M -MH- skrev:
30-talsfönsterkarm, har tidgare varit spikad med 6-tumsspik…
Jag håller på att renovera ett fritidsboende sedan 15 år.

Jag köpte ett gäng fönster (med karmar) från ett rivningshus.

Alla karmar i det ursprungliga huset var fästade med 6 tums klippspik och kilar. Alla spikuvuden var inspikade så långt att man hade spacklat över dem.

Jag har fäst fönstren i vårt renoveringsobjekt genom först att kila fast dem och sedan skruva med försänkning med typ 6x150 mm torx träskruv.
Skruvhuvudet är lika mycket försänkt som klippspikarna, dvs ca 2 mm.

Om jag vore du skulle jag skippa karmskruv. Vem har någonsin justerat en modern karmskruv?
 
  • Gilla
Stejoh85 och 1 till
  • Laddar…
Borrade du försänkningen först, eller drog du bara ner dom utan förborrning?
 
S sveaman skrev:
Vem har någonsin justerat en modern karmskruv?
Vi är många som använder och gillar adjufix, jag har inte monterat/justerat varken fönster eller dörr sen Lucia så jag gör det inte varje dag;)
 
F fribygg skrev:
Vi är många som använder och gillar adjufix, jag har inte monterat/justerat varken fönster eller dörr sen Lucia så jag gör det inte varje dag;)
M -MH- skrev:
Borrade du försänkningen först, eller drog du bara ner dom utan förborrning?
Jag försänke dem först. Testade först utan med det funkade inte så bra. 100-årigt furu är inte så flexibel och mjukt som nytt regelvirke av gran på brädgårn.

För det första var karmarna 100+ år och då krävs det sån kraft att karmarna bågnar. Eftersom jag satt karmarna i läge med kilar ville jag bara säkra det jag vägt in med kilar.

Eftersom de 100-åriga karmarna (dimensionen ca 50x150) var gjorda av furu var de torra och styva. Jag både förborrade och försänke. Annars började karmarna bågna som sagt.

Jag hade ju justerat karmarna med kilar. Skruvarna bara fixerar det slutliga läget såsom klippspikarna gjorde när fönstren sattes in i originalhuset
 
Låter som en jäkla bra metod @sveaman. 5 mm förborr för 6 mm skruv?
 
M -MH- skrev:
Låter som en jäkla bra metod @sveaman. 5 mm förborr för 6 mm skruv?
Jag antar att du är ironisk men med så gammal furu får du tillräckligt med grepp. Gammalt torkat furu är mer likt ek än färskt (bara några år gammalt) furu.

Det är riktigt hårt. Du kan inte göra mycket skruvande/spikande utan att förborra.

Jag har t.ex. testat många gånger med modern självborrande skruv i fönsterkarmar. Det går inte. Skruven drar med sig kramen.

Likadant med timmerstomme och takstolar i mitt gamla hus. Det är för hårt. Bättre att förborra i sådana lägen. Och spika i det är bara att glömma.

Förborra är det som gäller. (Slagskuvdragare funkar förmodligen men det var inte det det som var ett alternativ)
 
S sveaman skrev:
Jag antar att du är ironisk
Nejdå, jag förborrade och försänkte dessutom lite. Tyckte det funkade bra med vanliga byggskruv.
 
M -MH- skrev:
Nejdå, jag förborrade och försänkte dessutom lite. Tyckte det funkade bra med vanliga byggskruv.
Vad bra 😊

För jag har gjort så med de fönster jag köpte från ett rivningshus från ca 1910. Jag kilade fast karmarna med träkilar. Sedan borrade jag hål i karmen och försänkte innan jag ”fixerade ” med en modern självborrande träskruv. Och skruvade inte så hårt att karmen bångnade utan bara fixerade vad träkilarna gjort.

Enligt ”principen” som jag läst i byggnadsvårdsböcker. Träkilarna är det som fixerar. Spikar/skruvar bara hjälper till.
 
OK, jag tog bort kilarna på vänster/höger sida. Och inga skruvar på ovansidan. Vi får väl se hur det ter sig så småningom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.