansvarig och hur blir det med kontrollplanen då den nya inte varit med från början? Huset är väldigt nära färdigställt.
Läser tråden nedan och upptäcker till min förvånad att så många nedan förutsätter att en KA ska ha något typ av utförandeansvar.

Självklart kan en KA gå in och säga till om den ser skräp och ölburkar liggandes i voten, men i praktiken har inget ansvar om det skulle vara så mer än att underrätta sin kund och byggnadsnämnden att bygget uppvisar brister.

Att armeringen är korrekt skarvad, har rätt täckskikt, betongen har rätt kvalite osv ska kontrolleras av den som utför arbetet och intygas att konstruktionsritningarna har följts. Med det sagt kan en KA utan några som helst problem kräva in av byggherren som är hans kund att hen redovisar hur det är utfört via bilder, egenkontroll och intyg. Normalt har en byggherre en entreprenör. Men kan vara själv utförare och kan då intyga att ritningar följs och utförande överrensstämmer. En KAs uppdrag är enkom att via kontrollplanen påvisa och särskilda punkter som hanteras inom gällande BBR och att samla ihop tillräckligt med underlag för att redovisa dessa till byggnadsinspektören.
 
  • Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
A AnnaLundh skrev:
Kommunen har kopia på kontrollplanen, har KA och kommunen skött sig så finns även löpande dokumentation från arbetsplats besök hos kommunen.
Be din vän kontakta sin bygglovshandläggare och förklara läget. Byggherren behöver utse en ny KA och kommunen godkänna denne.
Förutsatt att tidigare KA har gjort sitt jobb så är det inte jätte stor sak att ta över ett påbörjat uppdrag.
Entreprenörerna ska ha egenkontroller som tar upp punkterna i kontrollplanen samt förhoppningsvis en del foto dokumentation på utfört arbete vilket ger nya KA möjlighet att kontrollera vad som är gjort och hur.
Men börja med att kontakta bygglovshandläggaren.
Med vänlig hälsning, en KA
Troligtvis satt du med som byggherre när ni hade ert tekniska samråd inför byggstart och när du fick startbesked. I detta finns kontaktuppgifter till din byggnadsinspektör. Det är denne du ska kontakta.
 
TRJBerg
L Liljeros skrev:
Har man anlitat KA via ett konsultbolag är det nog ett mindre problem, det är också det vanligaste bland ”proffesionellt” byggande.

Anlitar man dom som är egna så kan dom försvinna när som helst, nu är ju detta inte så vanligt men det är en risk man tar, dom har ju också en lägre prissättning och är överlag lite flexiblare.

Ska man få någon att gå in nu kan det mycket väl vara så att man om man hittar någon får betala ett fullt arvode för endast slutintyg vilket gör att man kanske får betala dubbelt om KA debiterat löpande under projektet
Ska jag förstå av ditt första stycke ovan att det är konsultbolaget som är KA, inte personen i det fallet som utför KA:s uppgifter?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ska jag förstå av ditt första stycke ovan att det är konsultbolaget som är KA, inte personen i det fallet som utför KA:s uppgifter?
Det är en specifik person som står som ansvarig även i dom fallen, men vid eventuell sjukdom så finns det en backup och skulle personen helt försvinna så har dom i det fallet på ett helt annat sätt möjlighet att sätta in en ny person för att fullfölja uppdraget.
 
TRJBerg
L Liljeros skrev:
Det är en specifik person som står som ansvarig även i dom fallen, men vid eventuell sjukdom så finns det en backup och skulle personen helt försvinna så har dom i det fallet på ett helt annat sätt möjlighet att sätta in en ny person för att fullfölja uppdraget.
Men då är det alltså en "ny" KA med de konsekvenser det medför? Dvs i sig ingen skillnad jämfört med om det inte varit ett konsultbolag?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men då är det alltså en "ny" KA med de konsekvenser det medför? Dvs i sig ingen skillnad jämfört med om det inte varit ett konsultbolag?
Ja det kommer vara en ny, men i normala fall så kommer det bolag du har avtal med lösa en ny som tar vid där föregående avslutade. Dvs det blir normalt inga andra merkostnader än eventuella byteskostnader från kommunen. Dom kan ju tex ta del av eventuella protokoll som förts.

Nu är det inte jättevanligt men om det händer så har du inte samma uppförsbacke som om du ska hitta en helt ny.
 
P
H HEM2121 skrev:
Kontakta kommunen de har namn på godkända KA. En KA måste vara godkänd av kommunen när man bygger nytt hus.
Nja, KAn ska vara certifierad för den typen av projekt bygget avser.
Certifieringen görs av Kiwa Certification eller RISE Certifiering båda godkända av Swedac.
Kommunen har inga egna regler för vem som kan vara KA.
Du hittar certifierade KA via Boverket: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/

Sen ska man inte glömma att de flesta momenten i ett bygge utförs av företag med egenkontrollprogram, dvs. de utfärdar ett intyg för att momentet är utfört enligt reglerna.
KAn får dessa intyg och bockar i princip av i kontrollplanen att momentet är utfört enligt regler och kontrollplan.
 
Redigerat:
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
H
P Peter787 skrev:
Nja, KAn ska vara certifierad för den typen av projekt bygget avser.
Certifieringen görs av Kiwa Certification eller RISE Certifiering båda godkända av Swedac.
Kommunen har inga egna regler för vem som kan vara KA.
Du hittar certifierade KA via Boverket: [länk]

Sen ska man inte glömma att de flesta momenten i ett bygge utförs av företag med egenkontrollprogram, dvs. de utfärdar ett intyg för att momentet är utfört enligt reglerna.
KAn får dessa intyg och bockar i princip av i kontrollplanen att momentet är utfört enligt regler och kontrollplan.
I den kommunen som en vän byggde nytt hus i förra året, där måste KA vara godkänd och vara på Kommunens lista. Kanske har de olika godkända listor för olika projekt? Kanske har kommuner olika regler. I den kommunen var det så det vet jag med säkerhet. Det är ju inte heller säkert att den kommunen har följt regler. Det finns annat som tyder på att de kör sitt eget race. Sen januari 2023 är det ju annat. Tack för länken!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.