Hej!
Först vill jag säga förlåt för min torra humor i rubriken, men det var öppet mål :).

Hur som helst, några vänner till mig håller på att renovera källaren och har stött på ett korkliknande material i väggen . Ser ljust ut runt om och svart inne .
Någon som vet vad detta är? Ser även ut som det sitter en del svart kvar på väggen / putsen (jag är ganska säker på att det inte är mögel). Vad tror ni ?




Konstruktionen innan var: masonitskivor plast, sen reglar och glasull sen puts (de bilder). De önskar peta in ny isolering och sen täcka med träpanel. Dvs liknande konstruktion som innan dock utan plast (de vill även låta korken sitta kvar ). Spontant tycker jag detta låter helt ok trots att det är en riskkonstruktion. Jag tänker : har tidigare konstruktion funkat i ca 30 år utan fukt eller mögelproblem bör det funka vidare . Vad tror ni ?

Huset är från 30 talet och reglarna (som troligtvis är tryckta) man ser är från 1993, samma år gjorde man även dränering . Korkmaterialet vet jag inte när det sattes upp men kanske i samma veva som reglarna ?
Källaren luktar fräscht samt att jag har tagit stickprov med fuktmätare i reglarna . Högsta värdet på fuktkvoten var 12% - bra bit under gränsvärdet.
 
  • Renoveringsprojekt: exponerad vägg med mögel och fuktskador, trästomme synlig, behov av sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på texturerad föremål hållen av person, otydlig bakgrund, möjligtvis byggområde eller renoveringsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grov, ojämn bit materia hålls upp framför golv, bakgrund suddig, detaljer och textur i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på sprucken vägg med blå färg och träreglar som exponerar underliggande betong och murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sprucken, ojämn yta med bruna och svarta toner, möjligen asfalt eller gammal betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med mögel, fukt, blå färg och trästolpe. Behov av sanering synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fast jag tycker ju det ser ut som att putsen på bakomliggande vägg ser ut att helt lossa? Det är ju pga fukt. Jag hade passat på att bygga en uttråkad vägg med metallreglar så du iaf får någon cm luftspalt bakom
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Inte ovanligt att man använde det eller träullit för att isolera källarväggar på insidan.
Oftast puts ovanpå.
Tål viss fukt till skillnad mot glasull etc.
Varför tar ni bort det?

Bättre är ju att isolera på utsidan när man dränerar om.
Att ta bort korken och ersätta med glas eller stenull ser jag bara som en möjlig risk.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och den intressanta länken 👍.

Lite mer info: ingen kork har tagits bort, de partier ni ser där det ”saknas kork ” var så när de öppnade upp väggen . Varför det saknades kork på dessa partier vet inte kompisarna , det var tidigare ägare som reglat upp och troligtvis tagit bort viss kork. Det låg således glasullisolering både på korken som sitter på vägen samt rakt mot putsen .

helt rätt : putsen lossnar lite här och där vilket tyder på fukt . Dock inga brutala mängder ty det var torrt , låg fuktkvot samt reglarna var inte angripna .
Dräneringen gjordes 1993 och när kompisarna dränerat om bör de isolera från utsidan - dock är detta inte aktuellt nu
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.