Har lagt ut 7 trädgårdsplattor/cementplattor där jag ska ställa ett mindre skjul.
Tyvärr är marken full av sten och rötter så det är hopplöst att gräva med spade.

Det borde väl gå att mura en halv 19 Leca (19*19*30) direkt på plattan för att på så vis få en hyfsat rak grund att ställa skjulet på?

Kommer inte att vara några större vikter annat än själva skjulet på lecan.

Slamma med murbruk B på plattan och väga in och mura dit blocket?

Att det blir tjäle och skjuter backen räknar jag med men har ingen möjlighet att ta dit nån maskin för att göra det riktigt.
 
Varför mura?

Ett par skyfflar grus på backen, väg av, leca block på och sen syllpapp eller nått annat kapilärbrytande innan du fortsätter med trä.
 
F fribygg skrev:
Varför mura?

Ett par skyfflar grus på backen, väg av, leca block på och sen syllpapp eller nått annat kapilärbrytande innan du fortsätter med trä.
Nu ligger dom där, tänkte att det var bättre med en platta under.
Men mura borde väl funka om jag nu vill göra så?
 
nino nino skrev:
Nu ligger dom där, tänkte att det var bättre med en platta under.
Men mura borde väl funka om jag nu vill göra så?
Har du inte stabil grund lär murbruket spricka, om du murar och putsar har du svårare att komma under med en domkraft och justera om det sätter sig.
 
F fribygg skrev:
Har du inte stabil grund lär murbruket spricka, om du murar och putsar har du svårare att komma under med en domkraft och justera om det sätter sig.
Blir 4 plattor i bakkant med ca 175cm mellan, så domkraft får jag mellan
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Om du gör ramen av ett varv skalblock istället så får du en ram som bättre står emot ev sättningar. Skalblocken är gjorda för att armeras och sitter då ihop betydligt bättre än leca.
[länk]
Det blir alltså 4 (eller egentligen 7) fristående plattor med ett Leca block på, inget som sitter ihop
 
nino nino skrev:
Det blir alltså 4 (eller egentligen 7) fristående plattor med ett Leca block på, inget som sitter ihop
Ok. Men jag skulle nog hellre göra som @fribygg föreslog, dvs ut med ett lass grus, väg av, sen ut med platta (om du vill) och leca.
Hur stort/litet skjul pratar vi?
 
D Dublin skrev:
Ok. Men jag skulle nog hellre göra som @fribygg föreslog, dvs ut med ett lass grus, väg av, sen ut med platta (om du vill) och leca.
Hur stort/litet skjul pratar vi?
530*280 ungefär, golv i 280*180 resten blir det inget golv i.
Det står lite dumt till så ska jag fylla upp med grus så det blir jämnt så kommer det bli en kant ut mot en infart, den skottas på vintern så traktorn kommer dra med mycket då.

Men själva grejen att mura på en sån platta borde inte var några problem?
 
Lecan sitter fast nu iaf 🙂

Tror ni det går att gjuta en 10cm +- nån cm platta direkt på backen, utan armering.
Endast för förvaring av byggställning.
Utan armering för att ev kunna bila bort i framtiden.
Städar naturligtvis bort barr löv osv

Under uppbyggnad, träkonstruktion, ställning, verktyg, byggnadsplats, utomhus, påbörjat byggprojekt, arbetsskor, stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det går men det kommer att spricka. Ärligt talat hade jag hellre i så fall bara jämnat till jorden och lagt stenplattor på. Blir det ojämnt med tiden kan man ju bara lyfta ett par plattor och jämna till. Jag tror att du kommer ångra att du gjuter iaf.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det går men det kommer att spricka. Ärligt talat hade jag hellre i så fall bara jämnat till jorden och lagt stenplattor på. Blir det ojämnt med tiden kan man ju bara lyfta ett par plattor och jämna till. Jag tror att du kommer ångra att du gjuter iaf.
Ja jag tänkte nästan det, är ju ett jäkla jobb att blanda en kubik med en vanlig cementblandare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.