När jag ritade bygglovsritningar och försökte få dem tillgänglighetsanpassade hade alla skisser på internet ett badkar bredvid toan som "kunde tas bort och ge plats åt medhjälpare". Därför satte jag toan och handfatet på olika väggar inför bygglovet för ge plats på sidan. Nu när vi är pågång att bygga föreslår snickaren att vi sätter toan och handfatet på samma innervägg istället. Jag håller med om att det är bättre, men funderar på tillgängligheten. Snickaren och kontrollansvarig har bara hört om cirkeln i mitten. Men varför är det då 1,10 meter bredvid toan på alla skisser på internet? Någon som vet?
 
  • Illustration av badrumsinredning, standardmått, och anpassning för rullstolsanvändare, på svenska. (Swedish bathroom layout standards).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett kök med mått, inklusive diskho, spis och arbetsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, interiör layout, rund bord ikon, diameter 1300mm, handfat, toalett, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej deras förslag är inte tillgängligt. Om det är enda badrummet på entréplan så får du hålla dig till planen.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att tanken är att du ska kunna backa in en rullstol bredvid toan för att sedan hoppa över till den. Gissning.
Edit: Finns väl även någon skrivelse om att en skötare ska kunna behjälpa toa besökaren och då stå vid sidan om wc/handfat. Har för mig att motiveringarna faktiskt finns i reglerna ska kolla om jag hittar dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja som sagt, det skall gå att ställa rullstolen på ena sidan, och en vårdare skall kunna stå på andra sidan för att hjälpa till.
 
Det är enda badrummet på entreplan.
Jag har också tolkat det som rullstol på ena sidan och medhjälpare på andra. Men konstigt att snickaren säger att de byggt som de ritat innan, och KA inte heller ser något fel. Får väl höra med kommunen också då...
 
Ja jag hittar inte någonstans där det faktiskt går att läsa de specifika reglerna utan att köpa hela standard angivelsen reglerna refererar till SS 91 42 21 (normalnivån). https://www.sis.se/produkter/byggnadsmaterial-och-byggnader/byggnader/bostadshus/ss9142212006/
Såg i någon annan tråd att det borde gå att begära ut detta som offentlig handling men känns lite omständligt. Hur som såg jag i något dokument på någon kommuns hemsida när jag sökte att det stod att det skulle vara just 80cm på var sida om WC vilket jag utgår ifrån är det som står i dokumentet med.
Jag tror dock att detta ligger under allmänna råd, dvs om du som byggare vill kan du välja att inte följa rekommendationen men då är det upp till dig att bevisa att tillgängligheten fortfarande tillgodoses. (vilket onekligen låter onödigt krångligt).
 
T TypRätt skrev:
Ja jag hittar inte någonstans där det faktiskt går att läsa de specifika reglerna utan att köpa hela standard angivelsen reglerna refererar till SS 91 42 21 (normalnivån). [länk]
Såg i någon annan tråd att det borde gå att begära ut detta som offentlig handling men känns lite omständligt. Hur som såg jag i något dokument på någon kommuns hemsida när jag sökte att det stod att det skulle vara just 80cm på var sida om WC vilket jag utgår ifrån är det som står i dokumentet med.
Jag tror dock att detta ligger under allmänna råd, dvs om du som byggare vill kan du välja att inte följa rekommendationen men då är det upp till dig att bevisa att tillgängligheten fortfarande tillgodoses. (vilket onekligen låter onödigt krångligt).
Okej, Konstigt. 50 är väl det normala från vägg, 80 hade jag iallafall för att inte handfatet skulle vara ivägen frammåt. KA pratade om att han hade kikat i nån standard också och inte hittat något specifikt om sidorna. Men många här säger ju att det inte är godkänt, vill ju inte behöva göra om
 
A AxelR skrev:
Okej, Konstigt. 50 är väl det normala från vägg, 80 hade jag iallafall för att inte handfatet skulle vara ivägen frammåt. KA pratade om att han hade kikat i nån standard också och inte hittat något specifikt om sidorna. Men många här säger ju att det inte är godkänt, vill ju inte behöva göra om
Ja med 80 på var sida menade jag "sidorna" eller hur man ska säga, alltså inte avstånd till vägg bakom eller framför.
 
Å andra sidan, så är det väl KA som "godkänner"?
 
  • Gilla
Jo1234
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Å andra sidan, så är det väl KA som "godkänner"?
Jo KA intygar att tillgängligheten är uppfylld, men det är kommunen som utfärdar slutbesked. Av ovanstående inlägg förefaller det som om KA inte har 100 koll så för alla parter är det bättre att göra rätt från början och slippa göra om. Badrum är väl det rum man allra helst vill slippa göra om…
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att troligen är det bara KA som kommer att granska badrummet, säger KA OK, så går det igenom. Men det finns väl risk att kommunen skickar ut ngn för en kontroll.
 
Nu har jag kollat med kommunen "Det ska vara ett fritt utrymme på 1,1 m från toalettens centrum till fast föremål på sidan för att vara godkänt. Om duschen har öppningsbara väggar eller ett draperi kan utrymmet i duschen vara ok att utnyttja som fritt utrymme."
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Snickarens lösning är inte okej, det är det korta svaret om man utgår från SiS 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.