Ska koppla en vattenmantlad kamin som ska värma upp ackumulatortanken som är inbyggd i min kombipanna. Till sommaren så ska pannan kastas ut och bytas ut mot en värmepump och ny acktank, jag har dock 4 ton pellets i bulkförrådet som ska eldas upp innan den får åka på skroten. Finns ingen ekonomi i att elda pellets längre, därför åker den ut. När pannan är utsläpad så ska kaminen istället kopplas till den nya acktanken som även har en solslinga.

Kaminen står ca 15 meter från pannan, rören behöver dras genom golvbjälklaget ner till källaren där pannan står.

Jag undrar om någon vet vilken minsta dimension på rör som är rimligt? Kaminen säger sig ge 6+17Kw, jag är tveksam till den effekten och tror att man får elda betydligt hårdare än vad jag har tänkt för att komma upp i de siffrorna.

Radiatorerna är kopplade till pannan med 12mm stålrör och de blir ordentligt varma när shunten öppnar.

Helst så vill jag dra 12mm kopparrör hela vägen fram till pannan, är det alldeles för snålt?
 
För snålt med den effekten. min 22 eller 28, då blir flödet lugnt och det skiktar sig bra i tanken.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vad riskerar man med klenare rör? Räknade ut att bara rören skulle kosta 6kkr. Vad jag förstår på manualen så kan kaminen kopplas direkt på radiatorslingan.
 
D diy1 skrev:
Vad riskerar man med klenare rör? Räknade ut att bara rören skulle kosta 6kkr. Vad jag förstår på manualen så kan kaminen kopplas direkt på radiatorslingan.
Kokning, välj grövre rör i billigare mtrl om kopparna känns för dyr.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
6 kkr är alla delar i olika ändar av huset, """ så kan kaminen kopplas direkt på radiatorslingan. """ Hur tänks det då, du eldar och kaminen börjar ge värme, tempen ökar och huset börjar bli bastu. Är säkert ingen reglering på den utan bara raka rör ut. Tillsammans med annan värmekälla så ska det för att vara bra, en reglering ut till elemeten som en shunt av något slag, då du planerar en tank.
 
J jonaserik skrev:
6 kkr är alla delar i olika ändar av huset, """ så kan kaminen kopplas direkt på radiatorslingan. """ Hur tänks det då, du eldar och kaminen börjar ge värme, tempen ökar och huset börjar bli bastu. Är säkert ingen reglering på den utan bara raka rör ut. Tillsammans med annan värmekälla så ska det för att vara bra, en reglering ut till elemeten som en shunt av något slag, då du planerar en tank.
Ja, direkt till radiatorslingan känns spontant rätt dumt.
 
D diy1 skrev:
Vad riskerar man med klenare rör? Räknade ut att bara rören skulle kosta 6kkr. Vad jag förstår på manualen så kan kaminen kopplas direkt på radiatorslingan.
Gå som jonaserik skrev inte under motsvarande 22 mm Cu i ditt fall så slipper du problem. Annars låt bli att koppla in den om du faller på materialpriserna, kolla tex stålrör.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Gå som jonaserik skrev inte under motsvarande 22 mm Cu i ditt fall så slipper du problem. Annars låt bli att koppla in den om du faller på materialpriserna, kolla tex stålrör.
Får lära mig att gänga rör helt enkelt, hur svårt kan det vara. Sätta i skruvstädet och gänga bara.
 
Hur blev det fick du dragit några rör🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.