Håller på och får renoverat halva huset, och i ena rummet kommer fibern in genom ytterväggen. Av olika anlendingar vore det trevligt att kunna flytta ut mediaomvandlaren till ett angränsande rum, och eftersom det ska gjutas betonggolv i rummet där fibern nu kommer in, så är tanken att gjuta in en flexslang eller liknande för att dra patchkabeln i, ner i golvet vid inkommande fibern och upp ur golvet eller ut ur väggen i intilliggande rum.

Att dra patchkabeln utanpåliggande på väggen när allt är klart förhindras av att det kommer en dörröppning mellan inkommande fiber och väggen där patchkabeln ska gå ut i det angränsande rummet, och att dra kors och tvärs upp på väggen och ner igen känns ju inte så kul...

Frågan är bara vilken storlek man borde ha på flexslangen om man passar på att gjuta in en sådan i govlet? Om jag förstått det rätt så är det SC-anslutning i ena änden och LC i andra (men det bör ju räcka att få igenom den minsta av dem). Läste någonstans att 20mm flexslang var för trångt, särskilt om det blir några böjar (vilket det naturligtvis blir för att komma ner i golvet). Någon som gjort detta och vet ungefär hur stor slang som är lagom?
 
Jag drog en patchkabel med SC/UPC hane i bägge ändar. Drog i 20mm slang ca 2m långt, väldigt snälla böjar på slangen men inga problem att få plats.
 
Walle85
Jag drog 20mm flexslang i böjarna och 20mm VP rör på rakorna (använde det jag hade tillgängligt). 2x45° och 1x90° böjar och en total sträcka på ca 6-8 meter. Det gick att få igenom en fiber samt en vanlig cat7 kabel i detta rör.
Har dock inte hunnit med att spackla igen, farsan snodde resten av säcken jag hade ...
Ett eluttag kopplat till en säkerhetsbrytare på en ojämn vit vägg, med synliga ledningar och utstickande rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
En möjlighet är att fördra kabeln innan du gjuter in slangen. Då behöver du inte dra genom några böjar. Du kan ju alltid justera hur mycket som sticker ut i varje ände i efterhand.
 
tommib
20 mm slang med snälla böjar är inga problem för en SC-kontakt. Rör är ännu bättre (större innerdiameter) men kräver bockfjäder och lite mer eftertanke. Jag skulle nog också försöka dra fibern innan gjutning för säkerhets skull men det är trevligt om den är utbytbar i framtiden.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Varför då inte köra med 25mm slang, alternativt rör och prefabricerade böjar?
 
tommib
Det är ännu bättre men kan vara lite svårt att få plats med och framför allt terminera snyggt.

Jag tror iofs att Schneider har en 25 mm anslutningsstos för sina dosor.

Prefabböjarna kanske är lite väl branta, men jag har faktiskt aldrig provat. Troligen går det bra.
 
C
Välj med fördel en lite tjockar/styvare villapatch så det går att "putta på" också, så skall det inte vara något problem med 20 mm flexslang med normala böjar. Men det är inte gott om marginal... Försökte utmana ödet och dra igenom två kablar med kontakterna "på rad" men det sket sig.
 
  • Haha
Chiippe
  • Laddar…
sunnis
Finns ju även förstärkt fiberkablage med dragtråd och färdiga LC i ändarna. Rätt bra om man behöver dra med våld😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.