H
H hempularen skrev:
Aha, det har alltså varit problem, som nu (påstås) är åtgärdat?

Hur länge sedan åtgärdades det?

Jag skulle inte ha köpt huset, oavsett hur säkert det var att svampen åtgärdats.
Det ska åtgärdas.
 
H
L Lennart19 skrev:
Hej!
Besiktningen visade på äkta hussvamp.
Mitt under huset i en träbalk. (90x30 cm)
Säljaren ska få dit Anticimex via sitt försäkringsbolag.
Hur "säkert" är det att köpa huset efter dom fixat/tagit bort? Och hur noga kollar dom överallt i huset?
Något man borde tänka på eller påpeka?
Vill helst inte köpa för att sedan behöva riva.
// Lellen
Jag skulle nog tänka efter väldigt noga, man köper inte hus för att bli orolig för hussvamp.
Hur mycket hussvamp är det? Hur stor yta, behandlar de bara den ytan?
Frågar man mig så hade jag avstått.
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jag skulle nog tänka efter väldigt noga, man köper inte hus för att bli orolig för hussvamp.
Hur mycket hussvamp är det? Hur stor yta, behandlar de bara den ytan?
Frågar man mig så hade jag avstått.
90 x 30 cm som dom hittade vid besiktningen.
Vet som sagt inget mer ännu.
 
H
L Lennart19 skrev:
90 x 30 cm som dom hittade vid besiktningen.
Vet som sagt inget mer ännu.
Ta samtalet med försäkringsbolaget och prata även med den firman som ska utföra saneringen. Du kan ju ringa anonymt till saneringsfirman och ställa frågor i största allmänhet hur de brukar gå till väga. Låt dem inte veta vilket hus det gäller, så får du bästa svaren.
Ju mer du vet, ju bättre beslutsunderlag har du när du ska fatta beslut om köp eller inte.
 
  • Gilla
Lennart19
  • Laddar…
Problemet med äkta hussvamp är väl a dess sporer är så tunna att de inte syns fören de blossar upp men spridningen kan vara väldigt mycket större. Vid sanering är det väl rätt många meter runt det som hittats som ska brännas så det blir ju ett hål mitt i huset då, dvs rätt omfattande renovering. Jag hade personligen aldrig tagit i huset med tång om jag visste att det funnits äktahussvamp i det tidigare. Högsta bud hade varit tomtpriset -kostnad för att bränna hela huset på plats med bortforsling av material.
Jag är rätt loj med mycket som folk nojjar sig över i form av växter (läs tröttsamt ogräs och Parkslide) men hussvamp hade jag fan legat vaken om nätterna och undrat om jag inte hör hur sporerna växer i väggarna.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Sporer växer inte. Däremot finns de överallt oavsett om man har angrepp eller inte. Så det gör inte någon stor skillnad om det funnits ett tidigare angrepp eller inte.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sporer växer inte. Däremot finns de överallt oavsett om man har angrepp eller inte. Så det gör inte någon stor skillnad om det funnits ett tidigare angrepp eller inte.
Det är lite så jag tänkt. Hur vet man då om det inte finns i väggar mm? Kommer Anticimex göra massa testhål?
 
T TypRätt skrev:
Problemet med äkta hussvamp är väl a dess sporer är så tunna att de inte syns fören de blossar upp men spridningen kan vara väldigt mycket större. Vid sanering är det väl rätt många meter runt det som hittats som ska brännas så det blir ju ett hål mitt i huset då, dvs rätt omfattande renovering. Jag hade personligen aldrig tagit i huset med tång om jag visste att det funnits äktahussvamp i det tidigare. Högsta bud hade varit tomtpriset -kostnad för att bränna hela huset på plats med bortforsling av material.
Jag är rätt loj med mycket som folk nojjar sig över i form av växter (läs tröttsamt ogräs och Parkslide) men hussvamp hade jag fan legat vaken om nätterna och undrat om jag inte hör hur sporerna växer i väggarna.
30 cm på vardera sida av angreppet måste bytas ut iaf kanske mer. Jasså bränner man bort det ?
 
En googling och ögnande av sammandragen som kommer fram gör gällande att i alla fall Folksam säger 1m runt omkring. "Vid en sanering behöver man ta bort allt angripet virke och minst en meter av friskt virke för att vara säker på att allt är borttaget."
 
  • Gilla
Lennart19
  • Laddar…
Det låter som en kvarleva från äldre metoder, då var man väldigt rädd för fortsatta angrepp. I Norge tycks man ha en helt annan syn på hussvamp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.