Hej!

Vi har ett nybyggt garage som vi planerar anlägga sedum på. Problemet är bara att det är så rackarns dyrt. Finns det någon som lagt själv och i så fall var det besvärligt? Hur blev priset i jämförelse med att köpa färdigt? Vart köpte ni sedumsticklingarna? Vilken jord ska man använda? Måste man köpa Nophadrain eller räcker det med platonmatta? Taket är i stort sett platt så det kommer inte vara några problem med att få jorden att ligga kvar.

Många frågor som söker svar  :-?
 
Puffar för denna fråga eftersom vi fortfarande inte kommit till denna del av vårt bygge än.
Någon som har några tips??
 
Ring och prata med vegtech, dom är jätteduktiga och kan ge dig tips, råd och priser.

Personligen hade jag inte lagt det själv då risken är att det inte växer som det ska, har man då lejt bort det så fixar dom det.

Smakar det så kostar det........
 
Jag har lagt sedumtak själv, leverantör var Burcharth.

Jag valde att lägga färdiga mattor då jag fick bra pris. Vill man göra det själv så har Burcharth en trevligare prisbild, Vegtech levererar krukade plantor medan Burcharth levererar lösa skott.

Då jag har lagt det på ett carporttak utan genomföringar har jag valt att ha dammduk under, mycket billigare än att betala en takläggare för svetsat papptak.

Lite bilder finns här: http://www.odla.nu/forums/index.php?automodule=gallery&req=user&user=6602&op=view_album&album=523

Om jag skulle göra det helt själv skulle jag lägga platonmatta av den typ som ska användas till torvtak och fylla upp "kopparna" med jord. Ovanpå detta skulle jag lägga en kokosväv och sen läga på mer jord i mellanrummet. Ovanpå det skulle jag strö ut sedumskotten.

Jorden bör vara mager och sandblandad.

/fredrik
 
Kan tillägga att prisbilden mellan Burcharth och Vegtech är ungefär ika, ca 500 kr/m2. Personligen tycker jag mattorna från Burchartha är snyggare, de är grönare och frodigare och har fler arter. Vegtechmattorna går mer i rött (mycket gul fetknopp) Jag har ngra vegtechmattor liggande som blev över vid ett rondellbygge och som jag fick, jag ska använda dom som marktäckare i trädgården.

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.