Jag skulle vilja veta, vad det på ett ungefär kan kosta att gjuta en platta till ett stall, på 9 x 15 m
om man gör hela jobbet själv?

Tillgång till maskiner etc har vi genom familjeföretaget...
 
den har jag redan kollat å skrivit i flera gånger ;)

men jag tycker inte den gav mig de svar jag ville ha.. :D
 
Mikael_L
Det är inte så svårt att räkna ut, förutom då markarbeten då. Priset för dessa kan ibland vara svårbedömda i förväg.

Men mer information måste till för att kunna räkna alt gissa ett pris.
Framförallt om det ska vara isolerat under.
Golvvärme, är det en tung byggnad dvs kraftigare kantbalkar, Skall nedre delen av väggen muras upp på plattan osv.

Men lite grovt 500:-/kvm - 1100:-/kvm är nog vad ni kan räkna med i pris för endast material.
 
G
Min platta på 16x7m kostade 32000:- enbart i cement.Vart 16-17 cm tjock.Mer på vissa ställen.Kan köra in en stridsvagn på den.
Armeringsmattorna och järnen köpte jag av en plåtfirma.Halva priset mot byggfirmorna.Ca 2500:- för ramen inkl förstärkningsbrädor.
Gruset 48 ton ca 7500:-.Plattvibrator hyra några gånger 2000:-.Sista hyran på laser,helikopter o vibben 1000:-.
Ingen isolering under plattan.Skall knappt va där på vintern.Och skall jag vara där så används 4 pelarn.Skall ej utöva någon gymnastik mm på garagegolvet.
Någon föreslog golv värme.Kan lika gärna spola ned pengarna på toa i så fall.Elda för mössen.
Har vedeldad varmluftspanna på 50 kw.Tar ca 1/2 timme att värma upp garaget som är 4 m i takhöjd.
Dock så använde jag polarn och pröjjsade hans lön för en dag,när all betong skulle ut.2500 spänn och slipning ingick.
Det enda jag gjorde var att följa efter med sladden till vibben så att den inte fastnade i armeringen och var borta från rännan.
Verkligen tuff dag för mig.Inte en svettdroppe.
Hade missat 2 cent på ena sidan som han lade upp ovanför formen.
Så 2500 spänn var verkligen en investering.
 
Ja jag vet inte jag, behöver man ha en isolerad platta för att ha stall på?

Dvs ett kallstall, det ska väl vara isolerat men ingen värme på annat än i sadelkammaren, och där endast så pass att lädret inte möglar, då läder inte mår bra av för hög värme.


Hästarna ska gå ute mesta delen av tiden, har tjock päls då de är islandshästar, och de värmer liksom upp utrymmet lite av sin egen värme när de står inne också.

Golvvärme är idiotiskt att lägga i stall, min brorsa gjorde det för några år sen, snacka om att elda åt kråkorna!

Dessutom så är det väldigt dåligt för hästhovar om man har golvvärme, möjligtvis kan man ha en remsa i stallgången för folkets skull, men det känns bortkastat, när jag vet att jag kan hålla mig varm med bra skor.

Så, vad säger ni, oisolerad eller isolerad platta?
Själva byggnaden kan nog bli ungefär 9 x 12 - 15 meter och om det räknas som en stor å tung byggnad vet jag inte?
 
Jag skulle säga isolerat. Vem vet vad som händer i framtiden? Kanske blir stallet en maskinhall? verkstad? bostad? Kontor?
Svårt att isolera just denna bit i efterhand om man säger som så.
 
G
Om man har isolerat under plattan och det inte är värme på så blir fukten kvar i plattan.
Glöm det där med att isolera plattan.
Och skulle det bli kontor i framtiden är det bara gud som vet,så kan man lägga på isolering och golvvärme ovanpå befintligt golv.
Även så så ligger man inte direkt på ett betonggolv utan något emellan.Tex en hora.
Har byggs i alla tider utan isolering.
Har blivit ett hysteri på det här med golvvärme.
Har du värmepump så blåser värmen omkring endå.
Och hur tusan klarar dom sig innan golvisoleringen.
Eller hur kan man bygga om gamla byggnader som inte har isolerat under plattan.
Och med dessa vintrar som vi har i mellersta och södra Sverige så behövs snart ingen värme överhuvudtaget.
 
Snailman
byggde dubbelgarage, välisolerat, lade även ett lager frigolit under plattan, har aldrig varit värme på men betongen är torr och fin.

jag skulle defintivt lägga ett lager frigolit.
 
Jag skulle heller aldrig tveka och lägga golvärme. Exempelvis ett garage med golvärme är ju perfekt på vintern om man vill tina av bilen eller tvätta eller nåt annat. Det tar ju ganska lång tid för en platta och bli torr annars. Men det klart, det kostar ju en del extra i materialkostnad som kanske inte är att förakta. Lägga in golvvärme utifall ATT skulle jag nog inte göra
 
ja håller på att bygga garage med golvärme, detta för att jag dragit in kulvet från luft/vatten värmepumpen som värmer huset samt att det blir en helt annan värme med golvvärme. Man behöver inte har lika varmt eftersom det inte är ett stort element som kyler. Sedan kommer ju värmen jämt och fint underifrån och dettar är ju ett jäkla plus.

Jag räknade lite lätt på det också och det skilljer inte så fasansfullt mycket på att lägga "golvärme ink allt" Jämfört med att sätta in ett par ordentliga radiatorer.
 
Mikael_L
Det var en massa snack om garage, när det faktiskt är ett stall vi pratar om här ....!!!! ;)

Nu kan jag inte så mycket om hästar och stall, men jag misstänker också att det är onödigt med isolerad platta under ett sådant. Sen är det svårt att bedöma risken att verksamheten förändras så att man plötsligt vill ha isolerat under...
Men uppenbart är att det är större risk att någon som bygger ett bilgarage oisolerat för att det ändå ska vara kallgarage plötsligt ändrar sig och vill använda det som varmgarage.

Delvis isolerad platta är nog inget bra alternativ. Dels sugs mycket av värmen ut till den oisolerade delen = stora energiförluster, dels tror jag att byggandet blir bra mycket krångligare och dyrare.

Men gör åtminstånde ett ordentligt och väldränerat markarbete, så kommer plattan att hålla sig torrare. Räkna därför med några enstaka tusenlappar på dräneringsrör, markduk och ev dräneringsbrunn.

Annars tycker jag att koffa's beräkning verkar vettig, med förbehåll för schaktarbeten, den biten är alltid svår att bedöma utan att veta hur marken ser ut. Det blir iaf inte speciellt mycket mindre än så, men om det visar sig vara svår mark kan det däremot dra iväg en del.

Fast 20 m3 betong kanske det inte behövs... 9x15 meter borde kunna klara sig med 17 m3 eller så, och betongen kan dessutom vara billigare, kanske neråt 12-1300 kr / m3, om du bor bredvid någon billigare betongstation (dvs inte nära sthlm, gtgb malmö, etc)

mina 5 öre....
 
Har byggt stall hemma och vi isolerade inte plattan. Tjockleken på plattan räcker bra med 10 cm, dock skulle jag gjuta voter på 20x20 cm runt om. Hade ni tillgång till grävmaskiner så spar ni mkt där. Gruset kostade 120 kr km3 när vi köpte och hur mkt som går åt beror lite på hur djupt ni måste gräva.
 
Mikael_L
Undrar om man borde förändra siktkurvan med då?, för det är ju de finare fraktionerna som sjunker ner.
Men egentligen låter inte detta logiskt, då det endast kan beröra den nedersta cm av betongmassan....

Jag bara tänkte att om 10% av finmaterialet försvinner så blir det en rätt stor förändring ...

Men Koffa, din kalkyl var väl bra på det viset att den inte har en massa glädjesiffror, så det blir surt efteråt.
 
G
Appropå det här med isolering under plattan.
Läste en fin artikel idag om just lägga isolering under plattan och golv värme.
Alla har ett rejält lager med frigolit under plattan och ett tunt lager på kantbalkarna.
Vilket betyder att värmen går ut på sidan.
Armeringsjärnen blir varma och kantbalkarna som är fulla av järn får gosigt med värme som letar sig ut genom kantbalkarna.
Kantbalkarna skall ha lika mkt isolering som väggarna,vilket ingen har.
Snacka om att elda för kråkorna.
När man pratar med folk om att isolera väggar,tak,golv,acctankar mm mm så skall det vara en jädrans massa isolering annars försvinner värmen fort.
Men tydligen begriper inget nåt om golvvärme.
Skulle va kul om någon kunde kolla med en värmekamera hur varm kantbalken är.

Frågade faktiskt på en firma(rekomenderat genom detta forum) om varför det var så lite isolering på just kantelementen.
Skulle räcka sa dom,vilket jag starkt tvivlade på.
Dock så backade jag när isoleringen under plattan skulle kosta 32000:- + moms för ca 100 kvm.
Dock så bor jag på en grusås och har inte så stora problem med avrinningen av marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.