R Rebecca1983 skrev:
Hej, nej det gjorde det inte, det var väl ett såt där tillfälle när det var
R Rebecca1983 skrev:
Hej, nej det gjorde det inte, det var väl ett såt där tillfälle när det var relativt luktfritt.
Var huset besiktigat? Vad säger de förra ägarna? När jag sålde mitt fritidshus, där mina föräldrar tidigare bott men inte jag, så lät jag Anticimex göra en särskild besiktning och köpte även en försäkring för dolda fel. Kostade naturligtvis men det kändes tryggt för mig som inte visste om det fanns något fel och samtidigt schysst för köparen.
 
P PS74 skrev:
Purus. Men de var väldigt tillmötesgående. Skickade direkt utan kostnad.
Lär ju ha kommit in en del klagomål på den produkten så de är väl vana. Herregud, hur man välja att riskera sitt varumärke på en så stinkande produkt??
 
O Ove Fredriksson skrev:
Tror jag med. Det ska alltid finnas lite vatten i vattenlåsen (därav namnet….). Har några golvbrunnar i min källare som sällan används och därför torkar ur och det luktar apa. Häll i lite vatten och problemet är löst.
Med ett undantag när det inte hjälper alls att tillsätta vatten... Purus PUM. Vattenlåset ersatt av ett membran... Ibland ska man inte utveckla något som fungerat i över 100 år.
 
Hur har det gått?
 
J Jonas928 skrev:
Jag har stött på en Vacumventil i ett kök. Monterad bakom passkivan närmast väggen. Så den var gömd.
Och dessutom i ett enskilt avlopp?
 
K karlmb skrev:
Med ett undantag när det inte hjälper alls att tillsätta vatten... Purus PUM. Vattenlåset ersatt av ett membran... Ibland ska man inte utveckla något som fungerat i över 100 år.
Purus PUM är ju för handfatet och jag har säkert haft det i över 10år, det man behöver göra är en rejäl spolning lite då och då, sen hör man när det sörplar rent och det är rensat.

Stötte däremot på hos en bekant att någon hade kastat bort Purus-koppen dvs vattenlåset i en lägenhet.
https://rorfokus.se/produkt/vattenlasinsats-purus-ran-golvbrunn/
Finns i olika modeller. Ägaren innan kanske tyckte det var för äckligt att göra rent?
 
K karlmb skrev:
Med ett undantag när det inte hjälper alls att tillsätta vatten... Purus PUM. Vattenlåset ersatt av ett membran... Ibland ska man inte utveckla något som fungerat i över 100 år.

Jag har haft Pum i 4 st badrum. Och nu även i huset jag bygger. Men de fyra jag har har inte vart något problem alls. Till saken hör den att nytt membran kostar 30kr och tanken är att man skall byta det en ggr per år eller vartannat beroende på hur mycket man använder handfatet. Ett vanligt vattenlås måste man också ta isär och tvätta med jämna mellanrum enda skillnaden är att PUM är torrt och man slipper ta ut hela inredningen ur skåpet för att göra det.
 
A atomlab skrev:
Jag har haft Pum i 4 st badrum. Och nu även i huset jag bygger. Men de fyra jag har har inte vart något problem alls. Till saken hör den att nytt membran kostar 30kr och tanken är att man skall byta det en ggr per år eller vartannat beroende på hur mycket man använder handfatet. Ett vanligt vattenlås måste man också ta isär och tvätta med jämna mellanrum enda skillnaden är att PUM är torrt och man slipper ta ut hela inredningen ur skåpet för att göra det.
Jo som jag skrev har jag aldrig haft några problem med mitt PUM vattenlås till ett handfat.
Tog mig tid att leta rätt på manualen som jag aldrig läst och jag ser inget om att byta regelbundet men däremot att kolla/rengöra membranet regelbundet.
https://www.purus.se/fileadmin/pim/...rift_och_skotselanvisningar_inomhusavlopp.pdf

EDIT kunde inte låta bli att undersöka eftersom jag aldrig öppnat och jovisst var det en hel del "gegga" men membranet funkade fint. Rengjort och åter på plats.
 
  • En smutsig, kalkig vattenkokares insida med synliga avlagringar och behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har TS ens ett PUM vattenlås? Fattar inte varför det läggs upp orelevanta bilder och info i tråden. Men som vanligt spårar det ur och TS borta.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Har TS ens ett PUM vattenlås? Fattar inte varför det läggs upp orelevanta bilder och info i tråden. Men som vanligt spårar det ur och TS borta.
Eftersom de inte hittar källan till skitlukten så är Purus-prylarna något att fundera över.
Både vattenlåskoppen samt om eventuellt membranet i ett handfat fastnat öppet.
Sen är då en fungerande avluftning för avloppet det absolut viktigaste.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Eftersom de inte hittar källan till skitlukten så är Purus-prylarna något att fundera över.
Både vattenlåskoppen samt om eventuellt membranet i ett handfat fastnat öppet.
Sen är då en fungerande avluftning för avloppet det absolut viktigaste.
Vad menar du med vattenlåskoppen?
 
optimizer optimizer skrev:
Har TS ens ett PUM vattenlås? Fattar inte varför det läggs upp orelevanta bilder och info i tråden. Men som vanligt spårar det ur och TS borta.
Det är ju lätt för TS att se ifall det är PUM eller ej nånstans i huset, om TS vet hur skiten ser ut...
 
P paralun skrev:
En sådan här..... som jag skrev tidigare så saknade en bekant den här koppen, han var mycket förbryllad när avloppsstanken kom lite då och då.

Sen är det då viktigt att "koppen" är riktigt dittryckt eftersom det är o-ringar som tätar.

[länk]
Men den där sitter väl inte tillsammans med något membran? Och oavsett så stoppar ju en vattenkopp all lukt så länge det finns vatten i det.
På iaf tvättställs PUM finns det ingen vattenkopp.
 
K karlmb skrev:
Men den där sitter väl inte tillsammans med något membran? Och oavsett så stoppar ju en vattenkopp all lukt så länge det finns vatten i det.
På iaf tvättställs PUM finns det ingen vattenkopp.
Nej jag utvidgade Purus ledtråden till både membran samt då även koppen. Har märkt att en del inte har en aning om de här nya konstruktionerna som jag själv tycker är smarta.
 
  • Gilla
Dykarn123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.