Hejsan
Behöver jag sätta plåt mellan två panel när jag kompletterat en vägg med paneler utomhus? några sa att det behövs bara sättas på varandra så att regnet rinner ner och andra sa att det behövs plåt mellan dem
 
  • Träkonstruktion, vitmålad, snickeridetaljer, oskarpt bakgrund, blå himmel, del av byggnad eller konstruktion i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mera bilder syns lite dåligt nu vad du menar, är det mellan gavelspets och väggliv du menar.
 
det är mellan två paneler.det här kant
 
  • Vit träfasad, takpannor, blå pil som pekar nedåt, grönt gräs, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spets och vägg, nu är det ingen lockpanel, ska du ha det med den nya panelen. det blir då ett lite större mellanrum. I bland sätts det en plåt ( som ett fönsterbleck ) som ligger under överdelen och går ut över nederdelen. Jag har ingen plåt och det klara sig. 45 graders skärning med spetsen utåt, lika nertill vid grunden. Det som kan vara bra om du ska ha lockpanel är att innan första varvet på spetsen sätta ett insektsnät bakom som vikes upp runt ändan några mm . getingarna/insekter har annars en perfekt ingång till bostad.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Spets och vägg, nu är det ingen lockpanel, ska du ha det med den nya panelen. det blir då ett lite större mellanrum. I bland sätts det en plåt ( som ett fönsterbleck ) som ligger under överdelen och går ut över nederdelen. Jag har ingen plåt och det klara sig. 45 graders skärning med spetsen utåt, lika nertill vid grunden. Det som kan vara bra om du ska ha lockpanel är att innan första varvet på spetsen sätta ett insektsnät bakom som vikes upp runt ändan några mm . getingarna/insekter har annars en perfekt ingång till bostad.
jo jag har den 45 grader nu. Jag tror det är bättre än plåten
 
U UkJay skrev:
Hejsan
Behöver jag sätta plåt mellan två panel när jag kompletterat en vägg med paneler utomhus? några sa att det behövs bara sättas på varandra så att regnet rinner ner och andra sa att det behövs plåt mellan dem
Det där funkar nog alldeles utmärkt. Så var min stuga som jag byggde för snart 20 år sen konstruerad.
Plåt eller offerbräda otorde bara behövas om panelerna är i liv med varandra.
Har du överlapp så rinner ju vattnen ned på den under panelen och vidare...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.