Claes Sörmland
Träd flyttas när de är i vila så vänta tills bladen har fallit. Flytt kan ske så länge som det inte är tjäle. BirgitS förslag om flytt på vårkanten kan vara klokt i och med att det rör sig om kalla Värmland.

Som andra skriver så ska en så stor rotklump som är tekniskt möjligt upp. Skär av fläkta och brutna rötter så trädet får raka snitt. Utmaningen kommer den första senvåren och försommaren - det är så trädet bildar nya sugrötter och dess överlevnad avgörs. Vattning är givetvis extremt viktigt i det skedet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Då ska jag ta mig en funderare på hur jag verkligen vill ha det.Funderar även på att sälja...Igen.

Ska även ta mig en kik i skogen om det finns något lämpligt byte så man vet vilken man vill ha :)
 
Jag satte en stör från en ek, ca 10cm i diameter, som stötta till en koja.
Stöttan hade legat på backen i några månader.
Jag blev ganska förvånad när det kom nya skott på stöttan :x
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag flyttade en ek för ett par veckor sedan. Löven har nu blivit bruna trots att jag sett till att vattna den mycket. Jag har flyttat några träd på sensommaren eller hösten tidigare även om detta var den första eken. De brukar fälla löven strax efter flytten, men de flesta har kommit igen till våren. Där jag bor verkar ek trivas mycket bra oavsett sällskap. Kapar man en vid marken så skjuter den stubbskott så man får vara envis om man vill bli av med den. Jag vet ju inte än hur det går med denna, men jag har lyckats förr med att flytta träd på hösten. Jag brukar försöka få med så mycket rötter som möjligt och sedan gräva en stor grop och använda planteringsjord och gödsel i gropen.
Överlevde Din ek? Jag har flyttat 3 st som är ca 1,7 meter höga och undrar om de har en chans… 😅
 
F FrallanMaxMamma skrev:
Överlevde Din ek? Jag har flyttat 3 st som är ca 1,7 meter höga och undrar om de har en chans… 😅
Har du fått med tillräckligt med rötter så har de absolut en chans. Jag flyttade ett körsbärsträd i våras och fick med alldeles för lite rötter. Men efter idogt vattnande så slutade den att sloka efter några veckor.

Eken jag flyttade 2016 dog.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du fått med tillräckligt med rötter så har de absolut en chans. Jag flyttade ett körsbärsträd i våras och fick med alldeles för lite rötter. Men efter idogt vattnande så slutade den att sloka efter några veckor.

Eken jag flyttade 2016 dog.
Tänk att Du svarade trots att inlägget var så gammalt. Så trevligt! Idogt vattnande är nog A och O, ja. Jag fick med ganska stora rotklumpar (med grävmaskin), men långt ifrån alla rötter kom med. Trist att Din ek inte klarade sig, men positivt att läsa om Ditt körsbärsträd. Om jag lyckas få mina ekar att överleva, så kanske jag kan ge något gott råd till näste ek-flyttare… 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.