Försökt googla runt i en evighet känns det som men verkar vara svårt att hitta svar på det jag undrar.
Jag har en tomt som ligger utanför detaljplan och som är på cirka 3000kvm, vi har ett hus där vi bor som är på cirka 80+52kvm och på den halvan vi tänkt stycka av så har vi ett äldre gästhus på cirka 30kvm som är byggt för 40-50 år sedan.
Vi skulle vilja dela tomten på ungefär 50/50 och sen sälja den delen där gästhuset står. Någon som har erfarenhet av detta och vad bör man tänka på? Är detta avstyckning eller är det en klyvning som jag läst om?
Tacksam för svar!
 
Det är en avstyckning. Klyvning är när man delar på en fastighet som samägs, och respektive delägare får varsin andel.

Ser väl inga problem direkt utifrån det du har skrivit. Det avgörande är att det efter avstyckningen finns två ändamålsenliga fastigheter. Men det kan ju finnas beroenden och omständigheter som inte framgår här. Men oavsett är det Lantmäteriets jobb att utreda och besluta om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur har ni det med vatten/avlopp samt el idag? Ett eller två abonnemang för elen? Är det egen brun idag, om så är det tänkt att den skall fortsättas delas?
 
Även om det är utanför detaljplanerat område, så kan det finnas områdesbestämmelser, eller övergripande planer om minsta tillåtna storlek. Inte säkert att det går att stycka 3000 kvm till två tomter som uppfyller reglerna.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.