Jag har en batteridriven gräsklippare Bosch rotak 430 som går på 36v batteri. När jag ska ladda batteriet så blinkar laddaren rött. Är det bara att lämna batteriet till återvinningen eller kan man få igång batteriet igen på något sätt?
Batteriet är nog 5 år gammalt.
 
M
Blinkar laddaren och vägrar ladda så brukar det betyda att det är något fel på batteriet.
Finns på Amazon.se för 700kr. Om man kan leva med att det är en kinesisk kopia. Ett original ligger runt det dubbla.
Jag köpte min Rotak 37Li 2007 och den användes till 2020 när jag skaffade robot. Användes sedan i ytterligare 2 år till kanterna. Batteriet fungerar fortfarande, om än med sämre effekt. Klipparen åkte på tippen i våras då handtaget gick sönder.
Är klipparen fräsch i övrigt så kanske det kan vara värt att satsa på ett nytt batteri.
 
  • Gilla
Rooney
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Blinkar laddaren och vägrar ladda så brukar det betyda att det är något fel på batteriet.
Finns på Amazon.se för 700kr. Om man kan leva med att det är en kinesisk kopia. Ett original ligger runt det dubbla.
Jag köpte min Rotak 37Li 2007 och den användes till 2020 när jag skaffade robot. Användes sedan i ytterligare 2 år till kanterna. Batteriet fungerar fortfarande, om än med sämre effekt. Klipparen åkte på tippen i våras då handtaget gick sönder.
Är klipparen fräsch i övrigt så kanske det kan vara värt att satsa på ett nytt batteri.
Jag fick med 2 st 2 ah batterier när jag köpte gräsklipparen januari 2019. Ett slängde jag när laddaren blinkade rött förra året. Nu blinkar alltså laddaren rött även på det andra batteriet.
Batterierna förvaras inomhus vintertid.
Finns tydligen ingen anledning att köpa original om 2 st har gått sönder på knappt 5 säsonger...
 
M
R Rooney skrev:
Jag fick med 2 st 2 ah batterier när jag köpte gräsklipparen januari 2019. Ett slängde jag när laddaren blinkade rött förra året. Nu blinkar alltså laddaren rött även på det andra batteriet.
Batterierna förvaras inomhus vintertid.
Finns tydligen ingen anledning att köpa original om 2 st har gått sönder på knappt 5 säsonger...
Nej det känns onödigt. Verkar som att dom måste ha bytt leverantör om batterierna har så kort livslängd numera, tråkigt då Bosch alltid varit synonymt med kvalitet.
 
Kan vara så att det laddat ur om det legat länge och då vill inte laddaren köra igång.
Det går att testa om du har ett annat ok 36v batteri och tjuvkoppla och på det sättet köra i lite ström och sen snabbt sätta i det i laddaren.

Har gjort det senast på 18v trimmen som troligtvis inte blev laddad innan den ställdes in inför vintern. Mätte 0v med multimetern. Kolla noga bara vilken som är + och -.
”laddade” sen i ca 30sek och tryckte snabbt i det i laddaren efter jag tagit bort tjuvkopplingen.
Övervaka laddningen och ställ laddaren på något obrännbart.

Obs på egen risk.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
En (bättre) variant på ovan är att parallellt med batteriet laddaren inte vill ladda, koppla in ett ok batteri med samma spänning via två tunna ledningar så att laddaren känner av det och startar. Så snart laddningen är igång koppla bort ledningarna, några sekunder ska räcka.

Ett ännu grundligare ”bättre” sätt är att plocka isär packet och ladda alla cellerna individuellt en i taget med en dedikerad Lijon-laddare (Hobbex har en billig som är helt ok). Efter det är packet balanserat igen (samma laddningsnivå i alla celler) och har bättre förutsättningar att hålla längre.

Ett batteri under sitt spänningsfönster har större sannolikhet att vara felaktigt vilket är anledningen till att laddarna är inställda på att inte ladda sådana.
Ovan tips är givetvis på egen risk ⚠️
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.