Jag har exakt samma problem!
Det går inte att hänga om, har ni hittat en annan lösning? Går det att bara ta bort stängningsbeslaget?
 
A
F Fennecosso skrev:
Jag har exakt samma problem!
Det går inte att hänga om, har ni hittat en annan lösning? Går det att bara ta bort stängningsbeslaget?
Nej dörren måste vara hel i infästningen
 
electroluxaren skrev:
Nej dörren måste vara hel i infästningen
Tack för ditt svar.
Min frys har den där plastbiten i bilden istället för stängningsbeslaget som kylen har. Skulle det inte fungera? Jag vet inte riktigt varför kylen or frysen använder inte samma system.
 
  • Närbild på nederdelen av en dörrstängare monterad på en dörr, med synliga dammpartiklar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
F Fennecosso skrev:
Tack för ditt svar.
Min frys har den där plastbiten i bilden istället för stängningsbeslaget som kylen har. Skulle det inte fungera? Jag vet inte riktigt varför kylen or frysen använder inte samma system.
Två olika tänk, den på bilden är snikvarianten som inte har självstängningen som infördes när det blev gnissel i originalet

Men om dörren ör skadad i nederkant så är även bussning en det och den här konen kan inte hjälpa dig
 
  • Gilla
Fennecosso
  • Laddar…
Våran dörr har börjat smälla...
Det började skrapa på öppningssidan, så jag trodde självsstängningsbeslagen var slitna och köpte nya.
Bytte och såg att plasten i botten av dörren var sprucken. Försökte limma med polyolefinprimer och CA-lim. Tror inte det höll. Nu smäller den lite och det flexa vid beslaget.

Funderar på om jag ska försöka med konceptet tillverka en tunn plåtbit...
@electroluxaren : Hur tänkte du när du spekulerade om det? En plåtbit mellan dörrens lyftbeslag och plasten på dörren och göra plåten längre än beslaget så man kan fästa den med några skruv där plasten är hel?
Funkar det om man lyfter dörren så mycket som 2mm? Tunnare plåt lär väl flexa för mycket och inte ge tillräckligt stöd.
Alt göra en plåtbit lika tjock som plasten, fräsa/slipa bort plasten och limma plåten... men som du skrev, det gäller ju att hålen kommer rätt...

Alternativt försöka borra några små hål i platsen på dörren och försöka pressa i (blandad) epoxy med en spruta och på så vis bygga upp en stödjande kaka innanför plasten. Antar att det är lite tomrum där? Kanske inte funkar....?

Tänkte det skulle hålla som det är tills det blir lite kallare ute så man kan ställa ut maten några timmar medan man funderar och tillverkar något...
Känns surt att byta skåp för att plasten spruckit i dörren. Inte särskilt sugen på att ha dörren åt andra hållet heller.
 
Ytterligare en fråga.. om man ändå väljer att hänga om den... vilket vi inte är så sugna på...
Hur kommer man åt övre gångjärnet?
Det ser ut att vara instucket i fronten som sitter ihop med "taket"...
Ser inte ut att gå att skruva utan att ta bort taket...? Skjuter man takplattan gångjärnet?
 
A
J johfo skrev:
Våran dörr har börjat smälla...
Det började skrapa på öppningssidan, så jag trodde självsstängningsbeslagen var slitna och köpte nya.
Bytte och såg att plasten i botten av dörren var sprucken. Försökte limma med polyolefinprimer och CA-lim. Tror inte det höll. Nu smäller den lite och det flexa vid beslaget.

Funderar på om jag ska försöka med konceptet tillverka en tunn plåtbit...
@electroluxaren : Hur tänkte du när du spekulerade om det? En plåtbit mellan dörrens lyftbeslag och plasten på dörren och göra plåten längre än beslaget så man kan fästa den med några skruv där plasten är hel?
Funkar det om man lyfter dörren så mycket som 2mm? Tunnare plåt lär väl flexa för mycket och inte ge tillräckligt stöd.
Alt göra en plåtbit lika tjock som plasten, fräsa/slipa bort plasten och limma plåten... men som du skrev, det gäller ju att hålen kommer rätt...

Alternativt försöka borra några små hål i platsen på dörren och försöka pressa i (blandad) epoxy med en spruta och på så vis bygga upp en stödjande kaka innanför plasten. Antar att det är lite tomrum där? Kanske inte funkar....?

Tänkte det skulle hålla som det är tills det blir lite kallare ute så man kan ställa ut maten några timmar medan man funderar och tillverkar något...
Känns surt att byta skåp för att plasten spruckit i dörren. Inte särskilt sugen på att ha dörren åt andra hållet heller.
precis som du skriver 2mm räcker nog men det går att ha lite tjockare, rostfi plåt som täcker det som är kvar av undersidan med fullt djup och 1dm inåt ett hål för bussningen om du kan spara den som finns annars ta en av de andra 3 på dörren samt några hål för skruvar typ den som sitter där och limma hela härligheten med PL400 motsv.
ursprunkliga felet är att isoleringen inte hållt i "hålrummet" därför att fylla på nytt är inte den bästa lösningen
 
A
J johfo skrev:
Ytterligare en fråga.. om man ändå väljer att hänga om den... vilket vi inte är så sugna på...
Hur kommer man åt övre gångjärnet?
Det ser ut att vara instucket i fronten som sitter ihop med "taket"...
Ser inte ut att gå att skruva utan att ta bort taket...? Skjuter man takplattan gångjärnet?
beror på vilken tillverkare det är:
elx finns en skruv ovanifrån
hva tar du bort det undre ggj och lyfter ner dörren och lossar tappen underifrån

andra fabrikat kan behöva olika satser för omhängning
 
electroluxaren skrev:
beror på vilken tillverkare det är:
elx finns en skruv ovanifrån
hva tar du bort det undre ggj och lyfter ner dörren och lossar tappen underifrån

andra fabrikat kan behöva olika satser för omhängning
elx och hva? tja...
Modell ERE34400X
Product no 927717081
övre gångjärnet sticker ut från en springa i plastkakan med display mm.
Kan det alltså behövas andra delar för att hänga om den?
 
A
J johfo skrev:
elx och hva? tja...
Modell ERE34400X
Product no 927717081
övre gångjärnet sticker ut från en springa i plastkakan med display mm.
Kan det alltså behövas andra delar för att hänga om den?
en electrolux
då skall det vara uttag i kåpan högst upp ett hål som man får ner en flatmejsel

fast i ditt fall tar du bort kåpan uppe på dörren (3st stjärnskruv) och lossar skruven som tillika är gångjärnstapp

sen får du flytta plåten som skruven sitter i till andra sidan (två skruv sexkant och stjärna) som du kommer åt när du öppnat de små luckorna i toppen på var sida
 
electroluxaren skrev:
precis som du skriver 2mm räcker nog men det går att ha lite tjockare, rostfi plåt som täcker det som är kvar av undersidan med fullt djup och 1dm inåt ett hål för bussningen om du kan spara den som finns annars ta en av de andra 3 på dörren samt några hål för skruvar typ den som sitter där och limma hela härligheten med PL400 motsv.
ursprunkliga felet är att isoleringen inte hållt i "hålrummet" därför att fylla på nytt är inte den bästa lösningen
Ursprungliga felet som du skriver, menar du samma anledning som att det blir bulor på dörrarna för att isoleringen krympt under/efter härdning? Så att det blivit hålrum under gångjärnets fäste. Borde det då inte gå att klämma i lite epoxy, tejpa dit en städande bit av något plant med uttag för bussningen och lägga med en teflonfilm mellan så man får bort stödet, efter att det härdat med gångjärnetet nedåt så att det inte rinner upp för mycket...? Lixom bygga upp en fast kaka epoxy där det är tomrum längst ner...

På plåt-spåret, tänker du då att man limmar och skruvar en 2mm stålplåt som är då ca en dm bred så den får stor fästyta och så sätter i bussningen och skruvar tillbaka lyftgångjärnet.
Det kanske finns plats att höja 2mm..men inte mycket mer tror jag. 2mm borde ju inte påverka tätningen nämnvärt i alla fall...
 
electroluxaren skrev:
en electrolux
då skall det vara uttag i kåpan högst upp ett hål som man får ner en flatmejsel

fast i ditt fall tar du bort kåpan uppe på dörren (3st stjärnskruv) och lossar skruven som tillika är gångjärnstapp

sen får du flytta plåten som skruven sitter i till andra sidan (två skruv sexkant och stjärna) som du kommer åt när du öppnat de små luckorna i toppen på var sida
ok, så det finns luckor ovanpå plastsjoket för displayen alltså? Det såg jag inte vid första titten. Får kolla en sväng till lite noggrannare
 
A
J johfo skrev:
Ursprungliga felet som du skriver, menar du samma anledning som att det blir bulor på dörrarna för att isoleringen krympt under/efter härdning? Så att det blivit hålrum under gångjärnets fäste. Borde det då inte gå att klämma i lite epoxy, tejpa dit en städande bit av något plant med uttag för bussningen och lägga med en teflonfilm mellan så man får bort stödet, efter att det härdat med gångjärnetet nedåt så att det inte rinner upp för mycket...? Lixom bygga upp en fast kaka epoxy där det är tomrum längst ner...

På plåt-spåret, tänker du då att man limmar och skruvar en 2mm stålplåt som är då ca en dm bred så den får stor fästyta och så sätter i bussningen och skruvar tillbaka lyftgångjärnet.
Det kanske finns plats att höja 2mm..men inte mycket mer tror jag. 2mm borde ju inte påverka tätningen nämnvärt i alla fall...
ungefär precis så
 
A
J johfo skrev:
ok, så det finns luckor ovanpå plastsjoket för displayen alltså? Det såg jag inte vid första titten. Får kolla en sväng till lite noggrannare
rektangulära 3 * 7cm ca
 
electroluxaren skrev:
rektangulära 3 * 7cm ca
Japp! Rätt igen! Sån stenkoll!
Det fanns, men de var inte så lätta att se...
Mörk bild visar en bilruta, sidospegel och reflektioner med överexponerat ljusområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken resurs du är här på forumet!

Hoppas skiten håller några dagar till så ska jag klura på om jag kan få till nån plåt. Funderar på om jag ska försöka göra hela lyftgångjärnet i aluminium men längre och limma och skriva fast... en del knåp, men borde gå om man fräser från en 6-8 mm aluminiumplåt och så får jag väl dremla och fila det sista eftersom jag inte kan och har tillgång till nån styrd maskin. Men det borde kanske gå att handveva det mesta och justera lutningen med en fil... ska klura...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.