För två år sedan hade vi målare här som målade om huset. Såhär ser det ut idag, vad gör man?
Rosa träplankor med svarta fläckar, möjlig mögel eller smuts, strukturerad, utomhus närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med horisontella rosa träpaneler, smutsig, sliten, monokrom färgton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg och golv, skuggor, mönster, orange och grått möter brunt, utomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange målade träpaneler på vägg, skugga av människa, trägolv i förgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Horisontella, orangea brädor med skiftande nyanser och textur, på en vägg eller panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset ligger, "ute i skogen" stor blandskog med mycket svamp, så är säkert bra grogrund för eventuell påväxt
Det är målat med äkta falu rödfärg, ljusröd idag. Det ser förstås fult ut, men är det också ett problem som jag måste ta tag i direkt / kan det bli värre / kan jag vänta till våren / nästa vår? Kommer det sluta med att jag ändå borde byta panel?
Någon som haft liknande bekymmer och hur löste ni det då?
 
Svartmögel på fasaden är inget reellt problem, endast ett estetiskt.
Så det bästa man kan göra är att lära sig leva med det, (och vara glad att vi ännu inte lyckats ta dör på allt levande omkring oss).

Orsaken till att det är så vanligt med mögel är att dels har vi ett mildare/fuktigare klimat, och dels är vare sig färg eller trä giftiga idag.

Mögel behöver 3 saker för att trivas: värme (>0C), fukt samt näring. Näring består huvudsakligen av damm.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G
Näringen kan också vara linoljan i färgen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Spraya på Prickfri eller motsvarande?
Det är inte något hot mot panelen, men det ser förstås fult ut. Om huset ligger i skogen i skugga så är väl risken stor att ni får leva med problemet efter solen inte kommer åt att torka upp fasaden.....
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Spraya på Prickfri eller motsvarande?
Det är inte något hot mot panelen, men det ser förstås fult ut. Om huset ligger i skogen i skugga så är väl risken stor att ni får leva med problemet efter solen inte kommer åt att torka upp fasaden.....
Ja, det känns inte alls kul när det ser ut som det gör nu. Så något vill jag göra.. jag hörde någon nämna prickfri. Tror du jag behöver måla igen efter prickfri , eller räcker det med prickfri behandling så återställs ytan?
 
Har läst på lite nu kring prickfri, blur inte riktigt klok på hur det appliceras på slamfärg, behöver man tvätta efter eller är det helt enkelt inte rekommenderat? Sedan är frågan om jag borde vänta till våren... vad är bäst för trät?
 
Om du väljer att använda prickfri är det bäst att spraya på det med en tryckspruta. Vindstilla och andningsskydd anbefalles. Prickarna kommer inte att försvinna, med risken är mycket mindre att de kommer tillbaka nästa gång du målar.

Alternativt ställer du dig på lite längre avstånd från huset så syns det inte. 😉
 
  • Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du väljer att använda prickfri är det bäst att spraya på det med en tryckspruta. Vindstilla och andningsskydd anbefalles. Prickarna kommer inte att försvinna, med risken är mycket mindre att de kommer tillbaka nästa gång du målar.

Alternativt ställer du dig på lite längre avstånd från huset så syns det inte. 😉
Menar du att man endast sprutar på prickfri, dvs ingen efterbearbetning?
 
A Andreas56789 skrev:
Menar du att man endast sprutar på prickfri, dvs ingen efterbearbetning?
Nej. Ingen annan behandling än nymålning.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Så ser de flesta rödfärgade hus ut på skuggsidorna, mera eller mindre, tyvärr. Man får leva med det och förstör inte panelen.
Eller måla med en färg som kan behandlas och tvättas.
 
Jag tror att det samlas mer på liggande panel då fukten inte rinner av lika snabbt. Vi hade samma ”problem” på vår stuga innan vi bytte till stående panel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fast de slirar lite på sanningen där som föder myten om att allt måste behandlas..........Om man tittar och förfaras över påväxten på tidig vår eller på hösten när det är fuktigt ute stora delar av dygnet så är det såklart förkastligt att måla över aktiva angrepp. Men gör man det i perioder där det aldrig är så pass fuktigt och det är torrt ute mestadels och solen har legat på så är det ju garanterat dött och då kan man bara borsta och måla utan att behandla.
 
13 inlägg och ingen säger "tvätta fasaden".

Det är inte konstigt att det växer på två år om läget är ofördelaktigt. Jag underhållstvättar med alkalisk avfettning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
13 inlägg och ingen säger "tvätta fasaden".

Det är inte konstigt att det växer på två år om läget är ofördelaktigt. Jag underhållstvättar med alkalisk avfettning.
På rödfärg/slamfärg?
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.