Hej, är elektriker lärling och ska hjälpa mor och far att installera en spis och har lite frågor då jag inte får tag på någon kollega. Om spisen kommer med stickrpopp & den förra var fastinstallerad, är det då okej att plocka bort stickproppen och göra en fastinstallation?
 
E
S Slangeen skrev:
Hej, är elektriker lärling och ska hjälpa mor och far att installera en spis och har lite frågor då jag inte får tag på någon kollega. Om spisen kommer med stickrpopp & den förra var fastinstallerad, är det då okej att plocka bort stickproppen och göra en fastinstallation?
Ja lärling. Detta är okej menar jag.
 
Jag hävdar att fastinstallation inte får utföras av vem som helst.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E
F fribygg skrev:
Jag hävdar att fastinstallation inte får utföras av vem som helst.
Det handlar om att koppla en sladd till den fasta installa tionen.

Så lite i grå zon. Men bättre än alternativ och kan lärling läsa en manual gällande upp skalning mått så kommer inget problem nån sin ske.
 
E El-Löken66 skrev:
Det handlar om att koppla en sladd till den fasta installa tionen.

Så lite i grå zon. Men bättre än alternativ och kan lärling läsa en manual gällande upp skalning mått så kommer inget problem nån sin ske.
Det är med andra ord bättre att skaffa ett perilex uttag?
 
E
S Slangeen skrev:
Det är med andra ord bättre att skaffa ett perilex uttag?
Det kan vara bättre för dina för äldrar.
Men en dosa, anslutas sladd och en drag av lastning med fjäder belastade koppling klämmor är idiot. Säkert.

Peri lex får du verkligen inte installera med mindre än B så tro inte på fri bygg att du ligger bättre till juridiskt med det.

Lyssna på olika men skapa egen upp fattning. Är du o säker. Låt bli. Ta dit någon från firman.
 
E El-Löken66 skrev:
Det handlar om att koppla en sladd till den fasta installa tionen.

Så lite i grå zon. Men bättre än alternativ och kan lärling läsa en manual gällande upp skalning mått så kommer inget problem nån sin ske.
Att kunna installera något och att få göra det är två helt skilda saker, elare och kylfolk har varit rätt bra på att pinka in revir och se till att förhindra folk med rimlig kunskap att utföra arbeten med diverse certifikat, auktorisationer osv. Det är alltså inte tillåtet för TS att installera spisen själv enl gällande regelverk.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Slangeen skrev:
Det är med andra ord bättre att skaffa ett perilex uttag?
Vadå bättre, du får inte installera nått sånt om du vill följa regelverket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
F fribygg skrev:
Att kunna installera något och att få göra det är två helt skilda saker, elare och kylfolk har varit rätt bra på att pinka in revir och se till att förhindra folk med rimlig kunskap att utföra arbeten med diverse certifikat, auktorisationer osv. Det är alltså inte tillåtet för TS att installera spisen själv enl gällande regelverk.
Det vet du inget om. Då den gamla spisen var fast ansluten är det mest korrekta att ansluta den nya på samma sätt.

Dess utom kan hen ha auktorisation B eller högre.

Men det är inte det frågan gäller. Du får på peka detta en gång om dagen. Och nu är det gjort.

Viktigt lärling. Kolla nog grant hur spisen kopplas internt. Och. Mät. Vilka ledare du har i dosan. Lägg upp foto om o säker.

Jag kan inte läsa fri byggs in lägg då hen är på ignore. Andra kan göra det samma.
 
E El-Löken66 skrev:
Dess utom kan hen ha auktorisation B eller högre.
Nej en lärling kan väl knappast ha auktorisation B
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Då den gamla spisen var fast ansluten är det mest korrekta att ansluta den nya på samma sätt.
Jajjamän, men det är inget som TS får syssla med på fritiden om man ska följa reglerna
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Dum heter.
Ja vi vet att du skriver mycket dumheter och särskriver men avstår att kritisera detta för att följa forumets regelverk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
F fribygg skrev:
Jajjamän, men det är inget som TS får syssla med på fritiden om man ska följa reglerna
Det vet du inget om och det är inte vad frågan gäller heller. Allt är löst så du kan åter gå till ditt vanliga.
 
tommib
E El-Löken66 skrev:
Så lite i grå zon.
Inte alls, det är förbjudet. Ellagen är ett under av klarhet i det avseendet. Eftersom detta inte är ett av de kända undantagen i 3 kap 1§ ELSÄK-FS 2017:2 .
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ja vi vet att du skriver mycket dumheter och särskriver men avstår att kritisera detta för att följa forumets regelverk.
Du glömde raderar. 🙄

Löken kan inte läsa dina inlägg men citerar dig... 😂
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.