Hej,

Försökt sökt och även ringt branschförbund som hade som praxxis att inte hjälpa privatpersoner…

Undrar om det finns något regelverk för hur mycket en hantverkare kan ta betalt för en sommarjobbare som är under 18 år på löpande arbeten?
Jag själv tycker att en lärling bör vara hälften eller strax över ordinarie timpenning, men en sommarjobbare som knappt kan yrket borde nästan vara mindre än halva ordinarie timpenningen kan jag tycka.
 
Det handlar väl vad ni kommit överens om. Om du betalar så kan han uppenbarligen ta betalt.

Sedan beror det på vad det är för jobb. Är det kvalificerat jobb, eller kräver det bara att man har två händer?
 
  • Gilla
Jimmy35 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det handlar väl vad ni kommit överens om. Om du betalar så kan han uppenbarligen ta betalt.

Sedan beror det på vad det är för jobb. Är det kvalificerat jobb, eller kräver det bara att man har två händer?
Målare så en utlärd har väl yrkesbevis.
Inget överenskommet mer än normala priset på löpande med takpris, men jobbet blev inte bra och det tog längre tid än planerat, dom ska åtgärda bristerna kostnadsfritt men förutsättningarna hunnit ändrats nu så det är inte alla lika smidigt att ha hantverkare i huset nu, speciellt inte målare.
Spackling, slipning och målning.

Så undrar om det liksom finns något regelverk kring detta med sommarjobbare. Står lärling i fakturan/offert men en sommarjobbare som går i skolan är inte en lärling ännu?
 
Det enda som är väsentligt är att resultat och slutpris inte skall vara sämre än om det inte var en feriejobbare. Löner etc till feriearbetare har inget med faktura till slutkund. Man kan ju själv ställa krav på att alla hantverkare på arbetsplatsen skall vara utbildade enligt xxx. Annars vill jag bara a betala 50%, för hantlanagre etc. men det behöver man komma överens om innan.
Nu tycker jag å andra sidan inte helelr en Entreprenör skall debitera fullt för en sommarjobabre, som ahr hälften i lön. Såtillvida HEN gör själ för lönen. Dvs man ahr arbetsuppgifter som denna kan göra lika bra som målaren. Precis som i alla branscher finns det uppgifter som inte den högst utbildade måste utföra. Jag tycker tex inte att läkare skall sitta med administration när en läkarsekreterare gör det för under halva priset, och läsbart.

Den andra delen avser utförandet. Man måste rannsaka om det dåliga resultat beror på feriejobabren, eller på yrkesmålaren. Är det en klantig målare, etc som är orsaken så har ju inte det ett sambandband till feriejobbaren. Har dock denna fått i uppdrag att bredspackla och Målaren sen rollat på det utan att kontrollera, så är ju läget ett annat.

Man kan ju annars fråga sig om tex ICA sakll rabattera sina priser i butiken när dom har sommarjobbare anställda?
 
  • Gilla
  • Haha
Mr.Hammer och 4 till
  • Laddar…
Ska en lärling göra del av arbetet och fakturera normal debitering är det vettigt att informera om det i förväg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är ju skillnad på en sommarjobbare och en lärling.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
"16-årig kille med lön från kommunen: 560kr/h"

Hade de vågat skriva sanningen på fakturan?😄

Kan lova att han stannade fem minuter och rengjorde verktygen för att påbörja en extra timme. Var det jourtid?😬
 
  • Haha
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
B Brejj skrev:
Hej,

Försökt sökt och även ringt branschförbund som hade som praxxis att inte hjälpa privatpersoner…

Undrar om det finns något regelverk för hur mycket en hantverkare kan ta betalt för en sommarjobbare som är under 18 år på löpande arbeten?
Jag själv tycker att en lärling bör vara hälften eller strax över ordinarie timpenning, men en sommarjobbare som knappt kan yrket borde nästan vara mindre än halva ordinarie timpenningen kan jag tycka.
För oss ville de ha full timlön alla timmar ynglingen var närvarande och samtidigt full lön för att han tidvis körde traktor och en tredje full timlön för att traktorn hade släp. Givetvis också tillkommande maskintid för traktor och släp. Så tre samtida fulla timlöner och två maskintimmar under samma timmar. De hade angett ett cirkapris så vi betalade cirkapriset + 30 procent och sa tack och hej. Fakturan var på över 170 procent av angivet cirkapris. Vet inte om de var dumma i huvudet eller trodde att vi var det. (Ja vi känner till att det hade räckt med 15 procent)
 
  • Wow
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
M mojjen skrev:
Det enda som är väsentligt är att resultat och slutpris inte skall vara sämre än om det inte var en feriejobbare. Löner etc till feriearbetare har inget med faktura till slutkund. Man kan ju själv ställa krav på att alla hantverkare på arbetsplatsen skall vara utbildade enligt xxx. Annars vill jag bara a betala 50%, för hantlanagre etc. men det behöver man komma överens om innan.
Nu tycker jag å andra sidan inte helelr en Entreprenör skall debitera fullt för en sommarjobabre, som ahr hälften i lön. Såtillvida HEN gör själ för lönen. Dvs man ahr arbetsuppgifter som denna kan göra lika bra som målaren. Precis som i alla branscher finns det uppgifter som inte den högst utbildade måste utföra. Jag tycker tex inte att läkare skall sitta med administration när en läkarsekreterare gör det för under halva priset, och läsbart.

Den andra delen avser utförandet. Man måste rannsaka om det dåliga resultat beror på feriejobabren, eller på yrkesmålaren. Är det en klantig målare, etc som är orsaken så har ju inte det ett sambandband till feriejobbaren. Har dock denna fått i uppdrag att bredspackla och Målaren sen rollat på det utan att kontrollera, så är ju läget ett annat.

Man kan ju annars fråga sig om tex ICA sakll rabattera sina priser i butiken när dom har sommarjobbare anställda?
Ditt exempel i slutet är helt irrelevant. Man betalar inte per timpenning i butiken.
 
TRJBerg
För hantverkare betalar man för en professionell och fackmannamässig kunskap och skicklighet. Används personer med lägre förmåga, speciellt när den är explicit, ska timkostnaden sättas ned väsentligt anser jag.
Dessutom ska det specificeras i offert och avtal om personer med lägre förmåga ska utföra uppgifter som (explicit eller implicit) förutsätts vara fackmannamässigt utförda.
Har detta inte gjorts är det läge för nedsättning i fakturan.
Det här gäller förstås för de fackmannamässiga uppgifterna, t ex hantlangare och andra med okvalificerade uppgifter är en annan sak. Dock ska de ha väsentligt lägre timdebitering.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
Bra svar,
TRJBerg TRJBerg skrev:
För hantverkare betalar man för en professionell och fackmannamässig kunskap och skicklighet. Används personer med lägre förmåga, speciellt när den är explicit, ska timkostnaden sättas ned väsentligt anser jag.
Dessutom ska det specificeras i offert och avtal om personer med lägre förmåga ska utföra uppgifter som (explicit eller implicit) förutsätts vara fackmannamässigt utförda.
Har detta inte gjorts är det läge för nedsättning i fakturan.
Det här gäller förstås för de fackmannamässiga uppgifterna, t ex hantlangare och andra med okvalificerade uppgifter är en annan sak. Dock ska de ha väsentligt lägre timdebitering.
Tack, ja jag tycker inte att slutresultatet är superbra.
Vet dock inte vilka krav man kan ställa. Finns det branschregler att en skarv ska spacklas si o så bred x antal ggr tex? Men taket så ser man nästan varje gipsskarv, borde spacklats bredare förmodligen. Samt mycket kanter/streck här o där dom glömt slipa… även 3 jättetydliga skarvar bredvid varandra på en vägg. 2ggr har dom varit där och fixat småstreck och gått igenom. Ändå är det massa kvar, tydliga grejer så man börjar bli lite less.

Man tog in målare för att få det bra då man själv inte är nå vidare på det. Så får man dit en sommarjobbare som förmodligen spacklat och målat mindre än en själv totalt sett 😅 + betala dyrt för det.

Ska träffa chefen och gå igenom allt så vill ha lite kött på benen bara.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ditt exempel i slutet är helt irrelevant. Man betalar inte per timpenning i butiken.
Jag tycker det är en helt lysande jämförelse då det inte finns något direkt samband mellan vad arbetaren får i lön och vad du som kund skall betala. Eller skall vi starta en ny tråd: "Fick en arbetare som inte pratade svenska, skall jag verkligen betala fullt. Hans lön är ju under hälften".....

Sen kan vi gå vidare med om Feriejobbaren utförde arbete i relation till kostnad. Dvs var han effektiv i de uppgifter han gjorde? Var det hans insats som gjorde att jobbet blev mindre bra, eller var det en oduglig målare Jag utförde som 16-17 åring tveklöst arbete i nivå med äldre anställda när jag sommarjobbade, fick rent av leda många. Men jag tilldelades inte högt kompetenskrävande jobb jag sakande erfarenhet av.
 
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"16-årig kille med lön från kommunen: 560kr/h"

Hade de vågat skriva sanningen på fakturan?😄

Kan lova att han stannade fem minuter och rengjorde verktygen för att påbörja en extra timme. Var det jourtid?😬
Kan inte du, som är en brunn av evig visdom, berätta för mig i vilka lägen en målare arbetar på jourtid.

Dessutom valde du nog helt fel tråd att försöka göra dig lustig över att man ska tvätta verktyg, för målare tillhör väl den gruppen som tvättar sina verktyg mest av alla.

Men nästa gång träffar du säkert bättre, keep it up! :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Betalar man per timme så anser jag att det man betalar är för fullt utbildade hantverkare.

Om de vill ha med sommarjobbare eller lärlingar så får de antingen stå för kostnaden själva eller snällt be kund om lov och tydligt redovisa kostnaden. Det finns mängder med fast-pris-jobb där de kan använda lärlingar och sommarjobbare där de kan spara in fina pengar på att få gjort jobbet snabbare än beräknat.

En förutsättning är förstås också att resultatet blir fullgott.

Och även om man har takpris eller ej så ska det vara fullt utbildade vid timpris. Det är ju enbart om man slår i taket som det inte spelar roll längre och med mindre effektiva lärlingar/sommarjobbare så slår man ju i taket mycket snabbare.

Så, INTE fullt pris för sommarjobbare. Pris ska förhandlas i förväg. Har man godtagit lärlingar så är det däremot svårt att komma i efterhand och ha åsikter (om det inte är så att de förtigit detta).
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.