Vi har automatiserat en del av våran elförbrukning i Home Assistant. Bilen laddas när det är minst dyrt, varmvatten och värme justeras efter pris, om vi är hemma eller inte, och massa andra olika faktorer. Men vissa saker behöver vi fortfarande sköta manuellt: diskmaskin, tvätt och tork, exempelvis. För att göra de manuella justeringarna har vi hittills använt Tibbers applikation i våra telefoner, för att se när elpriset är rätt. Nu ska jag försöka få till en liten panel på väggen, så det blir enklare att sköta vårt inte alltid så smarta hus. I det projektet ingår även någon form av hjälpmedel för att kunna planera elförbrukning. Men jag har svårt att få till något vettigt som både är lättanvänt och tydligt. Att bara visa en liten graf över två dygn är inte optimalt: upplösningen blir dålig.
Hur har ni gjort, hur visar ni kommande elpris?
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
OpiMaza
Varmvattenberedaren, batteriet till solcellerna m,m styrs hos mig
 
OpiMaza
OpiMaza OpiMaza skrev:
Varmvattenberedaren, batteriet till solcellerna m,m styrs hos mig
Sen så har jag byggt mig en egen variant av walltrix som är väldigt tydlig när det är billigt osv.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
OpiMaza OpiMaza skrev:
Sen så har jag byggt mig en egen variant av walltrix som är väldigt tydlig när det är billigt osv.
Men då ser du bara vad det är för pris just nu? Hur avgör du när du ska starta tvättmaskinen, om det är svinhögt pris just nu?

Vi har haft en liten graf i Home Assistant, men den är plottrig och svåravläst, speciellt på lite avstånd.
Stapeldiagram visar elpriser över tid, "Nordpool idag", samt nuvarande pris indikation, "Loading…" för "Nordpool imorgon".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spejscow
  • Laddar…
Graf över elpriser för dagen med toppar, märkt "Nu" för aktuell tidpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser min ut, har lagt in alla kostnader för att få en känsla över totalpriset istället.
Upplever inga problem att kika på den och avgöra när disk och tvättmaskiner ska köras.

Laddhybriden är ställd på att ladda vid kl 00, väldigt liten insats som i 90% av tiden ger billigast pris.

Värmepumpen har en Ngenic som styr efter elpris, och jag har tänkt att konfigurera varmvattnet till drift på natten (inställning i värmepumpen som monterades för 2v sedan).

Edit: kan tilläggas att grafen är färgad efter hur priset är:
Area diagram visar elpriset idag, med tidsangivelser och markerad nuvarande punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
OpiMaza
Även om det är lite jobb så rekommenderar jag node-red i kombination med powersaver.no
 
  • Gilla
apeksjo
  • Laddar…
Såhär visar jag det, blir andra färger på staplarna dock när priset är högre för att göra det tydligt. Under 1kr är det grönt dock :)
Stapeldiagram visar elpriset per kWh i SEK över tid, med markerade nuvarande och genomsnittliga värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Jag har ju grejat en hel del med det här, sen jag startade tråden.
Jag vil ha en graf som är tydlig att se, även på lite avstånd. Exempelvis är det otydligt om jämn timme är i mitten på en stapel, eller att Y-axeln går jättehögt, trots att priset ligger på nästan noll.

Men nu tror jag att jag närmar mig, jag har tagit bort data som redan passerat, och begränsat grafen till att visa tolv timmar. Den här tänkte jag köra på prov, och se vad familjen tycker:
Stapeldiagram som visar elpriser i SEK/kWh över tid, varierar genom dygnet, högst kl. 20:00.
(Alla värden är fake i bilden, så aktuellt pris stämmer inte med grafen)

Vad gäller automatiseringar har jag gjort en funktion (template tror jag det kallas?) "Nivå 0-4" som kategoriserar elpriset i en av fem nivåer. Sen får allt annat (automationer, färger, osv) styras efter det. Det betyder att om jag helt plötsligt skulle tycka att tre spänn är billigt och ska vara nivå 2, så behöver jag bara ändra den siffran på ett ställe så följer allt annat med.
 
  • Gilla
Jensa86
  • Laddar…
Tjusigt! Är det apexchart? Har kämpat länge med att försöka få staplarna att vara mellan timmarna utan att lyckas, hur fick du till det?
 
J Jensa86 skrev:
Tjusigt! Är det apexchart? Har kämpat länge med att försöka få staplarna att vara mellan timmarna utan att lyckas, hur fick du till det?
Jag har svurit ganska länge också, men lösningen var närmare än man kunde tro, det står i manualen 😆
Kod:
series:
  - entity: sensor.nordpool_blablabla
    offset: '-30m'

Edit: apexcharts-card, ja det stämmer.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Finns säkert en enkel lösning, men går det att få in alla lampor under en knapp? Vill alltså inte ha det såhär, utan helt enkelt en knapp som heter tex godnatt så släcks alla lampor?
'Hela Huset' är alla mina Telldusbrytare
Ett gränssnitt för hemautomation med knappar för belysningskontroll märkt med "Godnatt" på överkanten. Gradientbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Finns säkert en enkel lösning, men går det att få in alla lampor under en knapp? Vill alltså inte ha det såhär, utan helt enkelt en knapp som heter tex godnatt så släcks alla lampor?
'Hela Huset' är alla mina Telldusbrytare
[bild]
skapa en grupp, görs under Settings > Devices > Helpers > Group > Light group
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Vi har automatiserat en del av våran elförbrukning i Home Assistant. Bilen laddas när det är minst dyrt, varmvatten och värme justeras efter pris, om vi är hemma eller inte, och massa andra olika faktorer. Men vissa saker behöver vi fortfarande sköta manuellt: diskmaskin, tvätt och tork, exempelvis. För att göra de manuella justeringarna har vi hittills använt Tibbers applikation i våra telefoner, för att se när elpriset är rätt. Nu ska jag försöka få till en liten panel på väggen, så det blir enklare att sköta vårt inte alltid så smarta hus. I det projektet ingår även någon form av hjälpmedel för att kunna planera elförbrukning. Men jag har svårt att få till något vettigt som både är lättanvänt och tydligt. Att bara visa en liten graf över två dygn är inte optimalt: upplösningen blir dålig.
Hur har ni gjort, hur visar ni kommande elpris?
Eftersom det är bara vi vuxna som "bryr" oss lade jag ingen tankemöda på någon stationär skärm/panel.
Har två apex-kort, ett för enbart idag och ett för idag + i morgon - tyvärr hann klockan slå midnatt su just finns bara idag-priser

Graf över elpriser, elkonsumtion och generering, användargränssnitt för energistyrning, på svenska, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Eftersom det är bara vi vuxna som "bryr" oss lade jag ingen tankemöda på någon stationär skärm/panel.
Har två apex-kort, ett för enbart idag och ett för idag + i morgon - tyvärr hann klockan slå midnatt su just finns bara idag-priser

[bild]
Hur använder ni "Nattsänkning" och "AVG"?
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
skapa en grupp, görs under Settings > Devices > Helpers > Group > Light group
Jag gjorde en scen, men det där är ju bättre
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.