Har precis färdigställt en 23 meter lång bygga, modell stenkista i Stockholms skärgård. Det som återstår är att fästa allt trallvirke (34x145 mm) uppe på bryggan. Får olika råd, spika eller skruva. Galvad varmförzinkad spik, rostfri spik, skruvad spik eller trådspik. Rostfria skruvar i syrafast stål eller bryggskruvar i A4.

Så vad är bäst. Vad ser bäst ut, och vad kommer hålla utan att de kommer upp från brädan varje år? Är det längden på en spik som gör att den stannar nere, eller är det modellen på spiken.

Kommer antingen slå i ca 1000 spik, eller skruva ner lika många skruv med en skruvdragare. Priset är inte avgörande faktor.

Tacksam för råd.
 
  • Ny brygga byggs vid sjö, verktyg och byggmaterial syns, träd och vatten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M meb31 skrev:
Har precis färdigställt en 23 meter lång bygga, modell stenkista i Stockholms skärgård. Det som återstår är att fästa allt trallvirke (34x145 mm) uppe på bryggan. Får olika råd, spika eller skruva. Galvad varmförzinkad spik, rostfri spik, skruvad spik eller trådspik. Rostfria skruvar i syrafast stål eller bryggskruvar i A4.

Så vad är bäst. Vad ser bäst ut, och vad kommer hålla utan att de kommer upp från brädan varje år? Är det längden på en spik som gör att den stannar nere, eller är det modellen på spiken.

Kommer antingen slå i ca 1000 spik, eller skruva ner lika många skruv med en skruvdragare. Priset är inte avgörande faktor.

Tacksam för råd.
Har inte så mycket att jämföra med men 2013 byggde jag brygga i utsatt läge och skruvade trallen med syrafast skruv. Har hållit hur bra som helst så här länge.
 
Eftersom det är i skärgården med bräckt vatten, så rostfri syrafast A4 6X45 mm är bra och har torx. Ta inte 4,2 mm för klen kropp. Beroende på vad du har för trall 28 eller 32, den senare blir det 50 mm. Då kan du få upp dom om några år, när ev någon/några av trallen säger upp sig och behöver bytas. Vet inte hur Classes är, men den vanliga trallskruven hos dom är bra mjuk och kan kröka sig vid dragning. Du kan kolla med att ha två tänger med dig och provbocka en i butiken. Den här som ett exempel, finns säkert på andra håll med.
https://www.proffsproduktershop.se/...MMsqD100v6gXGgk0Cee7DH3AhN-o7noIaAqnNEALw_wcB
 
S
Jag skruvade också med A4 skruv. Bryggdäcket håller fint ett antal år senare.

Spika eventuell kjol med galvad spik. Tanken är att om isen får grepp om kjolen så innebär spiken att kjolen förhoppningsvis lättare kan dras åt olika håll av isen, medan stommen klarar sig. Men jag antar att det är på marginalen en sån teoretisk skillnad gör faktisk nytta.

PS. ang tidigare kommentar om tjocklek: jag använde nog 4.8x75 i 34mm tjockt trallvirke. Har inte märkt att någon gått av ännu.
 
Ingen kjol, och ev blivande högvatten och is, då biter isen i den och kan lyfta bryggan. Bättre då att sätta en avbärarkant under trallens ytterkant som kan skruvas i trallen uppifrån som skydd för båten och fendrar.
 
S
J jonaserik skrev:
Ingen kjol, och ev blivande högvatten och is, då biter isen i den och kan lyfta bryggan. Bättre då att sätta en avbärarkant under trallens ytterkant som kan skruvas i trallen uppifrån som skydd för båten och fendrar.
Förvisso viss risk med kjol, men bryggor med kjol är klart finare (tycker jag), och det är praktiskt men en mera tilltagen ”avbärarkant”… Med spik minskar också risken att isen lyfter hela bryggan som sagt.

Kjol eller ej, det är ju redan avgjort i TS fall givet hur långt gånget bryggbygget är.
 
Så snacket som de "gamla" har om att man måste spika, är förlegat, eller kanske bara har med utseende att göra?
 
Om isen tar bryggan spelar det ingen roll hur bra fästmtrl trallen är fastsatt med, dyr rostfri skruv tjänar inget till. Vanligt tryckt virke kan med fördel spikas eller skruvas med C4 klassad skruv. Behöver man nån gång byta eller justera är det fördelaktigt med spik, det vet de flesta, men bekvämligheten gör att man förmodligen köper ett par lådor av Julas 5x80mm skruv med art nr 014443 a'299kr/600st och drar dit trallen med slagskruvdragaren.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
S
M meb31 skrev:
Så snacket som de "gamla" har om att man måste spika, är förlegat, eller kanske bara har med utseende att göra?
Jag gissar att rådet att spika har att göra med just det jag skrev, att rädda stommen om kjol - eller däck - nyps av isen. @fribygg du skriver som om du tror att man vill ha bra fästmaterial men tanken är tvärtom, spik dras lättare ut än skruv. Isarna i skärgården var ju också tuffare förr.

Hos oss finns W-båtar som kör upp ränna en bit ut från bryggan de få veckor isen lägger sig, så det blir inte mycket tryck på isen mot vår strand och risken att isen skulle börja dra i vår brygga såpass att den lyfter eller går sönder ser jag som mycket låg, oavsett spik eller skruv.
 
Spik som dras ut lättare förstör heller inte så mycket när den dras ut, att rensa skruv spåren i trall som skruvats uppifrån är ingen lek om man behöver byta eller justera nån bräda, på det viset är galvspik bättre.
 
J jonaserik skrev:
Eftersom det är i skärgården med bräckt vatten, så rostfri syrafast A4 6X45 mm är bra och har torx. Ta inte 4,2 mm för klen kropp. Beroende på vad du har för trall 28 eller 32, den senare blir det 50 mm. Då kan du få upp dom om några år, när ev någon/några av trallen säger upp sig och behöver bytas. Vet inte hur Classes är, men den vanliga trallskruven hos dom är bra mjuk och kan kröka sig vid dragning. Du kan kolla med att ha två tänger med dig och provbocka en i butiken. Den här som ett exempel, finns säkert på andra håll med.
[länk]
Trallen uppepå är 34 x 145 mm, som skall skruvas i en regel på 95x95. Vilken skruvlängd?
 
M meb31 skrev:
Trallen uppepå är 34 x 145 mm, som skall skruvas i en regel på 95x95. Vilken skruvlängd?
75mm

Vänta till en söndag så har proffsprodukter något raid med bra rabatter

Jag skulle ta rostfri och skruv..lätt hänt att han slår bort galven om man spikar och då kommer rost som ett brev på posten

183kr för 70x5

https://www.proffsproduktershop.se/...syrafast-a4/traskruv-rostfri-syrafast-a4.html
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
M meb31 skrev:
Trallen uppepå är 34 x 145 mm, som skall skruvas i en regel på 95x95. Vilken skruvlängd?
Dubbla (spik tredubbla) längden på skruv som brädan är tjock så 70 mm (100 mm för spik) och uppåt. Priset på grövre skruv blir riktigt otrevligt för 1000 skruv och en bra trallskruv bör funka.
I ekvationen finns också att antingen skruva eller slå och att stå på knä och dra i tusen spik som är +100 mm är inget jag skulle säga ör kul. Skruva klarar vem som helst så chansen att få hjälp ökar också.
 
De bryggor jag har byggt har jag skruvat. Använder helst plankor som lock och skruvar med 6x90 eller 6x100 skruv så att det ska klara isen.

Då jag har byggt liknande som ts med en stenkista så har jag låtit själva bryggan ligga löst ovanpå kistan. Med stolpar fästa i kistan som går upp på sidorna och en "sadel" mitt emellan som själva bryggan ligger på så att isen och högvattnet får lyfta den.
 
Då känns det som ni hjälpt mig till beslut att skruva, inte spika som de gamla skärgårdsrävarna förespråkar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.