Mugmaz Mugmaz skrev:
Inga mygg.
Bor i Skåne.
De kom igår, men jag slog ihjäl de flesta. Så hoppas de struntar i sista dagarna med ;)
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Använder Mygga roll on eller stick, får inga myggbett alls. De surrade runt mig i garaget hela dagen igår, inte ett bett, men jag fick 3 myggor i munnen, och en som skulle in i örat.

Man måste smörja in heltäckande, dra nått sträck här o där som de flesta gör hjälper inte.
 
S
fubar fubar skrev:
Jag lyssnade på ett program där sa att äggen kan ligga vilande i tio år och vänta på översvämningar.
Dessutom kläcks nya generationer så fort äggen täcks av vatten. I stort sett hur många generationer översvämningsmygg som helst innan det blir för kallt.
Skogsmygg kläcks bara en generation per säsong, oftast helt borta efter midsommar.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Bedrövligt mycket mygg ute. Det var OK under dagen idag på vedbacken, men efter kl 18 blev det vedervärdigt trots flera termacels som bolmade på. Efter kl 19 flydde jag springandes in efter att ha fäktas med dem så att hela kroppen är täckt med myggkadavers.

Det kliar nå så förbannat.... Inte ens en pilsner tröstar.
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
I Sthlm, Västerort är det lite mer mygg än vanligt men inte olidligt. Däremot var jag på södra sidan stan (Haninge, VH etc.) i veckan och där var det olidligt mycket. Och då är jag ändå lite härdad efter tre somrar i Jämtland 😎
 
Maria T
fubar fubar skrev:
Bor i Närke. Jag blir sönderbiten. Sonen blir inte biten alls.
Det är verkligen tydligt att mygg dras till vissa människor, jag läser teorier om att en utsöndrar olika dofter och kanske det är så. Jag attraherar inte särskilt många mygg och de bett jag får är inte allvarliga, om jag får något på fötterna så kan det vara jobbigt men annars inte.
Min bättre hälft brukar alltid få fäkta bort mygg (och getingar) och han får bett som ser ut som de bli inflammerade på en gång, stora röda och svullna som sen blir blålila när de mattas av. Jag tvingar honom att ta en av mina allergitabletter (jag är pollenallergiker) och om det är väldigt jobbigt så går det även att krossa en sån allergitablett, droppa vatten på den och göra som en pasta och sen lägga på bettet. När jag ser hur han lider av bett så vet jag att jag verkligen är skonad. Vi äter i stort sett samma mat så tror inte det kan ha nån större påverkan.
 
Nu de senaste dagarna efter att jag hört om myggplågan längre norrut har jag här i Östergötland ändå lagt på minnet om jag sett någon mygga. Har väl sett och sedermera slagit ihjäl typ tre stycken på en vecka. Då är jag ändå ute en hel del. Finns inte så många och de som finns är ena slöa rackare som man inte ens behöver vara snabb för att ha ihjäl.
 
Bor i nacka nära våtmark och har kört en mosquito magnet nu totalt tre somrar med stadigt minskande skörd i maskinen och nära myggfritt på tomten. Idén är ju att minska populationen som lägger ägg till nästa år osv.

Tog bort maskinen redan i augusti i år för att det helt enkelt inte fanns några mygg längre, strax innan rapporterna om översvämningsmygginvasionerna som även märks närmare våtmarken här, går man in i skogen hundra meter från huset blir man uppäten. Men vår tomt alltjämt relativt myggfri. Var nyss ute i den ljumma kvällen utan att stöta på en enda mygga.

Sammantaget kan man konstatera att mosquito magnet fungerar och mygg rör sig väldigt lokalt
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.