A AndersS skrev:
På rödfärg/slamfärg?
Vad man ska underhållstvätta med i detta fall låter jag vara osagt. Jag använder alkalisk avfettning men målar INTE med slamfärg.

Jag antar att även slamfärg kan tvättas.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad man ska underhållstvätta med i detta fall låter jag vara osagt. Jag använder alkalisk avfettning men målar INTE med slamfärg.

Jag antar att även slamfärg kan tvättas.
Nja, jag har fått lära mig att undvika tvätt speciellt med medel då den inte får ytskikt som "vanliga" färger.
Vid varje tvätt tar du bort av den målade slamfärgen och försämrar ytan. Gäller även vid torrborstning.
Och ts hade slamfärg på huset.
Här så gäller också tätare intervaller av rödfärgning om man vill hålla det rent.
 
A AndersS skrev:
Nja, jag har fått lära mig att undvika tvätt speciellt med medel då den inte får ytskikt som "vanliga" färger.
Vid varje tvätt tar du bort av den målade slamfärgen och försämrar ytan. Gäller även vid torrborstning.
Och ts hade slamfärg på huset.
Här så gäller också tätare intervaller av rödfärgning om man vill hålla det rent.
Ja man kommer ta bort lite av färgen men vad är alternativet, kör du med borste så försvinner det också färg. Att bara måla mer färg på en yta full av mögel lär inte heller fungera. Kanske något man skulle tänkt på innan man målade med slamfärg...:)

Tex vatten+diskmedel är inget konstigt om man behöver tvätta en slamfärgsfasad.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja man kommer ta bort lite av färgen men vad är alternativet, kör du med borste så försvinner det också färg. Att bara måla mer färg på en yta full av mögel lär inte heller fungera. Kanske något man skulle tänkt på innan man målade med slamfärg...:)

Tex vatten+diskmedel är inget konstigt om man behöver tvätta en slamfärgsfasad.
Har du läst mitt inlägg #10.
Och vatten + diskmedel fungerar dåligt på slamfärg, mera en nödlösning om man vill göra något. Jo, har tidigare läst det men mest skrivande om någon absolut vill göra något och inte gillar PrickFri produkten.
Tyvärr är det en av rödfärgs egenskaper. Spraya med PrickFri och låt det vara, försvinner inte men blir inte mera. Annars blir det att borsta rödfärgen och stryka ett nytt lager.
 
Blir det inte på det där viset när färgen är för tjockt blandad?
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Blir det inte på det där viset när färgen är för tjockt blandad?
Första strykning gör man uttunnad och andra som den är.
Men, men, är det dåligt med sol vill det ändå bli så. Finns många teorier varför, men växer gör det.😉
Har ett skjul bland granar och där blir det grön påväxt.
Har inte koll på innehåll, men kan anta att man förr blandade i flera medel t.ex. mera bly, etc. Har läst lite om rödfärg på 1800-tal och den var väl inte helt hälsosam.
 
A AndersS skrev:
Har du läst mitt inlägg #10.
Och vatten + diskmedel fungerar dåligt på slamfärg, mera en nödlösning om man vill göra något. Jo, har tidigare läst det men mest skrivande om någon absolut vill göra något och inte gillar PrickFri produkten.
Tyvärr är det en av rödfärgs egenskaper. Spraya med PrickFri och låt det vara, försvinner inte men blir inte mera. Annars blir det att borsta rödfärgen och stryka ett nytt lager.
Men att borsta och ta nytt lager utan prickfri lär väl inte leda till något bättre läge utan då är jag väl tillbaka där jag började om 2 år eller liknande?... de bilderna som är lite ljusare är i rakt söderläge, så det är inte bara norrsidan som fått påväxt.

Det är väl lite som att svära i kyrkan, många tycker förstås att rödfärg är det bästa som finns. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Kanske att jag sprayar på prickfri och väntar. Borde jag göra det till våren för bästa effekt eller är det ok att spraya på nu under hösten?

Då har jag iallafall bromsat det hela. Sedan kanske jag borstar och målar över lite senare. Då borde väl skyddet från prickfri ligga kvar?

Jag planerar även ett garagebygge och där vet jag faktiskt inte alls hur jag ska göra. Just nu känns det som att min tomt kanske inte passar så bra för rödfärg utan behöver någon färg som är mer "tvättbar"...
 
Hur du ska göra står i länken jag klippte in tidigare, har du läst den?
Och om du sedan gör en strykning om ett år ska du i samband med den också duscha på t.ex. PrickFri.
 
Jag menade mer hur jag ska göra på sikt, behålla slamfärgen eller försöka gå över till nått annat
 
Jag körde lite bensaltensid i rödfärgen senast och då tog det åtminstone tre-fyra år innan prickarna började komma i stället för att dyka upp ganska omgående. Det borde ju gå att spruta på lite sådant löst i vatten efter några år också om man vill hålla efter.
 
  • Gilla
Andreas56789
  • Laddar…
A Andreas56789 skrev:
Jag menade mer hur jag ska göra på sikt, behålla slamfärgen eller försöka gå över till nått annat
Den frågan måste du själv besvara, tyvärr. Vad kan du acceptera, hur mycket arbete vill du göra, kostnad för att kunna byta till annan färgtyp, osv.
 
A Andreas56789 skrev:
Jag planerar även ett garagebygge och där vet jag faktiskt inte alls hur jag ska göra.
Läser man länken till NyTeknik så tycks det som att det viktiga är när man målar, under vilka omständigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.