harry73
R Rkarlsson skrev:
Och de vägrar underhålla skiten =)
Och de är väl regeringen
 
RoTe
R Rkarlsson skrev:
För att få bort godset från vägarna till järnvägen kräver verkligen utbyggnad av rälsarna. Det finns inte plats till så mycket mer på spåren i skåne. Och de vägrar underhålla skiten =)
Det är ju för att det går så ohyggligt många persontåg. Dels går det många tåg med låg beläggning utanför rusningstid och dels lär nog många bli arbetslösa om bränslepriserna går upp så mycket så att kapa antalet persontågsavgångar ser jag inte som ett problem.
 
harry73 harry73 skrev:
Och de är väl regeringen
Staten, dvs myndigheten trafikverket står för 80 % av nätet i Sverige, sen finns det två till men inte här nere.

Problemet med trafikverket är att de verkar köpa allt på alibaba och får sämsta kvaliteten här i skåne :) Tänkte åka tåg en gång på semestern, för en gångs skull.

Då var de jävlar i det helt avstängt från Hässleholm till iallafall Klippan. Skiten är inte ens 10 år gammalt :) Och då är det rubbet från mark upp till luften.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är ju för att det går så ohyggligt många persontåg. Dels går det många tåg med låg beläggning utanför rusningstid och dels lär nog många bli arbetslösa om bränslepriserna går upp så mycket så att kapa antalet persontågsavgångar ser jag inte som ett problem.
Det är relativt hög beläggning iallafall från 06-19(20) Sen dalar det av. Sen finns det klart sträckor med mindre folk.
Men just ner mot Malmö är det ju folk med hela tiden, iallafall de alla tider jag åkt ner och åkt över bron. Och det är väl ändå ett av de mest trafikerade spåren i södra Sverige :) Båtarna går väl in i Malmö hamn ?
 
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Det är relativt hög beläggning iallafall från 06-19(20) Sen dalar det av. Sen finns det klart sträckor med mindre folk.
Men just ner mot Malmö är det ju folk med hela tiden, iallafall de alla tider jag åkt ner och åkt över bron. Och det är väl ändå ett av de mest trafikerade spåren i södra Sverige :) Båtarna går väl in i Malmö hamn ?
Men nu pratar du om nuläget och jag spekulerade i hur det blir med bränsle som kostar 50kr litern. Det kommer så klart även påverka resandet med tåg.
 
RoTe RoTe skrev:
Men nu pratar du om nuläget och jag spekulerade i hur det blir med bränsle som kostar 50kr litern. Det kommer så klart även påverka resandet med tåg.
Ja, de hinner inte öka kapaciteten till februari på järnvägen. (för det är osannolikt)
 
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Ja, de hinner inte öka kapaciteten till februari på järnvägen. (för det är osannolikt)
Och jag menar att resandet kommer minska om priserna går upp så mycket.
 
RoTe RoTe skrev:
Och jag menar att resandet kommer minska om priserna går upp så mycket.
Och jag menar att alla blir inte av med jobbet om det automatiskt slår över på 50 kronor i februari, det är en längre process, från 3-12 månader om inte företagen väljer att betala folk för att gå hemma sin uppsägning.
Det är ändå tur att det finns sega och jävlar anama i vissa företagare.
 
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Och jag menar att alla blir inte av med jobbet om det automatiskt slår över på 50 kronor i februari, det är en längre process, från 3-12 månader om inte företagen väljer att betala folk för att gå hemma sin uppsägning.
Det är ändå tur att det finns sega och jävlar anama i vissa företagare.
Jag kan ju berätta hur kinesiska MTR gjort med trafiken här. Man har nära halverat antalet avgångar och resandet har minskat med lite över 10%. Tågen som går är mer välfyllda vilket gör det mer ekonomiskt. De som beställt trafiken är jätteglada eftersom dom slipper ta någon kritik och dessutom slipper dom betala för tågen som inte går. Nu är tyvärr tåglägena redan beställa vilket gör att ingen kan nyttja dom. Men lösningar för att få mer gods på befintliga spår finns, detta är vad vi diskuterar nu.

Resenärerna som lämnat har t.ex. flyttat, bytt arbete eller börjat samåka med kollegor osv.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, skatten på Bensin sänks 75öre.
Varför skriver du bränslets namn med versaler, du brukar ju själv vara noga med att allt ska vara korrekt.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag kan ju berätta hur kinesiska MTR gjort med trafiken här. Man har nära halverat antalet avgångar och resandet har minskat med lite över 10%. Tågen som går är mer välfyllda vilket gör det mer ekonomiskt. De som beställt trafiken är jätteglada eftersom dom slipper ta någon kritik och dessutom slipper dom betala för tågen som inte går. Nu är tyvärr tåglägena redan beställa vilket gör att ingen kan nyttja dom. Men lösningar för att få mer gods på befintliga spår finns, detta är vad vi diskuterar nu.

Resenärerna som lämnat har t.ex. flyttat, bytt arbete eller börjat samåka med kollegor osv.
Ah. Vi har finnar som kör pågatågen och de ägs av skånetrafiken.

Här drog de in all kollektivtrafik med bussar och sämre avgångar redan för 20 år sedan. Drar de in med så kan vi lägga ner alla byarna och alla flyttar in till stan.

Om inte sj(trafikverket) väljer att utöka spåren så kan de glömma mer gods på räls. De har istället bråkat i ett par år om det där sketna snabbtåget och hotat medborgare med att tvångflytta. Hade de fokuserat på rälsar för gods och persontåg så hade vi sluppit massor av lastbilar sedan många år.


Där jag jobbar åker ingen kollektivt, för att de drog in alla lämpliga linjer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Att dra in avgångar är ett mycket effektivt sätt att tvinga folk att köra egen bil i stället. Vilket leder till att bussarna och tågen går toma.

Man hör ju ofta att alla borde ta sitt samhällsansvar pendla till arbetet med kollektivtrafik. Samtidigt drog de ned bussavgångarna till en i dygnet sommartid och tre i dygnet vintertid varav ingen passar ihop med någon människas heltidsarbete.
Det må vara ekonomiskt lönsamt för någon men slutresultatet är ökad förbrukning av importerade bränslen och ökad miljöbelastning. I en tid med bränslebrist och klimatkris.

Att bygga dubbelspår är en väg framåt. Kombinerade gods och passagerartåg är en annan lösning. Så många fler lösningar finns inte i ett land där alla kanaler fryser på vintern så man inte kan låta godstrafiken gå på pråmar.
 
RoTe
H heimlaga skrev:
Att dra in avgångar är ett mycket effektivt sätt att tvinga folk att köra egen bil i stället. Vilket leder till att bussarna och tågen går toma.
Jag ser inte riktigt problemet om man istället för att åka tåg samåker elbil till exempel, för att bereda plats för godståg med upp till 2500 ton gods... Att bygga nya järnvägar ger en fruktansvärt hög miljöpåverkan idag, för att inte tala om kostnaden. Kan man slippa detta genom att människor reser smartare alternativt inte reser alls vore det jättebra. Alla behöver inte sitta och uggla på ett kontor varje dag t.ex.
 
R Rkarlsson skrev:
Ah. Vi har finnar som kör pågatågen och de ägs av skånetrafiken.
Trafikverket är inkompetenta.

I två år har Skånetrafiken varnat för brist på ersättningsbussar och begärt besked från Trafikverket för att kunna planera. Men de vet just nu inte vilka tågsträckor som kommer att vara öppna i Skåne när spåren mellan Lund och Malmö samt Helsingborg och Ängelholm stängs i slutet av september.
....
För Skånetrafiken har det även visat sig att det kommer in fler tåg från andra bolag till Lund under perioden än de räknat med. Mats Ohlsson låter uppgiven när han konstaterar att också de resenärerna ska åka ersättningsbussar.
– Trafikverket säger att det kan vi inte ändra nu. Nähä. Var ska kunderna ta vägen? Det är tvåhundra personer per tåg.
Summa summarum är att Skånetrafiken nu sitter med för få bussar för att ersätta alla inställda tåg. Fler är svårt att få tag på.
– Sverige är tömt på bussar, säger Mats Ohlsson.

Senare i höst blir det ännu värre. Från Göteborgsregionen och ner längs skånekusten pågår då så många banarbeten att det nu ligger beställningar på över 300 ersättningsbussar för vecka 40.

https://www.sydsvenskan.se/2023-09-08/skanetrafiken-sverige-ar-tomt-pa-bussar
 
J Jaggatagga skrev:
50 kr litern? För bensin också?

Jag skulle behöva lägga 84 kr per dag att ta mig till jobbet vid det priset. Eller 1680 kr i månaden.

Men problemet vore ju inte mitt pendlande utan att mat och liknande skulle bli mycket dyrare och att en massa företag skulle konka.
Det var ju hanterbart, jag skulle hamna på 6kkr o frun på 3kkr, så med kostnaden för bilarna blir det typ 15kkr för att ta sig fram o tillbaka till jobbet ;/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.