E
tommib tommib skrev:
Inte alls, det är förbjudet. Ellagen är ett under av klarhet i det avseendet. Eftersom detta inte är ett av de kända undantagen i 3 kap 1§ ELSÄK-FS 2017:2 .
Det vet du inget om och det är inte det frågan gäller. Huru vida lärling har auktorisation eller ej är inte frågan.

Hur korrekt installation ska göras är.

Och nu har ni på pekat behörig get all deles för många gånger. Det borde du veta om du ska rida på para grafer.

Nu är frågan be svarade och undrar lärling något om auktorisation åter kommer hen i ny tråd och får nytt korrekt svar. Av under tecknad.

Det jag menar med grå zon är att man kan an se att det ska vara peri lex för att lek hen ska kunna bort koppla.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Du glömde raderar. 🙄

Löken kan inte läsa dina inlägg men citerar dig... 😂
Tja, han är väl onykter och har sannolikt inte klarat att ignorera mig.

Vi får hoppas att TS är medveten om att han inte får fastistallera spisen även om han kan, ellobbyn har verkligen lyckas när någon som rimligtvis har nödvändigkännedom inte får installera på fritiden men kan skickas att göra samma jobb på arbetstid hela nästa vecka helt lagligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det vet du inget om och det är inte det frågan gäller. Huru vida lärling har auktorisation eller ej är inte frågan.
Undrar varför du skrev det, är du full?
 
E
F fribygg skrev:
Tja, han är väl onykter och har sannolikt inte klarat att ignorera mig.

Vi får hoppas att TS är medveten om att han inte får fastistallera spisen även om han kan, ellobbyn har verkligen lyckas när någon som rimligtvis har nödvändigkännedom inte får installera på fritiden men kan skickas att göra samma jobb på arbetstid hela nästa vecka helt lagligt.
Nu är det inte det frågan gäller. Uppen barligen har lärling inte känner dom.

Där av frågan. Mycket sunt!

Hur vida hen har auktorisation eller ej fram går inte och är även utan relé vans.
 
Inte för att jag vet, men för mig låter det extremt osannolikt att en lärling får göra egna jobb. En lärling som inte är på plats på uppdrag från sin firma är väl en helt vanlig vemsomhelst?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja lärling. Detta är okej menar jag.
Hur kan du skriva att detta är okej, du vet ju inte om TS är auktoriserad.
E El-Löken66 skrev:
Uppen barligen har lärling inte känner dom.
Dessutom tror du ju inte att TS har nödvändig kännedom och då har du ju absolut ingen anledning att skriva att det är okej.
 
E
David Wallin David Wallin skrev:
Inte för att jag vet, men för mig låter det extremt osannolikt att en lärling får göra egna jobb. En lärling som inte är på plats på uppdrag från sin firma är väl en helt vanlig vemsomhelst?
Det har inget med saken att göra.

Hen får installera spis om.
Det görs inom ramen för en registrerad formas egen kontroll program som är registrerade på el säker heta verkets sida för den typen av arbete.

Eller.

Hem har auktorisation som är gällande.

Inget av detta frågas om. Många. Hänger upp sej på lärling.

Men frågan är av tekniskt karak tär.

Innan fanns det regler. Man fick bara skriva en gång. Att behörighet måste finnas. Nu vet hen. Är den reglen inte kvar @hempularen ?
 
E
F fribygg skrev:
Hur kan du skriva att detta är okej, du vet ju inte om TS är auktoriserad.


Dessutom tror du ju inte att TS har nödvändig kännedom och då har du ju absolut ingen anledning att skriva att det är okej.
Fråga var inte om det ut förbandet var till låtet eller lagligt.
Uran om installation som sådan var en okej lösning.

Och det menar jag att det är.

Det är ingen enkel fråga. Inget konstigt att en lärling inte vet detta. Som du vet kan man skaffa kun skap.

Exempel vis genom att läsa en bok, fråga en kollega eller i ett forum.
 
Okej, så jag får inte utföra en fast installation av spis om jag förstår det rätt? Då måste någon med rätt behörighet göra det?

Är första årsmontör så lärling kanske är lite fel skrivet men om jag förstår det rätt så får jag inte endå?
 
E El-Löken66 skrev:
Hen får installera spis om.
Bevarar dumheterna med ett citat.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur kan du skriva att detta är okej, du vet ju inte om TS är auktoriserad.


Dessutom tror du ju inte att TS har nödvändig kännedom och då har du ju absolut ingen anledning att skriva att det är okej.
Okej, så jag får inte utföra en fast installation av spis om jag förstår det rätt? Då måste någon med rätt behörighet göra det?

Är första årsmontör så lärling kanske är lite fel skrivet men om jag förstår det rätt så får jag inte endå?
 
S Slangeen skrev:
Okej, så jag får inte utföra en fast installation av spis om jag förstår det rätt? Då måste någon med rätt behörighet göra det?
Om du som lärling skickas att utföra arbetet på arbetstid under överinseende av någon med behörighet kan du nog få montera perilex uttag eller ansluta spisen i bef dosa men regelverket tillåter oss inte att göra det på fritiden om vi inte har egen behörighet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du som lärling skickas att utföra arbetet på arbetstid under överinseende av någon med behörighet kan du nog få montera perilex uttag eller ansluta spisen i bef dosa men regelverket tillåter oss inte att göra det på fritiden om vi inte har egen behörighet.
Så om det sker under arbetstid hade jag fått installera spisen i dosan?

På fritiden får vi väl inte göra så mycket utan egen behörighet?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det har inget med saken att göra.

Men frågan är av tekniskt karak tär.
Rent språkligt så har du väl rätt i att "Om spisen kommer med stickrpopp & den förra var fastinstallerad, är det då okej att plocka bort stickproppen och göra en fastinstallation?" är en rent teknisk fråga.

Men i verkligheten bör man även underförstått förstå att TS har för avsikt att i så fall göra jobbet, och det blir då självklart också en fråga om behörighet. Men du tycker att vi bara ska bortse från att frågans sammanhang gör att det inte längre är en fråga av helt teknisk karaktär alltså?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
David Wallin David Wallin skrev:
Rent språkligt så har du väl rätt i att "Om spisen kommer med stickrpopp & den förra var fastinstallerad, är det då okej att plocka bort stickproppen och göra en fastinstallation?" är en rent teknisk fråga.

Men i verkligheten bör man även underförstått förstå att TS har för avsikt att i så fall göra jobbet, och det blir då självklart också en fråga om behörighet. Men du tycker att vi bara ska bortse från att frågans sammanhang gör att det inte längre är en fråga av helt teknisk karaktär alltså?
Kan ju sälja som så här.
Fråge makaren är lärling.

Detta med auktorisation är hen ju troligen den senaste att ha läst på om.

Nu har ni upp lyst. Två gånger. Fem gånger. Tror hen för står nu. Det hen redan till 99 % visste innan.

Detta är naturligt för alla lärlingar. Fråga kommer. Du som är elektriker..?

Jag tycker lärling ska ha feta kredd för att ställa fråga. Då många bara hade gjort.
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.