M
Fick ett SMS från UPS om att jag har ett paket på ingående. Trodde först det var ett fake-sms men när jag går in på UPS-appen och trackar numret så är det verkligen ett paket. Mig veterligen har jag inte beställt något och paketet kommer från Hong Kong och är betalt. Kollat mina betalkanaler, Paypal, kontokort osv., kan inte se att jag betalat för något.

Företaget ifråga som det kommer ifrån verkar inte existera, kommer inte upp något när jag googlar iaf.

Hur blir det om någon har beställt och råkat skriva in fel telefonnummer hos UPS, mitt istället? Jag kan inte se leveransadress, bara att det ska anlända till HARRYDA, SE. Sorteringscentralen för flygfrakt på Landvetter misstänker jag.
Paketet ska levereras imorgon efter 15 så då lär det ju visa sig hur det spelar ut. Kan tänka mig att det levereras till rätt adress (den som beställt det) och jag får ett SMS att paketet är levererat och saken är utagerad.

Men det känns ändå lite olustigt..🤔
 
I kollit så är det säkert en följesedel med namn och adress, bara öppna och se vad som står.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
H
M Markarbetaren skrev:
Fick ett SMS från UPS om att jag har ett paket på ingående. Trodde först det var ett fake-sms men när jag går in på UPS-appen och trackar numret så är det verkligen ett paket. Mig veterligen har jag inte beställt något och paketet kommer från Hong Kong och är betalt. Kollat mina betalkanaler, Paypal, kontokort osv., kan inte se att jag betalat för något.

Företaget ifråga som det kommer ifrån verkar inte existera, kommer inte upp något när jag googlar iaf.

Hur blir det om någon har beställt och råkat skriva in fel telefonnummer hos UPS, mitt istället? Jag kan inte se leveransadress, bara att det ska anlända till HARRYDA, SE. Sorteringscentralen för flygfrakt på Landvetter misstänker jag.
Paketet ska levereras imorgon efter 15 så då lär det ju visa sig hur det spelar ut. Kan tänka mig att det levereras till rätt adress (den som beställt det) och jag får ett SMS att paketet är levererat och saken är utagerad.

Men det känns ändå lite olustigt..🤔
Ring UPS antagligen får du inte bryta paketet om inte följesed sitter på paketet, du kan förmodligen få uppgift vem som är avsändaren om du ringer UPS och förklarar situationen.
Hinner de komma till dig så står säkert avsändaren på paketet.
 
C
M Markarbetaren skrev:
Men det känns ändå lite olustigt..🤔
Olustigt? Spännande överraskningspaket på ingång, kan det bli bättre? 😄

Om du är hemma när de dyker upp och paketet är adresserat till någon annan än dig löser det sig rimligtvis när paketet skall kvitteras.
 
  • Haha
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Sätter min högr .... övre testikel på att det är någon som bara angett fel telefonnummer. Och det lär du märka om du kollar trackingen på förmiddagen. Sannolikt lär paketet befinna sig på en plats låååångt ifrån dig. Eller så ringer du bara UPS och kollar med dom.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Nu vill dom ha precis 100kr i tull och moms innan det kan levereras. 🤨
 
  • Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Skicka 200 och se vad som händer!
 
  • Haha
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom och 3 till
  • Laddar…
Kontakta UPS, så kan dom kanske försöka nå den rätta mottagaren brevledes angående tull&moms-räkningen. Då har du iallafall gjort vad du kan.
 
Jag fick ett liknande meddelande för några år sedan (inte UPS), när jag kollade firman som skulle leverera kom jag till en engelsk hemsida för exklusiva kläder.

Deras T-shirts startade på 2000 kr och uppåt, kavajer gick på 35 000 - 100 000+ osv. Jag skickade mail till dem om att detta såg ut som bedrägeri. Fick svar tillbaka att mottagren hade ändrat mottagar address, så jag var inte längre inblandad. Jag misstänker att någon utnyttjade min address för att få en beställning att se mer äkta ut.

Sedan måste jag säga att jag blir öite förvånad över att någon skulle vilja köpa en kavaj för över 100 000 på nätet. Är inte halva nöjet med ett sådant köp att vara i butiken, få sina mått kontrollerade osv?
 
M Markarbetaren skrev:
Nu vill dom ha precis 100kr i tull och moms innan det kan levereras. 🤨
Inget ovanligt att importmoms och importhanteringsavgifter behöver betalas innan det skickas vidare inom Sverige.

Jag tror också att det är någon som har angett fel telefonnummer vid beställning, I sånt fall så är det ju schysst om man lyckas förmedla behovet av betalning till den egentliga mottagaren så paketet inte skickas tillbaka. Stackaren har säkert fått vänta länge nog ändå.

Ofta är det så att man kan få fram ett foto på paketet vid importhanteringen, så där kanske du kan få lyckas få fram egentlig mottagare.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är inte halva nöjet med ett sådant köp att vara i butiken, få sina mått kontrollerade osv?
Det finns inget nöje med att handla kläder… 😉
 
  • Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu vill dom ha precis 100kr i tull och moms innan det kan levereras. 🤨
Ofta schablon värden på småorder till privatpersoner. Tror Posten tog 75:- som minimi avgift när de införde moms tvång för ett par år sen. Det kan ju också vara bluff, med ett försök att få dig att betala 100:- Det som talar emot är att det finns ett existerande tracking nummer.

Mest troligt är väl att det är fel nummer i ordern. Är du en vänlig skäl och orkar så ring UPS. förklara att du fått detta sms, och misstänker att et gått till fel mottagare. Då kan dom ju skicka en avisering till Den som det är adresserat till. För blir det inte inbetalt om några dagar, så kommer det gå tillbaka till avsändaren och kunden i sverige får kanske tillbaka sin pengar. men är det ett "wish" företag så kommer han bli blåst.

Det bästa är att då komemr du ju också få veta om det är en bluff, vilekt säkert även UPS vill veta:)
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu vill dom ha precis 100kr i tull och moms innan det kan levereras. 🤨
Och du kan fortfarande inte se namn och adress på vem som ska ha försändelsen eller vem som skickat?

Det är nog bäst, om du inte redan gjort det, att försöka kontakta UPS och be dem kontakta mottagaren via brev eller mail.
 
M
Keiller Keiller skrev:
Och du kan fortfarande inte se namn och adress på vem som ska ha försändelsen eller vem som skickat?

Det är nog bäst, om du inte redan gjort det, att försöka kontakta UPS och be dem kontakta mottagaren via brev eller mail.
Nej det är detta som jag upplever lite märkligt, eller så kanske det bara är som det ska vara, att man genom ett trackingnummer inte ska kunna se mottagarens namn/adress.

Normalt sett så brukar man ju få trackinglänk i mejl från företaget som man beställt ifrån, plus ett meddelande från fraktbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.