Jag tror säkert att det löser sig men funderar på hur KA skött sitt uppdrag ö.h.t.. Det finns uppenbarligen en kontrollplan, men kompisen har den inte. Finns den hos kommunen och fylls i löpande där eller är det ett dokument som KA har och fyller i? Kompisen har haft en hel del strul med kommunen, lantmäteriet, vattenfall etc. och har inte haft så bra koll på vad KA har haft för sig, han har tagit för givet att det bara skulle fungera.
 
Stonez Stonez skrev:
Jag tror säkert att det löser sig men funderar på hur KA skött sitt uppdrag ö.h.t.. Det finns uppenbarligen en kontrollplan, men kompisen har den inte. Finns den hos kommunen och fylls i löpande där eller är det ett dokument som KA har och fyller i? Kompisen har haft en hel del strul med kommunen, lantmäteriet, vattenfall etc. och har inte haft så bra koll på vad KA har haft för sig, han har tagit för givet att det bara skulle fungera.
Som vissa andra skriver, gud vad forumet ska krångla till och göra berg av småsten.
Kompisen får Googla eller prata med kommunen för att få en lista över godkända KA. Sen ringer han en, förklarar läget, ber om offert. När han hittat en KA som åtar sig jobbet får han kontakta bygglov för att byta KA. Har han betalat den förre KA i förskott är nog pengarna i sjön. Det är sånt som händer i ett byggprojekt. Och detta är knappast den största kostnaden.
 
Claes Sörmland
Stonez Stonez skrev:
Jag tror säkert att det löser sig men funderar på hur KA skött sitt uppdrag ö.h.t.. Det finns uppenbarligen en kontrollplan, men kompisen har den inte. Finns den hos kommunen och fylls i löpande där eller är det ett dokument som KA har och fyller i? Kompisen har haft en hel del strul med kommunen, lantmäteriet, vattenfall etc. och har inte haft så bra koll på vad KA har haft för sig, han har tagit för givet att det bara skulle fungera.
Kommunen är den som har beslutat om kontrollplanen så den finns där som diarieförd offentlig handling. Om KA inte helt har försummat sina förpliktelser och aldrig lämnat in ett förslag på kontrollplan (egentligen är det byggherrens ansvar att lämna in detta förslag men jag kan tänka mig att en och annan KA i praktiken gör det åt byggherren).
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte. Men verkligheten gör det uppenbart att det löser sig på något sätt.

Och när man ger TS besked som "OJ OJ OJ ! INTE BRA! HÄR BLIR DET DYRT!" som tonen var så tycker jag det är läge att väga upp det lite.

Byggahus är fan experter på att katastrofiera allting och skrämma livet ur folk med helt normala och lösbara problem.
Det handlar inte om att skrämma upp utan att upplysa TS om vad som är att vänta, jag vet inte vad du baserade det första svaret om att det är inga konstigheter med en KA som går upp i rök eller om det bara för någon form av lugnande killgissning.

Jag har själv varit med om precis samma, det var dock innan bygget hade hunnit påbörjas vilket gjorde att det vart ett väldigt litet problem för mig men ett betydligt större för andra med samma
KA, han var ganska frekvent använd på orten och jag vet att alla fall att 3 fick försenat tillträde, utöver detta så var det mångdubbelt fler som åkte på en hel del merjobb och ökade kostnader.

Men för att klargöra, det kommer troligtvis lösa sig för TS kompis men troligtvis kommer det behövas en del arbete. Dom flesta seriösa aktörerna kommer tacka nej på telefon direkt, troligtvis kommer man kunna få ett par napp och offerter men dom kommer fatta att han sitter i skiten och ta betalt därefter. Om han inte har väldigt flyt får man nog räkna på kanske 20-30.000kr i merkostnad och kanske 1-2 månader innan det är löst.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen är den som har beslutat om kontrollplanen så den finns där som diarieförd offentlig handling. Om KA inte helt har försummat sina förpliktelser och aldrig lämnat in ett förslag på kontrollplan (egentligen är det byggherrens ansvar att lämna in detta förslag men jag kan tänka mig att en och annan KA i praktiken gör det åt byggherren).
Dom lär ju inte tagit sig igenom det tekniska samrådet utan kontrollplanen så den lär finnas hos kommunen. Dock är det ju inte KA som ansvarar för att den efterföljs, det är ju entreprenören om det är en totalentreprenad, annars bör ju TS kompis i form av byggherre ansvara för att den efterföljs såvida han inte tagit in någon byggledare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
B BosseHansson skrev:
Finns väl flera problem i det än byta kontrollansvarig. Misstänker det borde varit platsbesök mm som denne dokumenterat för sig själv?
Vår kontrollansvarige bröt benet mitt under byggtiden. Han hade hunnit med endast ett besök vid bygget då.

Bygglovshandläggaren gick med på att kontrollansvarig inte behövde göra något mer besök utan det räckte med att han tittade på bilderna jag tog av byggets framskridande.

Kontrollplanens följande och dokumentation av hur den följs beror till största delen på andra än kontrollansvarig, så det påverkas inte så mycket av att kontrollansvarig försvinner, tillfälligt eller permanent.

Fotografera mycket under byggets gång är sensmoralen, alltså.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta regleras i 12 § 10 kap PBL:

[bild]

Uppgifterna som det handlar om är listade i 11 §:

[bild]

Så troligen dags att underrätta byggnadsnämnden redan nu.
Kravet på att ett bygge ska ha en kontrollansvarig är mycket listigt. Kontroller som man tycker att kommunen borde göra läggs på byggherren, men denne får inte göra dem själv utan måste hyra in en kontrollansvarig. Klagomål om att kommunen tar en massa betalt för att göra kontroller blir impotenta, men det uppstår ytterligare en kostnadspost för byggherren som kan variera en hel del beroende på vad tärningarna visar när man ska leta rätt på en kontrollansvarig.

Byggherren måste också lägga tid på att leta rätt på och anlita ytterligare en firma utöver de entreprenörer som utför byggandet. Samt administrera engagemanget av denna firma.

Hur många farliga hus byggdes innan kravet på kontrollansvarig infördes?
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Bygglovshandläggaren gick med på att kontrollansvarig inte behövde göra något mer besök utan det räckte med att han tittade på bilderna jag tog av byggets framskridande.

Kontrollplanens följande och dokumentation av hur den följs beror till största delen på andra än kontrollansvarig, så det påverkas inte så mycket av att kontrollansvarig försvinner, tillfälligt eller permanent.

Fotografera mycket under byggets gång är sensmoralen, alltså.
Det finns inget krav att KA ska besöka bygget från kommunens sida, dom ska säkerställa att att bygget uppförs korrekt. Hur dom gör det är egentligen upp till dom, om det är genom bilder eller videosamtal eller platsbesök. Det vanliga är väl platsbesök vid gjutning, stomresning och slutbesiktning. Ibland vill dom också syna brandceller om såna finns. Det är ju upp till KA hur mycket dom behöver se för sitt intygande.
 
P pmd skrev:
Kravet på att ett bygge ska ha en kontrollansvarig är mycket listigt. Kontroller som man tycker att kommunen borde göra läggs på byggherren, men denne får inte göra dem själv utan måste hyra in en kontrollansvarig. Klagomål om att kommunen tar en massa betalt för att göra kontroller blir impotenta, men det uppstår ytterligare en kostnadspost för byggherren som kan variera en hel del beroende på vad tärningarna visar när man ska leta rätt på en kontrollansvarig.

Byggherren måste också lägga tid på att leta rätt på och anlita ytterligare en firma utöver de entreprenörer som utför byggandet. Samt administrera engagemanget av denna firma.

Hur många farliga hus byggdes innan kravet på kontrollansvarig infördes?
Jag kan ändå tycka att det är vettigt att KA kravet finns, det är ju nån form av skydd mot det extremaste byggfusket även om det såklart förekommer KA som ser mellan fingrarna en del.

Jag föredrar att ha en KA som jag själv valt som säkerställer att bygget blir korrekt än en handläggare från kommunen som jag inte själv valt. Från kommunen kan man ju få vilken tomte som helst.
 
  • Gilla
G Ekvall och 1 till
  • Laddar…
Alternativet behöver inte vara mer kommunal kontroll, det kan lika gärna vara större frihet för den enskilde.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alternativet behöver inte vara mer kommunal kontroll, det kan lika gärna vara större frihet för den enskilde.
Snabbt ordnat. Vi stryker bara alla passager om startbesked, slutbesked, kontrollplaner och KA i PBL. Vips så har vi rationella "ännu nyare PBL", för förenklat byggande.
 
  • Gilla
  • Wow
PNF och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alternativet behöver inte vara mer kommunal kontroll, det kan lika gärna vara större frihet för den enskilde.
En revolutionerande tanke! Du lär få kritik! Jag är på din sida ✌️
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En revolutionerande tanke! Du lär få kritik! Jag är på din sida ✌️
Egentligen tillbaka till gamla PBL som gällde fram till 2010.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
L Liljeros skrev:
Det finns inget krav att KA ska besöka bygget från kommunens sida, dom ska säkerställa att att bygget uppförs korrekt. Hur dom gör det är egentligen upp till dom, om det är genom bilder eller videosamtal eller platsbesök. Det vanliga är väl platsbesök vid gjutning, stomresning och slutbesiktning. Ibland vill dom också syna brandceller om såna finns. Det är ju upp till KA hur mycket dom behöver se för sitt intygande.
Jag har för mig att det var ett krav från bygglovsavdelningen. Hursomhelst så ingick byggplatsbesök i KAs uppgifter. Det kanske var specificerat av kontrollplanen och inte av PBL?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.