Hej! Det har vid några tillfällen läckt vatten ur skvallerröret i vårt rätt så nyrenoverade badrum. Imorse plockade jag av inspektionsluckan och såg att det droppade vatten ur någon slags ventil. Efter lite googling undrar jag om det är en säkerhetsventil? Varmvattenpumpen som jag har förstått har säkerhetsventil sitter en våning ner så inte i direkt anslutning till dessa rör, och den läckande ventilen ser inte ut exakt som de säkerhetsventilerna jag bildgooglat. Men det finns ju ett litet hål i ventilen där vätskan verkar komma ifrån. Har någon tips på vad jag kan göra? Byta ut denna mojäng med hjälp av rörmokare? Åtgärda själv på något sätt?

Den läckande ventilen är alltså uppe till höger i bild, man ser på kalkspåren var vattnet har runnit.
 
  • Kopparrör kopplade till ventiler och fastsatta på en vägg. VVS-installation, möjligt underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Jag tycker det ser ut som en luftare och frågan är varför det sitter en sån på varmvattnet.

Går den inte skruva den tät så är det väl rimligt att ta bort den helt.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Hmm ja det är kanske skumt? Badrummet verkar i övrigt vara välgjort och dessutom av en välrenommerad firma. Någon mer som har input?
 
Rickard.
Hur ser den ut ovanifrån? Luftare har i regel en liten skruv med fyrkantigt huvud som man skruvar upp för att lufta och det kan vara så enkelt att du bara behöver dra åt denna.
 
Så här ser den ut. Jag har lite försiktigt försökt skruva med handen men upplever inte att det är tänkt att skruvas på för hand.
 
  • Radiatorventil av metall och plast närbild, på vägg med ojämn målning, inomhuspolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på hela systemet.
 
  • Värmesystem, kopparrör, ventiler, avstängningskranar, märkningar, vit vägg, installationsteknik, rördragning, värmeväxlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng alla ventiler, öppna den vita luftaren genom att skruva på den motsols för hand, stäng luftaren igen, öppna alla ventiler igen - klart! Har du tur är problemet nu löst.
 
B
Ser ju onekligen ut att vara till för att lufta.

Om man använt den fördelaren till golvvärme så kan jag förstå det. Men till tappvarmvatten blir det bara en felkälla. Det där hade jag tagit bort o pluggat.

Är man lite händig så kan man göra det själv. Gängtejp typ teflon och en propp i rätt storlek behövs. En skiftnyckel också. Samt att man vet hur man gör systemet trycklöst.

Typ 2 i svårighet på en skala 1 till 10.
 
Tack för svar och trevlig pepp till att lösa det själv! Frågan är bara om det kan finnas någon smart tanke med att ha ventilen där? Varför är den ens ditsatt undrar jag? Golvvärmen är elburen.
 
Tycker också det ser ut som en luftning! Ska kolla med en släkting som är proffs — och försöka återkoppla här.
 
  • Gilla
Louise E. R
  • Laddar…
Hej!

Alltid trevligt med återkoppling tycker jag! Nu har det inte läckt vatten på flera veckor. Vi har renoverat köket och hade en VVS:are hemma och jag bad honom ta en kik. Han berättade att det mycket riktigt, som flera av er såg, är en luftningsventil. Den sitter högst upp i rörsystemet för att släppa ut luft som eventuellt kommer in, för att förhindra att luft stoppar vattenflödet. Helt korrekt installation enligt honom, och inget vi behöver göra något åt så länge det inte läcker konstant eller besvärande mycket (då kan man behöva byta ut ventilen).

Tack för ert engagemang!
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.