Hej!
Idag syns hur de befintliga takstolarna (drygt 8m fritt spann med ca 1m mellan varje) inte riktigt klarat lasten under ca 30år.
(Innertaket har sjunkit 5-10cm).

Belastning från taket - ingen aning. (men de tidigare ägarna har oftast skottat taket 1ggn / år.)
Nu är ambitionen att stötta ett antal takstolar med ett stöd från en limträbalk (6,3m), placerad tvärs mot takstolarna.

Bör innertaket (träpanel) plockas bort innan stödbalken trycks upp på plats? (eller kommer panelen att hålla trycket?)

Funderar över dimensioneringen av denna limträbalk. Vill behålla så mycket takhöjd som möjligt under balken.
De dimensioner jag spontant funderat över är .:
56x225x6300
56x270x6300
90x225x6300
90x270x6300

Finns någon tabell/program som visar vilken belastning som respektive dimension klarar?
(kanske dessa dimensioner är för svaga eller blir alldeles för överdimensionerade.)
 
A Albireo skrev:
Hej!
Idag syns hur de befintliga takstolarna (drygt 8m fritt spann med ca 1m mellan varje) inte riktigt klarat lasten under ca 30år.
(Innertaket har sjunkit 5-10cm).

Belastning från taket - ingen aning. (men de tidigare ägarna har oftast skottat taket 1ggn / år.)
Nu är ambitionen att stötta ett antal takstolar med ett stöd från en limträbalk (6,3m), placerad tvärs mot takstolarna.

Bör innertaket (träpanel) plockas bort innan stödbalken trycks upp på plats? (eller kommer panelen att hålla trycket?)

Funderar över dimensioneringen av denna limträbalk. Vill behålla så mycket takhöjd som möjligt under balken.
De dimensioner jag spontant funderat över är .:
56x225x6300
56x270x6300
90x225x6300
90x270x6300

Finns någon tabell/program som visar vilken belastning som respektive dimension klarar?
(kanske dessa dimensioner är för svaga eller blir alldeles för överdimensionerade.)
Du kan prova
Svenskt Träs beräkningsprogram
 
  • Gilla
S.Hellman
  • Laddar…
Har försökt förstå hur jag skulle kunna nyttja detta, men misslyckats.
Den stora uträkningen på den sidan är vad olika saker väger (som snölast / isolering / plåttak osv.) för att ge en balk som resultat.
Mitt önskemål är att kunna jämföra hållfastheten på olika balkdimensioner.
Det kanske räcker att beräkna böjmotståndet och jämföra?
(tror att böjmotståndets formel är .: W = (bh^2) / 6 )

Nästa steg är att få koll på - hur mycket blir nedböjningen av t.ex. en last på 2000kg bilr.

Sista steget denna omgång, är att få reda på vikten av dessa balkar.

Nu kanske det har kristalliserats vilka 1-2 dimensioner som skulle fungera. (känslomässigt)

Eftersom takstolarna kommer att bli oförändrade och hålla upp taket i fortsättningen, kommer denna balk bara hjälpa takstolarna att inte behöva tryckas ned så mycket.
Men denna balk kommer att få drygt 6m mellan stöden vilket är ganska mycket i sig.
 
B
är det enplans kan du ju stämpa upp, och sen förstärka takstolarna så de klarar beleastningen?
 
B Boan skrev:
är det enplans kan du ju stämpa upp, och sen förstärka takstolarna så de klarar beleastningen?
Det är en påbyggnad till en ladugård som byggts som garage / maskinhall med ett lite för platt tak
Bilden fick lite knepiga proportioner (ca 8,5m brett) - vänstra dörren är 2,5m och högra är 2,7m bred
Röd lada med två garageportar och en vit dörr, stolar framför, dagtid, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att förstärka ca 6st takstolar, när avståndet mellan innertak och yttertak är små - är inte enkelt.
(eller så vet jag inte hur det kan göras)
hela byggnaden är ca 10-11m djup - men efter garagedelen på 6,3m finns mellanväggar mm. som stöttar.
 
B
A Albireo skrev:
Det är en påbyggnad till en ladugård som byggts som garage / maskinhall med ett lite för platt tak
Bilden fick lite knepiga proportioner (ca 8,5m brett) - vänstra dörren är 2,5m och högra är 2,7m bred
[bild]

Att förstärka ca 6st takstolar, när avståndet mellan innertak och yttertak är små - är inte enkelt.
(eller så vet jag inte hur det kan göras)
hela byggnaden är ca 10-11m djup - men efter garagedelen på 6,3m finns mellanväggar mm. som stöttar.
hur är takstolarna konstruerade idag? dvs vilken typ?
 
Det kan jag inte svara på rak arm - men minns jag rätt är det en fackverkstakstol W eller WW med alldeles för klena armar. (minns inte heller - 195x45 eller kanske 225x56) men spannet är långt mellan stöden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.