En fråga som jag inte har sett här, Hur högt från golvet skall man sätta elutagen?
Själv har jag inte lust att sätta dom som "vanligt" nere vid golvet utan skulle vilja ha dom ungefär i höjd med
strömbrytarna, så att dom sitter ovanför skrivbordet istället för under. Finns det några skäl till att inte ha elutagen
så högt? Jag har ju sällan eller aldrig prylar som förbrukar ström på golvet! samt ser bara fördelar med att ha eluttagen i bekvämare höjd.:confused:
Vad tycker ni?/CeB
 
Så har jag i garage - jätte praktiskt att ha dem straxt ovanför mijehöjd. Jag tror inte
att det finns några andra skäl än skönhetsmässiga att inte ha dem högre upp än
golvnivå. Men konsultera blå boken innan du installerar.

/Jonas
 
Vi tycker nog att du gör som du vill med placeringen av dem i ditt hus, ingen lär hänga dig för det.
Dessutom så är det rätt vanligt idag att man sätter dem ihop med brytarna.

/Kent
 
Tackar för svaren, kommer att sätta dom så av praktiska skäl, tycker det skönhetsmässiga också blir bättre då man slipper
alla sladdar som löper längs väggarna.
Ville kolla om det är något som jag missat med mitt tänk.

/CeB
 
Det är upp till ägaren att bestämma höjden, dock säger stanarden i dag 20 cm över golv utom i kök där höjden ska vara 1 meter men som sagt du kan bestämma själv för rent säkerhtsmässigt har det ingen betydelse.
 
Det finns uttag i golv och det finns uttag i tak, och allt där emellan.

Protte
 
elmont skrev:
Det är upp till ägaren att bestämma höjden, dock säger stanarden i dag 20 cm över golv utom i kök där höjden ska vara 1 meter men som sagt du kan bestämma själv för rent säkerhtsmässigt har det ingen betydelse.
Enligt ELAMA. Uttag 30cm över golv. Strömbrytare 1m över golv. Uttag I kök ovanför bänk 1,20m. Detta är standart men inget krav ur el-säkerhet.
 
Du har nog en gammal version, det senaste är uttag 20 cm ög, brytare 1 m ög, uttag i kök 1 m ög, uttag över bänkar 1.2 m ög. För många år sedan skulle uttagen sitta på 20 cm sedan (kanske 80-talet) skulle dom sitta på 30 cm, men för ett eller två år sedan skulle det vara 20 igen.
 
Vad kan orsaken till valet 20 eller 30 cm ög vara, som jag inledde denna fråga så kan jag inte se varför man ska ner på golvet
för att trycka i kontakterna och sedan dra sladd upp till lampor, datorer, radio mm mm.
Finns det någon bra förklaring??
Har förstått att jag kan göra som jag vill men kul att veta om det finns en bra anledning.
mvh/CeB
 
Hur kul är det att ha ett uttag mitt på väggen och sedan skrivbordet 1 meter vid sidan om?
 
Jaaa! Tycker det är roligare att flytta skrivbordet till kontakten om den sitter till vänster eller höger än om den sitter 20-30cm ög.
Det jag tycker vara kul att veta var om det överhuvudtaget finns en bra anledning till att ha uttaget nära golvet??
/CeB
 
Det som man ofta stör sig på är när uttagen hamnar bakom sängen. Sätter man sedan i en kontakt i uttaget så står sängen och trycker mot kontakten. Detta kanske undviks med en höjd av 20 cm, dvs att uttaget hamnar under sängen istället?
 
Det är ju en vettig tanke att ha med i planeringen! Det finns nog även andra motsvarande "saker" att tänka på som
skåp och kanske även andra möbler.
/CeB
 
CeB skrev:
Jaaa! Tycker det är roligare att flytta skrivbordet till kontakten om den sitter till vänster eller höger än om den sitter 20-30cm ög.
Det jag tycker vara kul att veta var om det överhuvudtaget finns en bra anledning till att ha uttaget nära golvet??
/CeB
Man kan dölja alla fula sladdar med möbler.
 
Förstår vad du menar men varför behöva dölja fula sladdar från golvet? Det är just detta som jag tycker är en av fördelarna
med att montera uttagen högre.
/CeB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.