Hej,
Badrumsrenovering planerad till slutet av 2024.
Ett akut problem är ett läckande och illaluktande toalett där vatten rinner ut ur det bakre röret.
Min fråga: Om jag nu köper en ny toalettstol och monterar/limmar/skruvar fast den kan det avhjälpa saken?
Jag vill såklart behålla den nya toalettstolen vid badrumsrenoveringen.
Tips på vad jag kan göra?
Golvet är gammalt, 27 år. Plast tror jag.
 
Om din nuvarande toalett läcker så kommer det nog hjälpa att köpa en ny. 👍

Du kan absolut ta bort toaletten och återmontera när renoveringen är klar.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
C
Läcker det i avloppsanslutningen lär det vara anslutningen och inte själva toaletten som läcker, såtillvida det inte uppstått någon skada i porslinet.
Förvisso byter man rimligtvis anslutningen när man byter stolen, men vill man bara åtgärda läckaget finns i sig ingen anledning att byta hela WC:n.

Hur ser det ut i anslutningen till avloppet?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Läcker det i avloppsanslutningen lär det vara anslutningen och inte själva toaletten som läcker, såtillvida det inte uppstått någon skada i porslinet.
Förvisso byter man rimligtvis anslutningen när man byter stolen, men vill man bara åtgärda läckaget finns i sig ingen anledning att byta hela WC:n.

Hur ser det ut i anslutningen till avloppet?
Tack, kan den här bilden hjälpa? Det läcker ut ur röret någonstans vid den gråa gummiringen. Inga skador i porslinet. Det som eventuellt luktat också är den vita, nya tätningen kring stolen. Varje gång man spolar läcker det ut lite vatten så jag lägger ut torra trasa där vid varje spolning. Trasan verkar inte lukta något så jag hade kanske fel om varifrån lukten kommer. Tacksam för flera , gärna enkla åtgärdstips! Det skulle vara toppen att slippa köpa ny stol nu när renoveringen kommer ändå att göras nästa år.
 
  • Toalettfot, vattenanslutning, silverfärgad metallrör, två skruvar, grå tätningsring, keramik, badrumsinredning, vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
L Lisa Ken skrev:
Tack, kan den här bilden hjälpa? Det läcker ut ur röret någonstans vid den gråa gummiringen. Inga skador i porslinet. Det som eventuellt luktat också är den vita, nya tätningen kring stolen. Varje gång man spolar läcker det ut lite vatten så jag lägger ut torra trasa där vid varje spolning. Trasan verkar inte lukta något så jag hade kanske fel om varifrån lukten kommer. Tacksam för flera , gärna enkla åtgärdstips! Det skulle vara toppen att slippa köpa ny stol nu när renoveringen kommer ändå att göras nästa år.
OK, det där ser ju inte bra ut, dubbla manschetter och snett och vind och dessutom en dokumenterad läcka. Helt klart läckstället. Rörmokaren får göra om jobbet.

I väntan på det gå till Clas Ohlson och köp en rulle vultejp och snurra runt hela eländet från golv upp på stolens porlinsavloppsrör så att ni slipper lukten:

https://www.clasohlson.com/se/Vulktejp/p/34-322-1
 
  • Gilla
Lisa Ken
  • Laddar…
Ser ut som att röret i golvet inte riktigt nått upp till porslinet porslinet för att ansluta tätt och att någon då slängt på en extra manschett för att få upp anslutningen någon centimeter. Jag hade nog tagit bort den gråa manschetten, kollat skick på den svarta, sen köpt något i stil med (se länk), för att få upp anslutningen, finns olika varianter som är olika höga, denna går även att kapa om den blir för hög.

https://www.bauhaus.se/anslutning-t...Ch3-4QcbEAQYAyABEgIedPD_BwE#go-to-description
 
  • Gilla
Lisa Ken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.